Lei av Golf 2 håndbrekk og caliper tull. Trenger innspill.

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har hatt problemer med håndbrekk som ikke tar skikkelig og trøblete bremsecalipere på samtlige mk2 med skiver bak jeg har hatt. Vurderer nå å kapitulere og oppgradere til MkIV calipere bak for å slippe den umulige: bh : indre håndbrekk mekanismen som jeg sliter med på min. Er det noen som har gjort dette og som kan fortelle meg hva jeg trenger av deler? Er det kun caliper og ny bremseslange som behøves?

 

Hvis noen har en mirakelkur for hvordan jeg kan få orden på eksisterende mk2 calipere så tar jeg selvfølgelig det imot med svæææært åpne armer også :)

Til info fungerer de finfint til bremsing, men brekk mekanismen får jeg ikke skikk på. Caliperne er kjøpt nye for 2 år siden og er smurt opp jevnlig. Problemet er at spaken som skal flytte stempelet ved bruk av håndbrekket ikke ser ut til å gjøre nettopp dette. Har calipere av bilen nå og det er så godt som ingen motstand når jeg beveger på "hendelen" til brekket. Kjenner et ørlite "knepp" innimellom men stempelet beveger seg kun marginalt og ikke på langt når nok til at brekket tar skikkelig selv ved korrekt justering av klossenes avstand til skivene (ca 0,5-1 mm klaring)

 

Tips mottas da jeg sliter litt med å akseptere at mekanismen er kaputt etter kun 2 år. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er håndbrekkwirene dine? Sleit med det samme på Passaten jeg hadde, og der smørte jeg opp mekanismen og skiftet wirene, så ble de som nye:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann Mads :)

 

Problemet ligger nok dessverre ikke der så vidt jeg kan skjønne, da jeg ikke får mekanismen til å virke skikkelig selv ved å manuelt flytte spaken frem og tilbake med en tang. Virker ikke som den får tak i stempelet skikkelig, og dermed virker ikke selvjusteringsmekanisemen til brekket som den skal heller. Arghhh..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har byttet til MkIV calipere bak på GolfII?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg monterte først G4 og byttet etterpå tiø G2. Må bare bytte bremserør/slange

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering..

Fant til slutt ut av problemet med brekk mekanismen som ikke flyttet stempelet. Viser seg at stempelet må skrus helt inn først, og så klemmes ytterligere med en skrutvinge /e.l noen ekstra millimeter slik at skruen og brekk mekanismen "møtes" i bunn av calipperen. Etter dette kan stempelet justeres ut til man har funnet riktig posisjon og ca 0,5-1 mm avstand fra klosser til skiven. DA virket brekk mekanismen som den skulle. Sikkert dårlig forklart, men tipper mange (inklusivt meg) har avskrevet calippere som egentlig har vært i orden men bare ikke juster riktig før.

 

Nå er alt velstand og jeg kan lage lange sorte striper på asfalten med bakjhulene for første gang på 2 år. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg sliter med akkurat det samme.

 

Hvis jeg forstår riktig, skal en skru inn stempelet maks, samt dytte det enda litt lenger inn?

Hvilken skrue og brekk-mekanisme skal møtes?

 

Jeg har ikke demontert dette enda så det kan være selvforklarende..

 

Noen som har tegning av disse delene?

 

Takker for hjelp!

 

Mvh Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.