#1 Skrevet April 18, 2013 har en Audi a6 2,5 tdi ael 1996 mod Quattro.km 276000.har byttet ny fabriknytopp registerreim pumpereim vannpumpe. svinghjulspemper. dette er gjort av en vw mekaniker, den starter lett, det er bra trøkk i den. en del svart røyk ved mye gasspådrag. motoren fungerer bra når kald. det er når den blir varm. driftstemp at når den står på tomgang i noen minutter så begyner den å vandre litt på tomgang og rister mer og mer helt til hele bilen står å riste. gir jeg til gass ca 1000. så forsvinner ristingen. virker som om den ikke tenner på alle 5 sy, når jeg starter den etter ca 2 timer så er den i orden. det samme skjer når jeg starter den varm etter en halv time. så mitt spørsmål er noen som har vært borti det samme, kan det være dyser, dieselpumpe. eller noe annet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 18, 2013 Når den er varm og står og rister, forsøk å koble av kabel på den hvite tempsensoren som sitter i toppen mellom syl nr 1 og 2. Den gir signal til motor om temperatur. Dersom dieselpumpe er dårlig justert kan den ligge innenfor spesifikasjonene når kald, men ikke når den blir varm. Hvor lenge lå dysene i friluft ifm arbeidet? De små hullene i dysene starter å korrodere etter få timer. Ble stemplene renset skikkelig for sot som kan gløde? Er bilen chippet? Er dieselreturslangene mellom dyser og til pumpe skiftet eller er de gamle og morkne? Hvis dette har skjedd ifm skruingen så ordner vel vw mekanikeren opp etter seg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 19, 2013 takk for svar. tempsensor tenker du på den som styrer gløding? eller, dysene lå ca 1 mnd i fri luft. stemplene blei skikkelig renset for sot, trur ikke den er chippet returslangene er byttet til nye. mvh mona. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 22, 2013 (endret) har fått dieselpumpa justert på nytt, ingen bedring. koblet av ledningen på den hvite temsensoren. ingen bedring. kan det være dysene. kan det være at kat begynner å bli tett. eller er det dieselpumpa som ikke fungerer.kom ikke opp feilkoder på motoren heller. det er litt rart at dette hender når jeg har kjørt minst en time eller mere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 22, 2013 Det er en god mulighet for at det er trøbbel med dysene siden de har ligget så lenge åpent. Men da ville jeg trodd at feilen hadde inntruffet raskere, feks straks motoren var driftsvarm. Jeg ville ikke kjøpt nye dyser eller spisser bare for å prøve, da det er like sannsynlig at det er andre årsaker. Hadde du bodd i nærheten kunne du fått låne et sett dyser for å prøve. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 23, 2013 hei fant en liten lekkasje i dyse nr1 mellom dysa og dyse rør, kan det være årsaken til at den rister på tomgang? hadde de den fra hverandre og gjorde reint. men den vil ikke bli tett, noen som har gode råd, for å få den tett, vil jo helst slippe å kjøpe ny dyse pris møller 3700 kr. nytt diesel rør 722 kr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 2, 2013 da har man fått nytt diesel rør byttet på sylinder nr 1.så får vi ser om det hjelper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 2, 2013 hei fant en liten lekkasje i dyse nr1 mellom dysa og dyse rør, kan det være årsaken til at den rister på tomgang? hadde de den fra hverandre og gjorde reint. men den vil ikke bli tett, noen som har gode råd, for å få den tett, vil jo helst slippe å kjøpe ny dyse pris møller 3700 kr. nytt diesel rør 722 kr. Det kan være årsak, men mer sannsynlig at d ter et symptom. Lekkasjer mellom injektoren og rør skal lett la seg fikse ved å tighte mutteren litt, forutsat at årsaken til lekkasjen er at mutter ikke er overdrevent tiltrukket. Hvis det fortsatt lekker etter forsøk på utbedring kan årsaken være at dysa er rimelig tett, noe som kan skje dersom den har korrodert ute i friluft. Forsøk å få lånt deg et sett med dyser og se om det forandrer situasjonen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 10, 2013 hei. lekkasjen mellom injektoren og dyserør tett.men nu lekker det ut av dysa i y koblingen til returslangan. prøvde å teite tell skruven i mitten men den va helt tait.??? noe som vet ka det kan være.er det at dysa e tett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 10, 2013 Tipper at dysene har korrodert, og at hullene er tettet seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 11, 2013 ja da er det bare å begynne å skru. så får vi se ka som feiler dysene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 15, 2013 hei noen som kan fortelle meg vilken funksjon slangen som kommer fra innsuget har. går til en kontakt på torpedorveggeg. den slangen med blå slangeklemme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 22, 2013 da va dysene byttet, og motoren har sluttet å riste.:)fant ikke ut ka som gjorde det dysene så rimelig grei ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 23, 2013 det va en kort glede, begynte å riste igjen: bh :har fått tak i brukedyser prøve å bytte dem ut med mine å se om den blir bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 25, 2013 da har man funne feilen:)det var dyse nr 4 som kobblet ut når motoren blei varm. så nu går den veldig bra med nye pp764 dyser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...