Verdt å fikse? BBS RG II-felger :)

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp iom at jeg vurderer kvitte meg med felgene eller eventuellt få gjort noen endringer/oppussing på de, men vet ikke om noen av delene er verdt utføre :)

Har pr i dag BBS RG II i 5x112 - 18x8J (eller var det 8,5/9?), et38 med 235/40-18 GY Eagle F1 som holder ut sesongen max. Tildels preget av kantkjøring, men ikke verre enn at dem skulle ha 1500 for å touche opp alle 4 felgene.

Det jeg lurer på er jo om det faktisk er verdt å bruke 1500 på å få dem fiksa eller om jeg bare skal kvitte meg med dem først som sist? Hvilken pris kan man få for noe slikt?

Dem kler jo Passaten min meget bra, menneh, vet rett og slett ikke om det er verdt å koste på det når Sharif'en selger pakker MED dekk til 10 lapper og jeg a) har slitte felger og b) uansett må ut med 5-6 lapper i dekk i løpet av sesong.

Noen som kan hjelpe?

Bilde av "eksempelfelg" vedlagt :)

bbs_rg_2.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo BBS noe helt annet en det som er i "billig-pakkene" når det gjelder kvalitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo BBS noe helt annet en det som er i "billig-pakkene" når det gjelder kvalitet.

Mener du kvaliteten på BBS-felgene er såpass mye bedre at det lønner seg å beholde dem i såfall da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du de strøkne ved å fikse de så hadde jeg nok fikset, MEN tviler om du får de helt strøkne. Er de kantkjørte får du de uansett ikke 100% da de i bestefall må dreie av de. Er også ofte de bare polerer opp kanten uten å ta klarlakk på, dette er pent, men ikke særlig lenge med mindre du selv polerer de opp en gang i uka :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du de strøkne ved å fikse de så hadde jeg nok fikset, MEN tviler om du får de helt strøkne. Er de kantkjørte får du de uansett ikke 100% da de i bestefall må dreie av de. Er også ofte de bare polerer opp kanten uten å ta klarlakk på, dette er pent, men ikke særlig lenge med mindre du selv polerer de opp en gang i uka :)

Er vel ikke akkurat kantkjørte som i "på felgen", men det er riper/skraper i kantene. Håper dem får dem bra, er bare en halv millimeter på det verste.

Dem blir pusset opp og lakkert, men polere en gang uken skal man vel uansett? :D

Leverer jeg dem inn så kan det godt hende det blir litt svart krom også ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan alltids kjøpe felgene av deg for en billig peng hvis du ikke er interessert i å ha dem selv... : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan alltids kjøpe felgene av deg for en billig peng hvis du ikke er interessert i å ha dem selv... : rolleyes

Tja, kan jo få vite hvor mye du evnt ville vært villig å gi for dem så blir det jo enklere for meg også å velge om jeg skal reparere eller selge :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle sett bilder av de før jeg gav bud på dem.. Har ikke lyst å gi deg noe skambud, det må vere det du mener felgene er verdt.. så kan jeg prute derifra da. det er jo ikke dekk på dem sier du, og kantene må overhales..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle sett bilder av de før jeg gav bud på dem.. Har ikke lyst å gi deg noe skambud, det må vere det du mener felgene er verdt.. så kan jeg prute derifra da. det er jo ikke dekk på dem sier du, og kantene må overhales..

Kan mer enn gjerne ta noen bilder av dem iløpet av helgen så slenger jeg over en pm til deg. Jeg har ingen anelse om hva felgene er verdt, så jeg vet ikke. Angående dekk så var jeg ute nå og det er ca 5-7 mm igjen på alle fire.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

5-7 mm holder jo ut både denne og neste sesong :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

5-7 mm holder jo ut både denne og neste sesong :)

Ikke med quattro nei, det gjør det ikke.. kanskje ut denne sesongen... : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå begynte Quattro å slite så veldig mye mer dekk enn vanlig bil?? 7 mm er jo tilnærmet mønsterdybde på nye dekk, og såvidt jeg husker er minimumskrav 1,5 mm på sommerdekk. Så sliter du ut 5,5 mm på en sesong bør du revurdere ting og tang...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå begynte Quattro å slite så veldig mye mer dekk enn vanlig bil?? 7 mm er jo tilnærmet mønsterdybde på nye dekk, og såvidt jeg husker er minimumskrav 1,5 mm på sommerdekk. Så sliter du ut 5,5 mm på en sesong bør du revurdere ting og tang...

