Verksteder, hjelp og deler til motoroverhaling VW Golf 3 2.8 VR6

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har vært her på forumet en stund nå, har vært rimelig stille til nå, men tiden er inne for å starte med min alldeles fantastiske Golf 3 VR6, da først og fremst med motoroverhaling. Jeg er egentlig helt blank på dette. Har jo skiftet registerreim, vannpumpe, gjort arbeid med lys/el. anlegg generelt, men med hjelp av Bentley Servicemanual, youtube, vwvortex og VACN, så tror jeg det kommer til å gå på skinner.

 

Punkt 1: For fullstendig overhaling har jeg forstått det slik at man skifter alle deler inne i motor, kokvasker en del av motoren (underblokk?) og honer sylindrene der stemplene er (?), er det noen her som kan forklare denne prosessen litt nærmere for meg? : klø :

 

Punkt 1,5: Har noen steder/verksteder/personer å anbefale til å foreta ultralyd-vask og honing?

 

Punkt 2: Innmaten i motoren "bør" jo være av god kvalitet? Original eller matchende kvalitet, hvordan ser man på dette dersom man vil utsette motor for røffere behandling, vet at man skifter clutch slik at den er av bedre kvalitet, eller er mer spesifik for røffere kjøring, er det noe slikt med innmaten i motoren også?

 

Punkt 2,5: Har noen butikker/leverandører å anbefale når det kommer til slike deler? Har jo brukt eBay til div. kjøp opp igjennom, men noen av disse eBay leverandørene er litt.. "På kanten", mottatt litt shabby deler, blant annet et midtarmlene til min bruksbil.

 

 

Til slutt, har dere tips/triks rundt dette, feller å unngå, verktøy som gjør jobben litt lettere osv.

 

Det er forøvrig en 2.8l VR6. Motorkode: AAA, med fremhjulstrekk.

 

Tusen takk på forhånd for svar! :)

 

 

Håper jeg la dette under riktig kategori, om ikke så slettes den og plasseres riktig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det største spørsmålet er: er totaloverhaling nødvendig? er motor totalt utslitt? :)

 

er liksom ikke noe poeng og kaste bort masse penger unødig.

 

overhaling blir jo og gå over motor. evt bore motor om dette er nødvendig, da må man til med overdim stempler. ellers er det jo lager. pakninger. vasking etc som må gjøres. samt i vr6 sin verden er det jo en idè og ta registerkjede mens man driver på også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for raskt svar! :)

 

Motor er nok ikke utslitt, den er kjørt 226000km, og går egentlig helt greit. Forrige eier visste ikke når registerkjedet var byttet sist derimot. Ellers er serviceheftet borte på den, og opp igjennom er det lagt inn xenon, tyverialarm med startsperre, startknapp, litt tukling med det elektriske over alt osv.

 

Den VR6'en er et prosjekt som, jeg håper i hvert fall, blir utrolig bra, men jeg vil ikke poste i "VW Prosjekt" tråden før jeg har kommet litt i gang, og det ligger litt mer penger i budsjettet.

 

Kortfattet er det renovering av hele bilen, og oppdatering av interiør :) Tenkte egentlig at motoroverhalingen ville bli det dyreste og vanskeligste (for min del), så at jeg skulle starte der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmålet er hva du skal med motoren? Turbo? Er det noe galt med den pr dags dato?

 

Dersom du skal ha den original er det nok å demontere motor å gå over det som er. Bytte kjede og strammere, alle vannslanger og sensorer osv.

Når du har motor ute kan du sjekke slitasje i sylindervegger og gjerne kompresjon. Mulig det kan være på tide med nye ventilseter og slipe ventilene.

NB! Husk VR6 motorene slites mer på tvergående side av sylinderen enn på langs pga 15' vinkelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ingen planer om turbo til å starte med, men så har jeg tenkt en del på det i den siste tiden, så kanskje i fremtiden :) Tenkte da om jeg først skal overhale motor, hvorfor ikke bygge opp til det allerede da, så trenger man ikke å gjøre samme jobben to ganger, i værste-fall så har du en motor av bedre (?) kvalitet? :)

 

Som sagt igjen, jeg aner egentlig ikke hva og hvordan, så har dere bedre råd fyr løs! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.