Problem med DEFA alarm i Golf 4

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med vår 99 Golf 4, denne satt det en defa alarm (DEFA CAN 800) når vi kjøpte den.

 

Frem til i høst så har denne fungert utmerket til den en dag begynte å tulle, det virket som vi måtte trykke ekstra lenge eller hardt på sendern for å få låst opp og igjen dørene. En dag så sluttet den å fungere helt.

 

Jeg fant frem styreenheten under dashen og målte spenning på ledninger som gikk inn på denne, konkluderte med at alle sikringer var ok at det var 12v frem til boksen.

 

Ergo bestillte jeg en ny boks og monterte denne.

 

Jeg får kodet senderen så den matsjer boksen ved å følge det som står på arket som fulgte med, ved hjelp av nøkkel og LED koder jeg inn den femsiffrede koden og til slutt trykker på jeg på sender, bilen gir et pip fra seg for å indikere at sender er lagret og alle dører låser seg. Alt virker OK.

 

Men så, dødt.. Ingenting skjer når jeg prøver å låse opp eller igjen med senderen.

 

Har sjekket sensorene i dørene og taklyset reagerer på alle fire dører og sensor på panser fungerer.

 

Jeg vet at ledningen til sensor på bakluka ikke er koblet til, men sånn har den vært lenge (lenge før ting begynte å streike i høst).

 

Noen innspill på dette?

 

Jeg skal teste å jorde den ledningen til bakluka (lure bilen til å tro at luka alltid står igjen).

 

Sånn det fungerte tidligere hvis en dør sto oppe var at den først låste for så å låse opp igjen. Det var aldri noen problem å låse dører og sette på alarmen selv om bakluke eller panser sto oppe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... Har du byttet batteri i senderen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... Har du byttet batteri i senderen?

 

Senderen er testet hos godkjent DEFA montør, den sender vist som bare det. Det var det første jeg testet.

 

Merkelig at den lar seg programmere, hadde senderen vært død ville det ikke vært mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg bestillt nye kabler og kontakt til ledningene som sitter i låsen på bakluka. Sitter en mikrobryter der som forteller bilen om luka står oppe eller ikke.

 

Er mest sannsynlig den som gjør at alarmen ikke vil låse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter litt knoting så kan det se ut som at problemet ligger i selve mikrobryteren i baggesjeluke låsen.

 

Det er vanlig feil at den streiker etter at spylevæske søl fra ruta renner ned på låsen.

 

Jeg byttet kablene til den og fikk den til å funke innimellom, noe som betyr dårlig kontakt et sted.

 

Så har nå bestillt hele låsen med mikrobryter fra Møller, kostet en snau femhundre lapp så det var ikke så ille.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

513,- hos Møller som har dette på lager.

Delen er hentet Anders.

 

"Det er vel en grunn til at vi har de på lager" sa delelager ekspeditøren ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

513,- hos Møller som har dette på lager.

Delen er hentet Anders.

 

"Det er vel en grunn til at vi har de på lager" sa delelager ekspeditøren ;)

 

Supert! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var mikrobryter byttet og lyset i baggasjerommet skrur seg nå av og på avhengig av om luka er oppe eller ikke, det gjorde det ikke tidligere.

 

Men sliter fortsatt med DEFA alarmen, jeg får kodet den som sagt, men den nekter å skru seg på (og låse dørene)..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høh.. Hva i alle dager..

 

Kan det være en jordfeil i kretsen til boksen kanskje?

(Vill gjetting, når ting ikke virker logisk) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høh.. Hva i alle dager..

 

Kan det være en jordfeil i kretsen til boksen kanskje?

(Vill gjetting, når ting ikke virker logisk) :)

 

Boksen er flett ny og både pluss og jord til den er sjekket og ok. Har sittet med koblingskjema og sett igjennom alt, og ser riktig ut.

 

Fikk et tips om at den typen bokser "hang seg opp", da måtte man ta av minuspolen på batteri i 20 sec for å nullstille den, så skal prøve det neste gang jeg er der ute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.