#1 Skrevet April 17, 2013 Heisann alle sammen. Jeg har en S4 C4 1993 modell, 20 ventiler turbo, AAN. I går når jeg skulle forlate foreldrene mine sitt hus holdte bilen på å kveles i fart men da jeg ga full gass et par ganger så forsvant dette. I dag morges når jeg skulle ut å starte bilen startet den lett som vanlig men da jeg hadde rygget 3-4 meter døde den. Da ville den ikke startes igjen før etter 2-3 minutter med tenninga av. Når det har gått 2-3 minutter starter motoren lett men det er en klakke lyd i fremkant av motor og motor stopper brått (som om noen slår av tenninga) etter 1-2 minutter med tomgangskjøring. Altså motoren starter lett på første forsøk men så dør. Prøver så å starte motoren rett etter den har dødd men starteren går bare rundt, ikke antydning til gnist. Så etter 3-4 minutter med venting starter den lett men har en klakkelyd i framkant av motor, den dør etter 1-2 minutter på tomgang. Har søkt og lest litt rundt om på forumet men har ikke funnet noe helt likt mitt problem. Vil være takknemlig for all hjelp og forslag. Kim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 17, 2013 Mmm.. Verdens beste bil.. Merkelig feil, må jeg si.. Den stemmer litt med gåen hallgiver (tungstartet), litt med gåen MAF(dårlig gange/stopper) og litt med luftlekkasje (stopp og lyd).. Prøv å finne en i lokallaget ditt med VAG-Com, eller ta en tur innom Møller/et verksted som kan lese ut koder for deg, dette var en 'ny' feil for meg! Jeg hadde vel begynt med å sjekke slanger (kan stå nesten innpå ved f.eks. bypassventilen) og prøvd å starte med og uten MAF(LMM) innkoblet. (PS: Den testen gir i hvertfall feilmeldinger, så prøv å lese ut før du gjør det!) Lykke til, og fortell os gjerne hva du finner ut av etter hvert!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 17, 2013 Har litt dårlig råd for tiden så veit ikke helt om jeg får den på verksted, får se etterhvert. Skal se litt om jeg finner lekkasje noen plass og prøve å starte den uten LMM. Var ute i stad å sjekket plugger, ledninger og bensin-filteret. Pluggene var våte av bensin så ser tilsynelatende ut til at den får bensin. Jordingsledningen til coilene var løs men når den ble festet ordentlig var det ingen forskjell. Lurer bare på om den lyden har noe med problemet å gjøre. Det ser nemlig ut til at reimspennings-demperen hopper i takt med klakkingen (kan ta feil der). Kim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 17, 2013 For all del, sjekk grundig over registeret at alt er på merkene, at reima er fin og passe stram. Blir for dumt å prøve å starte en mengde ganger og ende opp med bøyde ventiler bare fordi man henger seg for mye opp i å få start. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 17, 2013 Registerreim ble byttet hos Sulland Bodø i Juli/August i fjor sommer. Har kjørt 20 000 kilometer siden da. Jeg måtte levere inn bilen igjen etter bare et døgn fordi det ble klakkelyd når motoren var kald. De fant ut det var reima som var for slakk som gjorde at reimspenningsdemperen lå å klakket. Mulig det er lignende klakkelyd nå men er usikker. De byttet til en reim fra v6 motor som var noen millimeter strammere og lyden har vært borte siden de byttet. Mulig det er dette problemet som har kommet tilbake å biter meg i rævva.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 17, 2013 Reim fra V6?? Milde.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 17, 2013 For det første. Der er ingen reimspenningsdemper på register reima. Ei registerreim er den lengda den skal vær. I ditte tilfelle 151 tenner. Får håpe inderlig at du mener multireima. Uansett så skal det ikkje reim fra en v6 på en femmer mulig jeg misstolker innlegget ditt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 17, 2013 De sa på sulland at de hadde tatt reim fra en v6 for den var kortere, om det var multireima eller registerreima det har gått i glemmeboka. Multireima ble skiftet samtidig som registerreima. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 17, 2013 Registerreima på V6 er en _smule_ lengre enn på R5, så det går ikke. Må ha vært multireima ja. Men er forskjellige typer der også; med og uten AC. Har opplevd at disse reimstrammerne driver å hopper på grunn av kast på vibrasjonsdemeren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 17, 2013 Bare ta av multireima og ta en kjapp kjøretur eller bare la den stå på tomgang. Hører jo fort om lyden forsvinner eller ikke da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 17, 2013 Kan prøve å ta multireima av ja for å se om lyden kommer derifra. Bilen går ikke ann å kjøre i den tilstand den er i nå. Motoren dør etter bare få meter når jeg gir gass å prøver å kjøre. På tomgang holder den seg i live i kanskje 1-2 minutt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 18, 2013 Jeg har nå vært ute å sjekket over diverse ting. Etter jeg sjekka litt rundt så prøvde jeg å starte bilen. Den gikk veldig urent/hosta pitte litt og når den stoppet etter 30-60 sekund så blinket oljekanne symbolet i autocheck displayet. Det virker ikke helt patent. Symbolet betyr "lavt oljetrykk". Det var litt lite olje igjen så jeg fylte det opp men samme symbolet dukker opp etter motoren stopper igjen etter 30-60 sekunder på tomgang. På olje trykksmåleren i dashbordet så måleren ut til å fyke rett opp på 5 bar som vanlig. Dette er symbolet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 19, 2013 Selvsagt gjør den det, motoren går jo ikke så oljetrykket faller... Hva om du napper av kontakten til tomgangsregulatoren, da mister den muligheten til å regulere luft om den er slitt (selv om det er merkelig at det skjedde så fort) Ingen i nærheten med vagcom? