Golf 2, problemer med tenning?

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har litt problemer med golfen min, når jeg starter den opp går den helt ok på tomgang.

Hvis jeg gir full gass så fusker den litt før den kommer, høres ut som den nesten skal daue litt.

Gir jeg gass sakte men sikkert så fusker den ikke. Det er en 91 modell 1.8L med monopoint system tror jeg.

Det er det samme når den kjøres, hvis jeg gir bånn gass så mister jeg effekt, gir jeg litt og litt gass så kommer den sakte, men sikkert.

 

Hva kan være problemet her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varm eller kald motor, eller begge deler? Kan være så mangt, som feil tenning eller vakuumlekkasje på slange til fordeler, feil på TPS, feil på innsprøytningsdyse, feil på temp-giver til ECU dersom det kun skjer på kald motor mm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke skilter på bilen nå, men jeg hadde prøveskilt på den for to uker siden, da var problemet også når motoren var varm.

Hva er TPS?

For å sjekke vacuumet til fordeler, bytter jeg slangen til ny?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk gummifeste til forgasser/monopoint mot insugsmanifoil,gummi kan være sprukket med dertil vakumlekk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, det skal jeg sjekke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket det, men det var det tett og fint.

 

Her er en liten snutt av hvordan den oppfører seg:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilbakeslag betyr enten ALT for mager blanding eller alt for tidlig tenning. Falskluft er da fortsatt ikke eliminert, og gummiflens mellom innsug og gasspjeld kan ha hull selv de ikke er synlige. Så er det lambda, om denne er i ulage kan motor få for lite bensin akkurat som den kan få for mye. Mål lambda eller prøv med en annen. Temp-giver til ECU kan du måle, er den blå og ksal være ca 250 ohm ved 90 grader og ca 2500 ohm ved 20 grader.

Er registeret riktig (på merkene) og tenningstidspunktet riktig? Sjekk dette!

 

BTW, var forferdelig ulelyd/reimlyd på filmen. Om dette kommer fra registerreima så hadde jeg ville sjekket opp dette umiddelbart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå blir det et hav av spørsmål, men får jeg svar på dette kan jeg jo kanskje finne problemet:

Er det en måte å tette gummiflensen uten å bytte den?

Hvordan måler jeg lambda?

Hvor sitter denne temp-giveren?

 

Når jeg skal sjekke timingen, turner jeg motoren til veiven er riktig med merket på blokken? Hvilke andre merker skal jeg sjekke i tillegg?

 

Skal sjekke om det kommer fra regreimen.

Tusen takk for svar så langt, setter stor pris på hjelpen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slik skal det være

timingbeltmarks.jpg

første bilde er på kamaksel og det andre er for veiv og oljepumpe/fordeler.

når dette er riktig så skal du sjå eit merke i girkassehullet, det kan være to merker, endten hakk eller lite "hull".

og fordeleren skal stå slik

Mk1-2-3_dist-timing-2.jpg

 

står enkelt forklart her korleis grunninstillingen skal være

http://techtonicstuning.com/main/index.php?main_page=page&id=16&chapter=5

 

viss den suger falskluft så finner du det ut med startgass. spray rundt forgasserflensen og slanger. øker turtallet så suger den falsk.

 

sjekket tennplugger?? sjekka at den får nok bensin evt tette tur og returrør til bensintanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva gjør den sensoren øverst i bildet her?

ImageUploadedByTapatalk 21366968851.982168.jpg

 

Den var nemlig ikke skikkelig koblet til, nå går motoren helt reint. La merke til det ved en tilfeldighet! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den går ikke HELT reint, men den er mye mer responsiv når jeg gir gass. Er imidlertid ikke så mye futt i motoren, dro ut pluggene for å sjekke de, disse må byttes sant? ImageUploadedByTapatalk 21366971050.115771.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det tilbake der jeg var. Skiftet pluggene i dag, fordi de gamle var helt nedsotet. Den er fremdeles ujevn på tomgang, dør av og til første gang den startes hvis jeg ikke manipulerer tomgangen. Fremdeles nøling ved gasspådrag. Var ute å kjørte en testtur forrige uke, da var den responsiv ved gasspådrag, men virket strupet når den kom opp i 3-4000 rpm. Dette var før jeg skiftet plugger. Har også sprayet litt startgass rundt med gassspjeldflens, men merket ingen økning i turtall.

