#1 Skrevet April 28, 2013 (endret) Hei Har et problem med at motoren blir for varm under spesielle omstendigheter. Kjølevæske og olje er bra. Det har tidligere vært skiftet toppakning på motoren (1.9 TDI, ATJ), og toppen ble samtidig planslipt. Det virker som sirkulasjon av kjølevæske er dårlig, selvom tannreim og vannpumpe nettopp er skiftet. Problemet oppstår ved langvarig belastning og litt lavt turtall. For eksempel kjørte jeg opp mot Konnerud, Drammen i går da det plutselig varslet i instrumentet. En annen ting jeg har lagt merke til er at det om vinteren begynner å blåse kaldt fra klimaanlegget når jeg kjører opp en bakke på relativt høyt gir ( Jeg mistenker at viscoclutchen på den mekaniske kjølevifta er dårlig, siden jeg enkelt kan holde igjen vifta på varm motor etter aktiv kjøring, men dette forklarer ikke situasjon nr. 2. Noen som har vært borti lignende?? Tenkte jeg skulle tappe kjølevæska, kjøre en runde med maskinoppvaskmiddel for så å spyle med rent vann, evt. gjenta dette noen ganger før jeg fyller på kjølevæske igjen. Har noen erstattet den mekaniske vifta med elektrisk på B5? Edit: Oppdatert trådtittel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 16, 2013 Problemet ble etterhvert verre. Det ble mye trykk i systemet som førte til at kjølevæske ble trykket ut gjennom lokket. Kunne forsvinne en liter på 15-20 mil. Skjønte at det måtte være den, så jeg skiftet toppakningen - Satte på en trehulls siden toppen har vært planet. Nå er den fin igjen! Er det vanlig at disse ryker allerede etter ~ 100.000km? Kan problemet ha vært at det var satt på en tohulls pakning etter planing ved forrige skift? Håper ikke mappingen (Superchips) har noe med dette å gjøre, men det kan kanskje ha vært en dårlig kombinasjon med høyere komp.? Edit: Skal sies at den fikk kjørt seg på mye høyt turtall i vinter. Men har blitt godt vedlikehold, selvfølgelig. Sist pakkningen ble skiftet (og motoren ble "chippet") var forøvrig en god stund før jeg kjøpte bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 10, 2013 Nå, bare 6000km etter at pakningen ble skiftet, er problemene tilbake! :( Jeg fyller ca. 1,2l vann per 10mil/hver dag. I går var jeg en tur i Oslo, og da jeg nærmet meg toppen av Lier-bakken (cruisecontrol på 120) steg temperaturen plutselig. Jeg stoppet og lot temperaturen synke på tomgang, før jeg fylte vann fra flasker jeg hadde med. Spørsmålet er: Er det noe annet som kan være i veien? Jeg hører at det bobler i varmeregisteret ved lett/middels akselerasjon mellom 1500 og 2500 omdr. omtrent. Hvis ikke det kan være noe annet må jeg bare ta jobben en gang til, og få planet toppen på nytt denne gangen. Hvis det kan være noe annet, så er det jo mulig å få tak i en motor, f.eks. en AWX. Veldig glad for innspill fra noen som kan ha erfaring! Motoren går forøvrig som bare det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 10, 2013 Sikker på att du ikke har noen tette kjølekanaler noen plass som gjør att du ikke for skikkelig flow på kjølevæsken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 10, 2013 Finner ingen vannlekkasjer? Temp sensorer er testet? Når du mister vann kan du ende opp med luft i systemet på pumpa som gjør at du mister sirkulasjonen og da vil det ikke kjøle lengre og tempen stiger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 10, 2013 uplan blokk? vært borti dette på en luring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 10, 2013 Lena: Vet ikke om det kan være tette kanaler. Virker som om tempstigning har sammenheng med trykk/luft i systemet. Finn Kristian: Kommer kjølevæske ut på undersiden av beholderen, der det skal komme ut fra ventilen i lokket ved for høyt trykk. Henger en dråpe under der hver gang jeg åpner panseret og kjenner etter, så jeg regner med det er der vannet blir av. Geir: Skal definitivt sjekke dette hvis jeg tar av toppen igjen. Hvordan skal det gjøres? Kan jeg bruke rettholdt og lyse bak f.eks., evt. bruke bladsøker? Tenkte på å høre om noen har en bra topp, men det hjelper jo lite hvis blokka er skjev. Er det forresten sånn at det kan være lurt å bruke PD150-bolter/moment? Vil helst være mest mulig sikker på at det blir bra før jeg setter i gang og skru alt fra hverandre igjen. Takk for svar og spørsmål som kan lede meg på rett vei! