Anbefalte innlegg

Turboen har tydeligvis havarert (ref. tidligere tråd)

Dermed står turbobytte for tur.

 

Dette er ikke en bil jeg bruker en hel formue på, men den må gjerne fungere greit ;)

Hadde jeg likt å brukt mye penger på slikt kunne jeg ha satt den inn på verksted, men dette er kanskje en jobb som er overkommelig å gjøre selv?

 

 

Behøver naturligvis å få en del tips før jeg begir med ut på denne "reisen".

 

Først; hvor bør jeg kjøpe? Ser det er et firma som annonserer overhalte originale garret-turboer med 12mnd garanti til 3.600,-

Er dette kurante saker, eller er det bare søppel?

 

Hva annet bør byttes samtidig?

 

Så til selve jobben; jeg har demontert alle deler fram til turboen på luftinntaksiden.

Er det bare å demontere og remontere turbo?

Regner med at jeg bør rengjøre en del saker - hva bør gjøres?

 

Kort sagt - lurer på det meste, ingen info er for dum å komme med ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg bytta tilsvarande turbo på ein A6 for ein månad sidan. Det var ein renovert turbo frå Tsi Bildeler. Den fungerar greit.

 

Det kan vera lurt å skru av innsugingsmanifolden først, då vert det litt romlegare å jobbe med turboen.

 

Skru av eksosreturen til EGR-ventilen. Løys eksosrøyret frå turboen. Løys oljerøyret på oversida av turboen. Løys oljereturen på undersida av turboen. Løys turboen (obs støttestaget på undersida), og ta den ut.

 

Mange hevdar at ein bør bytte oljerøyret når ein bytter turboen, pga at avleiringar kan løsne ved bøying av røyret, og sidan plugge oljekanalen i turboen med havari til følge. Om du ikkje bytter røyret, kan det vere lurt å skru det ut og renske det innvendig. Stikk ein streng gjennom, og dra ein tekstilbit gjennom nokre gonger. Blås så røyret med trykkluft, og monter røyret tilbake.

 

Monter turboen tilbake (hugs også å bolte den til støttestaget på undersida). Skru på plass oljereturen (sjå til at pakningen ligg på plass). Fyll på litt motorolje frå ein smørekanne i oljetilførselen til turboen. Kopl til oljerøyret. Kopl på eksosrøyret. Monter innsugningsmanifolden. Monter eksosreturen (EGR). Kopl vakumslangen til klokka. Kobl og monter resten av det du har løyst eller teke av.

 

Det er lurt å spraye rustløyser på boltane til turboen før du løyser på mutrane. Før du monterar den nye turboen, kan du gjerne spraye boltane med kopperpasta. Det lettar arbeidet om turboen skal ut ein annan gong.

 

Alt i alt ein rimeleg enkel jobb, som du fiksar på nokre få timar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for godt svar :)

Har kikket litt på saken i dag, og finner at de tre mutrene som sitter mot eksosmanifolden er litt trange å komme til.

Den øverste av de klarte jeg å få løs, mens de andre to virket veldig myke.

Disse tror jeg ikke jeg kan løsne uten at de blir runde, merker at de gir litt etter i kantene.

 

Resten har jeg greid å løsne uten altfor mye problemer

 

Er det en grei sak å plukke av manifolden med turboen sittende på? Det tror jeg må til om jeg skal ha sjans til å løsne disse to mutrene...

 

Andre saker å gjøre samtidig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg trur ikkje det er nødvendig å ta av eksosmanifolden. Eg har skrudd nokre turboar, og veit at det lett å få runde mutrar om du bruker feil verktøy. Bruk "rounded corner", og helst 6-kanta, då går det bra i lengste laget.

 

Om du har teke av innsugingsmanifolden, sjekkar du den, og renskar ut evt olje/sot avleiringar etter retureksosen, EGR-funksjonen. Du kan så vurdere å blende av denne ved å montere eit såkalla EGR-delete kit (søk på ebay), eller enkelt og greit plugge vakumslangen som går til styreventilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.