Bortskjemt med gode veier skjønner jeg. :)

Jeg sliter ut 2 sett med dekk pr sesong her oppe i Finnmark.

Vi har et spesiellt dekke rundt her jeg bor som kalles ottadekke, er en blanding med grus og olje som ble lagt for ca 20 år siden.

Problemet er at de brukte en blanding med kvarts som er nesten som knust glass og spiser dekk som f.. :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har et spesiellt dekke rundt her jeg bor som kalles ottadekke, er en blanding med grus og olje som ble lagt for ca 20 år siden.

Problemet er at de brukte en blanding med kvarts som er nesten som knust glass og spiser dekk som f.. :(

Sitter godt på veien da hvis du kjører på "knust glass" ?? :D Kjipt å at du sliter så voldsomt mye dekk da......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes 1500 kr for å pusse opp 4 felger var litt dyrt da..........men det er sikkert fordi jeg hadde fått gjort slikt nesten gratis!!! Får ordnet pulverlakkering til en meget billig penge og maskinering/polering av felgkanter gjør jeg selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp.. Ottadekke er noe piss. : bråk :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,6mm på sommer dekk : smil : 3mm på vinter/helårdekk : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes 1500 kr for å pusse opp 4 felger var litt dyrt da..........men det er sikkert fordi jeg hadde fått gjort slikt nesten gratis!!! Får ordnet pulverlakkering til en meget billig penge og maskinering/polering av felgkanter gjør jeg selv.

Billigere en å kjøpe nytt til 10k hvis felgene ellers er fine å se på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og i tillegg er disse felgene klassiske og lette (smidde). De skiller seg ut og representerer god smak. Klart å foretrekke enn dusinvarefelger.

PS: Hvem husker vel ikke hva som skjedde med div. BBS RS tidlig på 90-tallet: BMW E30-eiere kjøpte seg 8X17 TSW-evo (gromt den gang) og de "gammelmodige" BBS'ene ble degradert til vinterfelger: eek : .

Dine BBS-felger er flotte og en mulig fremtidig klassiker. La de ikke lide samme skjebne!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke med quattro nei, det gjør det ikke.. kanskje ut denne sesongen... : rolleyes

Quattro sliter da mye mindre dekk enn en forhjuls eller bakhjulstrekk, siden du får fordelt kreftene på fire hjul og ikke to(eller ett, egentlig). Dvs, ingen hjulspinn i igangsetting i kryss og lignende. Med den gamle Audi 80 jeg hadde sleit jeg nesten ut et sett dekk foran pr sesong. Med quattro er jeg ikke i nærheten av den slitasjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

off topic.. Hvis jeg hadde begynt med hjulspinn i hvert kryss hadde det vert andre ting jeg bekymret meg for enn dekkene.. da går man jo inn for å slite ut dekkene... Det har utrolig mye å si med spissing.. bakhjulstrekk sliter minst dekk har jeg inntrykk av. er det likt quattro system på 200'en og A6 da? Lurer på om det ikke er forskjellig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte ikke på hvis man står og spinner, men på den bilen var det veldig lett for at forhjula slapp ørlite når man satte igang i rundkjøringer og kryss. Selv om det er lite hver for seg, slites dekkene betydelig mer når det skjer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

off topic.. Hvis jeg hadde begynt med hjulspinn i hvert kryss hadde det vert andre ting jeg bekymret meg for enn dekkene.. da går man jo inn for å slite ut dekkene... Det har utrolig mye å si med spissing.. bakhjulstrekk sliter minst dekk har jeg inntrykk av. er det likt quattro system på 200'en og A6 da? Lurer på om det ikke er forskjellig..

Forstår fortsatt ikke en døyt av hva du mente lenger oppe med at dekkene ikke holder en sesong med Quattro....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1500 er inklusive alt, men skal se om jeg finner noen som er billigere hvis du mener det skal være mulighet for det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenk litt på at du får nye felger for en billig penge nå til dags. Såfremt det ikke er meget spesielle felger så burde du nok tenke deg godt om før du evt pusser opp felger. Jeg for min del skal "shine" opp mine RH Ah Turbo felger i vinter,de skal pulverlakkeres med en meget spesiell farge (hvis alt går som det skal) og sår i felgen skal sveises og pusses ned slik felgene fremstår som nye å vel så det :) Men jeg har ganske gode kontakter med tanke på pulverlakking å sveising osv osv osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.