Hva er gode tall på komp.test for en Golf 3 GTI 8v med 232.000 på telleren?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som tittelen sier, hva er akseptable tall å få på en kompresjonstest på en 8v 2.0 GTI med 232.000km på telleren?

Tok en test i dag, her er tallene:

Syl. 1: ~10.2 bar

Syl. 2: ~10.8 bar

Syl. 3: ~10.9 bar

Syl. 4: ~11.5 bar

 

Bilen bruker olje og jeg sitter og vurderer overhaling, men prøver å få litt innblikk i hvor grundig til verks jeg må gå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for informativt svar, Freddy. Akkurat det jeg var ute etter.

Det blir vel et spørsmål om tidsbruk og kostnad... det er "konebilen" det er snakk om.

Jeg skal i allefall ta av toppen for overhaling, så får jeg ta en titt nedi og vurdere etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å kjøre noen mil uten noe motorbremsing, og se om den bruker olje da? Har vert borti noen biler med dårlige ventiltettninger, da bruker de olje, men nesten bare ved motorbremsing. Om du har høyt oljeforbruk men bra komp og ingen lekkasje er det stor sjangs for at ventiltettningene er gåene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I ni av ti tilfeller skyldes oljeforbruk utette ventiltetninger, ikke skraperingene. Og oljeforbruket vil da være der om man henger på girene eller ei, for man skal åpne gasspjeldet temmelig mye for at det ikke skal være undertrykk i plenumet og rundt ventilstammene ;)

Dersom toppen uansett skal av så slip ventilene og bytt ventiltetningene, tipper da at komp er ok og oljeforbruk er borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I ni av ti tilfeller skyldes oljeforbruk utette ventiltetninger, ikke skraperingene. Og oljeforbruket vil da være der om man henger på girene eller ei, for man skal åpne gasspjeldet temmelig mye for at det ikke skal være undertrykk i plenumet og rundt ventilstammene ;)

Dersom toppen uansett skal av så slip ventilene og bytt ventiltetningene, tipper da at komp er ok og oljeforbruk er borte.

 

Enig i teorien din, erfarte akkurat dette med en bil jeg hadde før. Da blir det nok overhaling av topp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis sin bil bruker mye olje ved mye motorbremsning. (Over 1l per 100mil) om han kjører uten å bremse på gira bruker den nesten ingenting...

Dette er da på en audi v8er, men regner med de fungerer på samme måte?

 

Uansett er det stor sjangs for at det er ventiltetningene, så er greit å starte med å bytte de:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.