#1 Skrevet April 25, 2013 Har er lite problem med min 1996 A6 2,5TDI AEL. Har siden den ble kjøpt opplevd at den fusker når man gir gass etter oppstart på kald motor. Det virker som den ikke går på alle sylindre da det kommer litt grå røyk når man gir gass (uforbrent diesel) Hvis den står litt på tomgang så blir det borte når den får litt temperatur. Hvis man kjører litt med det så går det fortere vekk (etter 20 sekunder kjøring) Byttet glødeplugger da logikken i hodet mitt tilsa at disse kunne være gående da problemet er kun på kald motor og etter første start. Dette hjalp altså ikke. Bilen har stått et år, men har kjørt over 1500km med den med ny diesel (i tilfelle noe gammel diesel skulle ligge igjen) og hatt på dyserens. Har og tatt service på den (Olje, filter, luftfilter). Det er også byttet registerreim og timet dieselpumpe (dette er gjort korrekt), men feilen var der også før skiftet. Skal sjekke strømtilførselen til glødepluggene og se om alle får strøm. Ellers snuser jeg litt på om dysene kan være litt kranglete på kaldstart? Men da burde jeg kanskje merke til noe mer fusking enn dette? Bilen har mye dreiemoment og drar godt. Har søkt litt på forumet, men fant ikke noe spesifikt. Noen som har vært borte i noe lignende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 25, 2013 Har det på min audi 100 2.5 tdi. Rufsete tomgang, med lite/ingen gassrespons og rister i starten. Kjører med litt fortenning, så den starter alltid lett. Går som den skal ellers, så misstenker dårlig spraybilde på dysene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 26, 2013 Har også denne litt rufsete oppstarten på min 2.5 TDI (AEL), på kald motor, og skal prøve å bytte dyser nå. Har også lett etter info på dette, men finner ikke noe eksakt, men har konkludert med enten utslitte dyser eller sliten dieselpumpe med muligens noen lekkasjer intert, men der er jeg ikke sikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 27, 2013 Har akkurat det samme på min. Si ifra om dere finner ut noe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 27, 2013 Sliter med samme problem på min Audi A6 AAT. Men jeg har nylig byttet til PP764 dyser, så tviler på at dysene er problemet Jeg har også en mistanke om en dieselpumpe som begynner å bli dårlige. Håper på hvordan resultatet blir dersom noen bytter dieselpumpe eller overhaler sin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 27, 2013 Følge med på den blanke dieselslangen mellom filter og pumpe når du starter. Sjekk om det kommer noe luft. Hvis ikke dieselreturslangene mellom dyser og tilbake til pumpe er skiftet så er det lurt, samme med dieselfilter. Så får du i hvertfall utelukket det som årsak. Sjekk om det kommer strøm til glødepluggene dine, at den er rufsete så kort tid kan også være at det er noe galt med ettergløding (og evt gløding). Koble til søkelampe på en og en glødeplugghette og se at den lyser litt etter kaldstart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 28, 2013 hei ser at du har byttet nye dyser, va det en komplisert jobb, hadde tenkt å bytte mine også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 4, 2013 Målte 12v på alle 5 glødepluggene, så disse kan ihvertfall utelukkes. Neste nå blir å ta en titt på dieselslanger og bytte dieselfilter. Dieselrør fra tank og til motorrom er ihvertfall 100% ettersom de nettopp er byttet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 4, 2013 Målte 12v på alle 5 glødepluggene, så disse kan ihvertfall utelukkes. Neste nå blir å ta en titt på dieselslanger og bytte dieselfilter.Dieselrør fra tank og til motorrom er ihvertfall 100% ettersom de nettopp er byttet. Og du har strøm til hver eneste glødeplugg også, slik at de faktisk gløder? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 4, 2013 Og du har strøm til hver eneste glødeplugg også, slik at de faktisk gløder? Ja, 12v på hver eneste glødeplugg. Dieselpumpa har vært byttet en gang, så uvist tilstand på denne. Men hvilken logisk defekt på pumpe vil sørge for fusking kort tid under 2000omdr uten at den er merbar på noen annen måte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 9, 2013 Da har jeg fått logga ett par motorfeil som har lagt seg inn mellom påsken og nå. Har hatt av litt kontakter, så jeg har slettet samtlige feil nå så ser vi hva som kommer opp igjen etter en liten stund med kaldstarter. Address 01: Engine Labels: 046-907-401-AEL.lbl Part No: 4A0 907 401 P Component: 2,5l R5/2VT EDC HS D13 Coding: 00000 Shop #: WSC 23250 VCID: 2A55FD47D6435B485F8 3 Faults Found: 65535 - Internal Control Module Memory Error 00-00 - - 00550 - Start of Injection Regulation 17-10 - Control Difference - Intermittent 00542 - Needle lift Sensor (G80) 27-10 - Implausible Signal - Intermittent¨ Uansett så har vi vel et par feilkoder som er rimelige aktuelle for dette problemet. Skal ta et par søk og se hva jeg finner på de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 9, 2013 Var å kontrollerte tenningstidspunktet med VagCom nå. Den er rimelig dead on. Beveger seg litt opp og ned til fordel retardert, men er innenfor spesifikasjonene så dette skulle ikke ha noe å si. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 24, 2013 Lest av feillager nok en gang, og samme feil har kommet opp: Address 01: Engine Labels: 046-907-401-AEL.lbl Part No: 4A0 907 401 P Component: 2,5l R5/2VT EDC HS D13 Coding: 00000 Shop #: WSC 23250 VCID: 2A55FD47D6435B485F8 2 Faults Found: 00542 - Needle lift Sensor (G80) 27-10 - Implausible Signal - Intermittent 00550 - Start of Injection Regulation 17-10 - Control Difference - Intermittent Readiness: N/A Ser at feil på G80 er gjentatt, så kan det være at det er en sporadisk feil på denne? Noen mulighet for å ohme den for å se at den fungerer? Tips taes i mot 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...