Forstilling på en 1997 Audi A6 Avant

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg skal i sommer foreta noe større utbedringer på min Audi. Det har begynt å knirke litt fra forstillingen. Hjullager må byttes. Dempere også.

 

Uansett er det forstillingen som det knytter seg mest spenning til, da jeg ikke har erfaring fra den type arbeid før. Dette tilsier vel på mange måter at jeg burde levere bilen på et verksted, men jeg har nå en gang lyst til å se på dette selv.

Etterkontroll av forstillingen har jeg planer om å la de med riktig utstyr gjøre.

 

Spørsmålet er hva jeg kan forvente å måtte bytte der fremme…

(Det er ikke blitt foretatt kontroll/reparasjoner på forstilling de siste 5 årene.)

 

Er det noen som selger komplette sett med bærearmer, endeledd, foringer osv slik at jeg bare kan skifte alt?

 

Noen som har en idé hvor mange timer en slik reparasjon eventuelt tar på et verksted?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Er det noen som selger komplette sett med bærearmer, endeledd, foringer osv slik at jeg bare kan skifte alt?

 

Møller har et slikt sett.får med alle 8 bærearmer og 2 endeledd

Samt alle skurene som hører til

Jeg ga 3500.- mener jeg for det settet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 97 A6 Avant er vel en C4? C5 Avant kom først i 98.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig at min 1997 A6 Avant er en C4 ja.

Første gang registrert oktober 1996.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På C4 er det bærekulene, endeleddene og stabilisatorforingene som er mest utsatt for slitasje i forhjulsopphenget. Traversforingene er også verdt å kontrollere. Når først er under der, ser du også etter sprekker i drivknutemansjettene.

 

Ta av hjulene og gå løs på foringer, bærekule og endeledd med et brekkjern eller et spett, så ser du fort om det er modent for utbytting. Se også på mansjettene på bærekula og endeleddet.

 

For å bytte bærekule må du bytte hele bærearmen

Stabilisatorforinger, traversforinger og endeledd får du løst.

 

For å bytte hjullager må du ta ut hele fjærbenet og bruke presse.

 

Bytte av dempere er lettest å gjøre fra motorrommet, uten å demontere noe annet enn toppen på fjærbenet. Les denne tråden om verktøyet som du trenger til det. Det er en god investering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:)

 

Takk for tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.