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 19, 2013 Var ute nå nettopp. Var treg å få start på og hosta men da jeg ga gass så våkna den igjen. Etter 4-5 minutt der jeg holdte gassen inne var bilen grei igjen. Da gikk den på tomgang og døde ikke. Lot bilen stå på tomgang i 20 minutter. Etter 20 minutter rygga jeg og kjørte fram noen ganger men tilslutt så døde bilen. Det var et voldsomt rykk i hele bilen, akkurat som om noen vrei om nøkkeln og all tenning forsvant. Da var den treig å få start på igjen men starta da jeg ga full gass. Merkelig problem.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 20, 2013 Er ulyden borte? Jeg har hatt utallige feilmeldinger fra autocheck'en, så jeg ville vel stolt litt mer på måleren i det tilfellet. Jeg føler fortsatt at bilen har et luftproblem, har du sjekket 'michelin-man'-slangen fra crossover-røret under motoren inn på intercooleren? Resirkventilen er i orden? Som Chris-William sier, prøv å koble fra tomgangsregulatoren, sjekk også at slangene inn på den er i orden. Jeg hadde også forsøkt å koble fra luftmengdemåleren, men gjør én ting om gangen så du ser om noe hjelper! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 20, 2013 Virker som bilen drukner , prøv napp av signal ledningen på lambdaen din eller eller set i ei ledning istedenfor tempføler bak på toppen .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 20, 2013 Ulyden forsvant når motoren blei varm ja merkelig nokk. Det virker for meg som om bilen går urent/på 4 sylindre. Ja det kan stemme at motoren drukner. Etter at motoren "døua" så skrudde jeg av pluggene og de var våte av bensin. Hva kan det komme av? Edit: nå skal sant sies at jeg hadde dette problemet når jeg først kjøpte bilen men det gikk liksom "over av seg selv". Rart problemet plutselig dukker opp igjen etter 2 år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 20, 2013 Har du fått lest ut feil på den ? Kan fort bli unødvendig mye jobb hvis det bare er en filleting du kan finne ut med et diagnoseapparat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 20, 2013 Må prøve å få bilen til sulland etterhvert for å få lest feilkoder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 20, 2013 Eller napp av ledning på lambda og kortsluut ledninga bak på toppen ................ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 21, 2013 Du kan ha en defekt tenningsmodul. Hvis den holder på å ta kveld kan den virke som kald, men dør nor den blir varm, da mister du gnist på 2 eller 3 sylindre avhengig av hvilken av dem. Hvis du får start er det ikke hallgiver, den trenger du ikke etter du har fått start. Jeg hadde lignende symtomer da min gikk på 2 sylindre her om dagen. jeg hadde glemt å montere ene gjordingen til 034 coilrekka, etter bytte av hallgiver. Men bilen gikk helt pent med knust hallgiver, til jeg stoppet motoren, da var det helt dødt under kinning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 21, 2013 Stemmer, motor vil ikke starte med defekt hallgiver. Motor vil fortsette å gå dersom den ryker etter oppstart, men vil da gå med veldig retardert tenning. Motor vil heller ikke starte/gå dersom veiv- eller turtallsensor ikke fungerer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 24, 2013 En liten oppdatering: Var ute i går og i dag å prøvekjørte bilen. Nå er alt i orden igjen. Bilen går på tomgang og stoppet ikke under kjøring. Tok en 20 minutters prøvetur og alt virket bra. lot bilen stå en halvtime og tok en til prøvetur på 20-30 minutter og alt virker greit. Som jeg sa så virket det som om bilen gikk litt urent på tomgang, akkurat som om den ikke gikk helt på en sylinder. Dette er borte nå. Mulig det har stått fukt eller noe i tanken men jeg har ALDRI under halv tank, Fyller alltid når det er rundt 35- 40 liter igjen på tanken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 20, 2013 Problemet har nå dukket opp igjen etter noen måneder med feilfri kjøring. Kjørte bilen på jobb og alt fungerte perfekt når jeg parkerte bilen. Når jeg var ferdig på jobb å kom ut tok det noen ekstra sekunder på starteren før motoren starta. Motoren gikk normalt til den hadde stått 3-4 minutter på tomgang. Etter 3-4 minutter på tomgang begynte den å fuske og det rister noe grønn-jækli. Kjente at en eller flere sylindre ikke hengte med så til slutt rista hele bilen og dør. Kjennes ut som den går på 2 eller 3 sylindre. Prøver jeg å gi gass så skjer det ingenting, eneste så skjer er at turtalls nåla hopper smått av og til men den kommer aldri over 1200 RPM. Det lukter bensin å jeg hører at pumpa går. Har prøvd å nappe ut kontakten til luftmasse måleren men da vil ikke motoren starte. Etter at den sto en halvtimes til så starta den som normalt og gikk normalt i kanskje 1 minutt før den begynte å riste å fuske. Har hatt bilen inne på Sulland der de "konkluderte" med at G28 veivaksel sensor var gåen. Denne ble byttet og de klarte etter litt mukling å få bilen til å gå og da gikk den fint i et døgn før samme feilen dukket opp igjen. Eneste feilkoden de klarte å finne var G28 sensorn men den har jeg forstått at de vil få feilkode på den når ikke motoren er startet å går. Dette gir meg virkelig grå hår altså. Alle inspill tas imot med takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 20, 2013 kan ikkje vær dårlig kontakt/brekkasje på ledningsnettet til coilane dine da? Har du org coiler? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...