Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Eg har eit problem med Rallyen at ved fullt gasspådrag fjuske, rykke og ettertender den frå 4-5 000 rpm og oppover, står no Lysholm kompressor, og bahnbrenner stage IV kit på den, men problemet oppsto før eg bygde den om, men har merka det meir etter eg bygde om. Men merker veldig godt at den ikkje går som den skal, har prøvd å bytte coil, fordelerlokk, rotor, pluggledninger, bensinfilter bak med bensinpumpa.

 

Litt tidligare i dag prøvde eg å kjøyre den uten å ha lambdaen tilkobla, og eg merka ikkje nåke forskjell med og uten, ein kompis sa at det ikkje spelte so mykje rolle på so gamle biler, kan dette stemme? Eller vil dette gje eit so stort utslag?

 

Pluggane var nye for kun 1000 km sida ca. Har fundert på om dette kan være bensinpumpa sida eg gjekk frå 3 bar fpr til 3,5 og dermed at problemet blei verre? Kan det då være bensinpumpa som ikkje klarer å levere?

 

Her er ein eg fant som har lignade problem, berre at eg ikkje har nåke særlig ufarge på pluggane.

 

http://forum.corradoclubnorwegen.com/viewtopic.php?f=19&t=2218

 

Takker for alle svar :) Mvh. Erlend Vie.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde noe lignende på min g60 motor for ca 10år siden. Det var pluggene. Ikke stol på nye plugger, kan fortsatt være disse.

Min fusket når den begynte å lade skikkelig trykk. Akkurat som at den kuttet på en sylinder. Nye plugger og alt ble bra.

Om det er problemet ditt er ikke sikkert, men få tak i skikkelig plugger og test.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå over og sjekk jordinger, slet med det samme på en S4 hvor det viste seg at ene jordinga til blokka ikke var helt god.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

han kompisen din bør du aldri høre på når det kommer til motor og motorelektronikk igjen er jeg redd. lambdaen har mye og si. selv på din gamle rallye :)

 

første jeg ville gjort her er og gå over alle jordingspunkter. samt sjekke at WOT bryter fungerer som den skal.

 

har du grunnstilt tenninga? dette er en litt klønete prosess men er litt alfa og omega

 

samt at jeg vil spørre deg om du har rett software for pressa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal skifte pluggane i dag i alle fall. Ja skal gå over jordingane og, men de virka som at problemet kom gradvis over ein veldig liten periode, og etter eg fekk på lysholmen med mindre ladehjul og kvasskam har eg merka det endå bedre på litt høgare ladetrykk. Finst det nåken måte eg kan måle lamdaen at den funka som den skal? Det går 2 ledninga ned på lamdaen og ein på karosseriet frå stikket om eg ikkje tar feil? Har ikkje rørt tenninga i mitt eige, kordan justere eg tenninga på denne saken? Snu på fordelaren? då var de 6 grader +- 1? Softwaren skal være rett, sida dette er stage IV til Lysholm kompressor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med WOT bryter, tenke du på den som ligge oppå gasspjeldet som blir trykt inn når eg har full gass? isofall prøvde eg å trykke på den når bilen sto på tomgang, og merka eg på motoren at det var nåke som skjedde i alle fall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det betyr at wot bryteren iallefall slår inn. da slutter den og bruke sensorer og bare mater på med predefinerte verdier på bensin/tenning etc :)

 

 

tenninga er 6grader pluss/minus 1 ja :)

 

skal være 3 ledninger til lambda. 2 hvite og en svart

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det betyr at wot bryteren iallefall slår inn. da slutter den og bruke sensorer og bare mater på med predefinerte verdier på bensin/tenning etc :)

 

 

tenninga er 6grader pluss/minus 1 ja :)

 

skal være 3 ledninger til lambda. 2 hvite og en svart

 

okay :) kordan justera eg den? :) var borti å justere tenning på ein volvo eg hadde, då va de å vri på fordelaren, er de samme på g60? :)

Finst de nåken måte eg kan måle om lambdaen virka?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja. gjøres jo selvsagt på samme måten. men du må sette ECU i service-modus. samt selve justeringa skal foregå mellom 2000-2500rpm. så er litt vanskelig alene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay, skal få med meg nåken ein dag og justere den. Hadde meg ein test tur ista etter å ha bytta pluggane, kom då kjøyrande på ei strekke, la den i 2. gir og flata ut pedalen, kom opp på 5-6000 rpm, so begyndte den å hakke som den har gjort, og før eg fekk tatt inn clutchen raste girkassa... Var ikkje akuratt de eg hadde håpt på idag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

måkke drive på så hardt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, får ta lærdom av de, men de siste eg hadde trudd va at girkassa kunne ryke :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist med den girkassa, er noe jeg også har lært på den harde måten at nykking ved fullt pådrag er drepen for girkassene....