 

Har ikke sjekket tenningen enda, det blir vel neste steg nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilbakeslag betyr enten ALT for mager blanding eller alt for tidlig tenning. Falskluft er da fortsatt ikke eliminert, og gummiflens mellom innsug og gasspjeld kan ha hull selv de ikke er synlige. Så er det lambda, om denne er i ulage kan motor få for lite bensin akkurat som den kan få for mye. Mål lambda eller prøv med en annen. Temp-giver til ECU kan du måle, er den blå og ksal være ca 250 ohm ved 90 grader og ca 2500 ohm ved 20 grader.

Er registeret riktig (på merkene) og tenningstidspunktet riktig? Sjekk dette!

 

BTW, var forferdelig ulelyd/reimlyd på filmen. Om dette kommer fra registerreima så hadde jeg ville sjekket opp dette umiddelbart.

 

Etter nærmere undersøkelser viser det seg at lambdasonden på denne bilen ikke er koblet til. Det har stått en annen motor i før som har lambdasonde med 4 ledninger.

Jeg trenger den med 1, så jeg lurte på om jeg kan bruke denne fra Biltema, med en ledning.

 

Bilen har et supersprint eksosanlegg fra manifold og bakover, her er det flere muligheter til hvor jeg kan plassere lambdasonden.

 

1. På det første av rørene som går til manifolden, sylinder nr 1

2. Litt lenger nede, når rørene har samlet seg i manifolden

3. Rett før katalysator

 

Hvor er det lurest å montere denne? :)

 

Bilen har nylig blitt byttet registerreim på, så den var litt stram, slakket den ørlite grann og hvinelyden er nå borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå målte jeg temp-giver til ECU, ved ca 5-10 grader var den 4000 ohm. Ved driftstemp (tok en liten kjøretur og målte rett etterpå) målte jeg 200 ohm.

Dette stemmer vel ganske bra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Bilen har et supersprint eksosanlegg fra manifold og bakover, her er det flere muligheter til hvor jeg kan plassere lambdasonden.

 

1. På det første av rørene som går til manifolden, sylinder nr 1

2. Litt lenger nede, når rørene har samlet seg i manifolden

3. Rett før katalysator

 

Hvor er det lurest å montere denne? :)

 

Noen? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter nærmere undersøkelser viser det seg at lambdasonden på denne bilen ikke er koblet til. Det har stått en annen motor i før som har lambdasonde med 4 ledninger.

Jeg trenger den med 1, så jeg lurte på om jeg kan bruke denne fra Biltema, med en ledning.

 

Bilen har et supersprint eksosanlegg fra manifold og bakover, her er det flere muligheter til hvor jeg kan plassere lambdasonden.

 

1. På det første av rørene som går til manifolden, sylinder nr 1

2. Litt lenger nede, når rørene har samlet seg i manifolden

3. Rett før katalysator

 

Hvor er det lurest å montere denne? :)

 

Bilen har nylig blitt byttet registerreim på, så den var litt stram, slakket den ørlite grann og hvinelyden er nå borte.

 

Ja, om det er kun en ledning til lambdapluggen på din bil så kan du bruke lambda med en leder. De på Biltema fngerer - en liten stund.

Lambda plasserer du enten på downpipe eller rett før kat.

 

- - - Updated - - -

 

Nå målte jeg temp-giver til ECU, ved ca 5-10 grader var den 4000 ohm. Ved driftstemp (tok en liten kjøretur og målte rett etterpå) målte jeg 200 ohm.

