Dekkdim på 8.5x19 foran og 9.5x19 bak på Quattro?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da er det på tide å handle inn dekk til sommerfelgene og lurer på hvordan dimensjon jeg bør gå for. Felgene er 8.5x19 foran og 9.5x19 bak. Jeg fikk opplyst av dekkforhandler at han anbefalte 235x35-19 foran og 265x30-19 bak. Jeg mener at det blir altfor bredt!

 

Kan jeg gå for 215x35 foran og 235x30 bak uten at det får noen konsekvens for drivlinja? Er vel ganske viktig at det er lik rulleomkrets når det er Quattro. 215 og 235 gir vel fin strekk også. Eller bør jeg gå for 235 og 265?

 

Bilen er forresten en A4 B6 1.8TQ.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. rulleomkrets så passer det bedre med 215/35 og 245/30. Er kun 0,3% mellom de 2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

225/35-19 forran og 265/30-19 bak. Skiller bare 0,2% på rulleomkretsen og ser bra ut på felgen om du ikke ønsker veldig dekkstrekk da. Har selv 8,5 og 9,5 på ene bilen og bruker disse dimensjonene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

265/30-19 kommer til å subbe mye bak vist ikke bilen er veldig høy! Jeg hadde gått for 225/35-19 forran og bak jeg! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har planer om senk i løpet av kort tid og derfor er jeg litt redd for at 265 blir for bredt bak. Da er kanskje 215x35 og 245x30 et bedre alternativ.

Grunnen til at jeg ikke kan ha 225x35 foran og bak er Quattro. Blir for stor forskjell på rulleomkrets om jeg har forstått det rett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har planer om senk i løpet av kort tid og derfor er jeg litt redd for at 265 blir for bredt bak. Da er kanskje 215x35 og 245x30 et bedre alternativ.

Grunnen til at jeg ikke kan ha 225x35 foran og bak er Quattro. Blir for stor forskjell på rulleomkrets om jeg har forstått det rett.

 

Kommer ann på innpress og hvor mye senk du skal ha, men 245 vil også subbe med en del senk.

 

Med 225/35 forran og bak blir det jo helt lik rulleomkrets! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, for profilen er vel en prosentandel av bredden og med ulik bredde på felgene så blir høyden forskjellig. Eller har jeg misforstått?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig som du sier, men i dette tilfelle så er det felgene som har forskjellig bredde. Dekkene er jo like siden alle er 225/35!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men med mer dekkstrekk, så blir jo ikke høyden lik, og dermed også forskjellig omkrets. Når dekkene blir mer strekt bak enn foran, så vil jo høyden på siden bli mer skråstilt og dermed "mindre" profil. Eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir nok mindre forskjell på 4 like dekk med ulik strekk enn ulike dekk med forskjellig profil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Ivar. :)

 

Forskjellen blir så liten at det er lik null vil jeg tro. Jeg har lest at man kan ha opp til 5% forskjell mellom forran og bak på quattro, men at null er jo å foretrekke! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, dekksidene vil "ligge" mer bak, men rulleomkretsen vil være den samme uansett. Er jo lengden rundt dekket, og jeg kan ikke se at denne skal klare å bli mindre om en strekker dekksidene. Da må en jo i grunn fjerne litt av slitasje-banen? Men min personlige mening er at det er lite pent med mye mer strekk på 2 hjul enn hva det er på de 2 siste (dvs 4 like dekk på 8,5 + 9,5 felg). Jeg hadde valgt bredere dekk på bredere felger, slik at strekken er tilnærmet lik. Men som sagt, dette er bare min personlige mening.

 

Er din bil, og du gjør som du selv vil. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange tilbakemeldinger :) Tror det blir 215x35 og 245x30, men skal høre hva dekkforhandler har inne på lager først. Lik strekk foran og bak er nok det jeg går for :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.