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 10, 2013 åssen ligger det ann med lokket på ekspansjonstanken din? dette skal holde X trykk (noe over 1BAR) .. kan være at dette ikke slepper opp overtrykket?. bare en tanke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 10, 2013 Jeg har tenkt i samme baner - Dvs. jeg tenkte det kanskje slapp ut for tidlig. Trykktestet lokket, og det var ikke helt innafor. Mener Elsa sier at det skal åpne ved 1,6 bar, og mitt åpnet på ca. 1,2 mener jeg og huske. Når det er sagt testet jeg til sammenlikning lokket på en ny bil, og en to år gammel bil. Disse åpnet på ca. 1,4. Verktøyet er nylig kalibrert. Er sånn at det kan være tomt i beholderen (instrumentet varsler). Så begynner jeg å skru opp lokket for å fylle, og da heves nivået til nærmere MIN-merkingen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 10, 2013 Lukter topppakning igjen, lang veg ! Vært i den klubben der med både ATJ og AVF motorer. Akkurat samme symptomer som jeg hadde, forsøkte alt, lokk, rens av radiator, ny thermostat (OEM) vannpumpe osv..... Kjørte 5000 km så skjedde det igjen. Med planet topp og det hele, så jeg anbefaler deg og sjekke blokka om den er skjev og topplokk! Jeg ble skeptisk til et veldig oppjustert program som den gikk på, så gikk over til moderat trim (OCT Tuning) og etter det og ny topp - 0 tull - kjørt 67 000 km etter havari. ATJ 115hk til 150hk/380nm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 10, 2013 Det som skjer at kompresjonstrykket ved belastning går ut i en kjølekanal ved røket pakning og da får man enormt trykk i kjølesystemet og motoren kaster av seg vann (nippel under ekspansjon tanken, forsøk og sett en slange her og ned i en stor flaske så ser du...fyller fort opp 1 liter !! Når det skjer) Åssen pakning brukte du ? Vært borti at orginal er vegen og gå! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 11, 2013 Huff det er kjedelig, men greit å høre at andre har vært i samme båt. Hvor oppjustert snakker vi du kjørte med? Fint at du fikk orden på den igjen. Er Superchips 150hk/380nm-program på min nå. Brukte en uoriginal pakning, men mener det var fra OE-produsent. Kunne tenkt meg å skifte noen deler og få custom-mappet på sikt, men da er jeg avhengig av å ha en driftsikker motor i utgangspunktet. Ny topp og evt. planing av blokk koster jo litt og tar tid, så har vært inne på tanken om å få tak i en AWX eller AVF-motor som har gått mindre. Ser Darkside bruker mye topplokksbolter fra 150hk (ARL?). Har ikke sjekket delenr. på dette, men regner med de er sterkere og kanskje skal ha høyere moment. Takk for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 11, 2013 Programmet som lå inne var en custom fil som skulle gi max, og den gikk utrolig godt. var morro det helt til tullet begynte. Jeg brukte pakning fra Goetze fra motor-teknikk og bolter fra samme sted. Ny topp og ny pakning og en snillere trim fil var løsningen for meg. Om du skal satte inn en AVF eller AWX må du nok ha nytt program uansett for jeg mener det sitter andre dyser i ATJ. (Event flytte over) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 11, 2013 Ok, takk for info! Vet du om det er problematisk å benytte ECU som f.eks. kommer fra Passat med tanke på startsperre (den sitter vel i instrumentet)? Har sett eksempler på styreenheter med samme delenr. som ikke lar seg kode til startsperra i en annen biltype. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 12, 2013 ARL topplokksboltene er av 12.9 stål i motsetning til 10.9 som de originale så de holder bedre, men skal ikke være nødvendig før en er over 200hk. Jeg handla disse på Møller, hverken Meca eller Mekonomen kunne skaffe disse og jeg hadde ikke tid til å vente på post fra UK Av en eller annen grunn så er det ATJ motorene som går igjen når det er snakk om å ryke toppakningen. Er kjørt med over 3 bar ladetrykk på PD motor med kun topplokksbolter oppgradert uten at pakningen gir seg. Du har veldig små dyser så det kan være chippen kjører litt for lang durasjon for å få til den effekten du har i dag med resulterende høye sylindertrykk som ryker pakningen. Toppakningstips: Kjøp Victor Reinz, eneste finnene som trimmer helverst sverger til, holder ihvertfall 370hk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 12, 2013 Sprekker i toppen er vel ikke akkurat uvanlig heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 12, 2013 Er vel mer vanlig på 16v toppene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 12, 2013 De kommer jo originalt med sprekker De har vel 3 eller 4 revisjoner hvor hver enkelt er "litt" bedre enn den andre Men 8v PD har hatt mange med sprekker de også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 12, 2013 (endret) Ok. Tusen takk for info Petter! Jeg kunne ikke se noen sprekker, men de kan kanskje gjemme seg bak ventiler? Jeg blåser nok i "matcing numbers", og får tak i en motor som er bra og har gått litt mindre. Noen motorkoder som kan anbefales spesielt? Regner med 130-hesteren fra B/C5 og B6 er greiest å få tak i, men er usikker på om ECU som følger med disse vil fungere med starsperra. Har ikke engang kikket hva som sitter i bilen, men regner med alle 1.9 bruker EDC15P? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...