Dette stemmer vel ganske bra?

 

Ja, dette stemmer ganske bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk montert og koblet opp lambda i dag. Det forverret egentlig bare situasjonen. Nå fusker den og får tilbakeslag og effekttap ved vanlig kjøring.

Noen ganger ved pådrag går den som den skal, men med litt turtall faller den gjennom.

 

Skal sjekke tenning nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøver å tenke om eg hadde nesten samme problemet på min homopoint på gamle jettaen min. min fjuska litt og prøvde å skifte lambda men vert ikkje betre. skifta og nokre temp sensorer på vannstussen på framsida av motoren. huska og at eg skifta plugg ledninger da den eine hadde slitt tilkobling på pluggen + dei ga gjennomslag pga dårlig isolasjon. kjennte det godt når man tok på ledningen.

 

Eg hadde itillegg defekt topp. eg bytta den og hadde ein liten service på forgasser med å bytte div slanger og reingjøring, men fjusket bitte litt ved kald motor og stoppet viss man trykka hardt på bremsa når motor var kald pga merkelig feil på ventilen mellom bremseforsterker og motor.

 

No prøver eg å remse opp ting eg kommer på eg gjorde med min jetta, men vart vraket før eg fekk fikset den 100%:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøver å tenke om eg hadde nesten samme problemet på min homopoint på gamle jettaen min. min fjuska litt og prøvde å skifte lambda men vert ikkje betre. skifta og nokre temp sensorer på vannstussen på framsida av motoren. huska og at eg skifta plugg ledninger da den eine hadde slitt tilkobling på pluggen + dei ga gjennomslag pga dårlig isolasjon. kjennte det godt når man tok på ledningen.

 

Eg hadde itillegg defekt topp. eg bytta den og hadde ein liten service på forgasser med å bytte div slanger og reingjøring, men fjusket bitte litt ved kald motor og stoppet viss man trykka hardt på bremsa når motor var kald pga merkelig feil på ventilen mellom bremseforsterker og motor.

 

No prøver eg å remse opp ting eg kommer på eg gjorde med min jetta, men vart vraket før eg fekk fikset den 100%:(

 

Det er vel noenlunde det jeg holder på med. Skiftet pluggene for noen uker siden, det hadde litt effekt, men ikke nevneverdig.

 

I dag har jeg fått sjekket tenningen, jeg har aldri vært borti dette med å sjekke tenningen før, så jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter.

Synes ikke det virket så veldig gale, prøvde å ta bilder de stedene der det er timingmerker.

 

Ser dette greit ut?

 

[edit]: Her ser du såvidt merket på svinghjulet helt til venstre i hullet.

IMG_7928_zps3670f3d8.jpg

IMG_7926_zps4bbd1a66.jpg

IMG_7925_zpsf634b48d.jpg

IMG_7924_zps38c95331.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ut til å stemme veldig bra. er lenge sida eg har skrudd på golf 2 no, men viss du løsner på skruen under fordelaren og vrir heile fordelaren når bilen er igang så skal du kunne justere tenninga. er ikkje mykje man skal vri før man merker endringer av motorgangen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den går strøkent på tomgang, men er ved normal kjøring/pådrag den fusker. Mister effekten av og til.

Er det riktig at tenningen skal justeres på 2000 omdr/min? Hva skal jeg høre etter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er forresten en liten snutt av hvordan den er nå, prøvde å manipulere frem litt fusk, men fikk det ikke fram.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambda plasserer du enten på downpipe eller rett før kat.

 

Nja. lambda med 1 leder har ikke varmeelement, og må stå så nære motor som mulig. RP motoren har uttaket for lambda i selve manifolden "ca" midt på vendt mot torpedoveggen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om motor plutselig helt uten videre bare dør. så kan det være en del små årsaker til dette

 

 

bensinpumpe rele f.eks. at den skrur av pumpa mens bil går. da dør den jo litt :)

dårlige ledninger/jord etc kan være en årsak

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.