 

Om det ikke er forsjell med og uten lambda er nok lambdaen dårlig, jeg har eksoslekk så lambdaen blir dårlig, men er likevell forsjell med og uten... men ingen av delene gir noe særlig nykking, den går bare gjevnt litt for fett...

 

Fordeler snudd 180grader (med pluggledningene flytta på sånn at det likevel ble riktig) skapte plutselig voldsom nykking for meg engang...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist med den girkassa, er noe jeg også har lært på den harde måten at nykking ved fullt pådrag er drepen for girkassene....

 

Om det ikke er forsjell med og uten lambda er nok lambdaen dårlig, jeg har eksoslekk så lambdaen blir dårlig, men er likevell forsjell med og uten... men ingen av delene gir noe særlig nykking, den går bare gjevnt litt for fett...

 

Fordeler snudd 180grader (med pluggledningene flytta på sånn at det likevel ble riktig) skapte plutselig voldsom nykking for meg engang...

 

Veldig kjedelig, men på den positive sida har eg nåke å gjere på no. Kanskje de kan være mulighet å få tak i ei anna havarert kasse og overhalt den, faren då e vel at de e de samme som har røke der og.

 

Har begyndt å få mistanke om at det er tenninga ja, bør få justert den :)

 

- - - Updated - - -

 

Her har du en tråd fra CCC om timing på Corrado G60, regner med det er så å si identisk på Rallye.

http://www.corrado-club.ca/forum/viewtopic.php?t=4109

Enklere blir det ikke:)

 

Sjå der ja, det er sikkert de samme :) God informasjon, då blir de girkassefiksing og justering av tenning fortløpande :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter langt om lenge har eg fått bilen oppe å gå igjen, samme problemet er her endå at når eg kjeme på ca 4500-5000 rpm begynde bilen å nykke nåke sjukt.(for å unngå å måtte skifte kasse igjen har eg ikkje testa de so hardt, men eg kjenne at symptoma begynde på 4000). Eg synst innsuget er veldig varmt(at eg ikkje klara å ta i den) etter at eg har kjøyrt, men oljetempen er normal iallefall. Veit ikkje om dette er vanlig??

 

Ting eg har prøvd å sjekke:

- skifta coil, rotor, fordelerlokk, pluggledninga og plugga.

- pussa på alle jordingspunkt på motoren.

- sjekka posisjon på regreim/bytta.

- bytta fødepumpe og filter.

- samme symptom med 2 forskjellige Hjerner i bilen.

- sjekka slange mellom innsug og hjernen.

 

Har ikkje fått justert tenning endå, men venter på telefon om eg kan komme innom eit lokalt verksted.

Oppdaga nåke idag når eg kjøyrte, at innsuget vart veldig varmt, veit ikkje om dette kan berre være eksosen som har varma det opp eller at det er kvasskammen som gjer de? eller kan dette vere symptom på feiltending?

 

Takk for alle svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde meg ei runde med multimeter og målte 0.0 ohm mellom minuspol og motorblokk, og målte 17.0 ohm mellom coil og minuspol. No er ikkje eg nåken elektriker men det skal vel være omtrent 0 ohm der og? Kan dette være årsaken til problemet må en tru? Takk for svar :)

 

Har sett på dette, og fått bedre kontakt men bilen har samme sjukdommen :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor på coil målte du det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg fant ut i ettertid at eg har målt på feil punkt, målte på ein svart kabel der som går inn på coilen(nåken som veit ka denne er til?), men målte på det jordingspunktet på coilen etterpå, men der fekk eg god kontakt, so eg trur ikkje problemet ligger der. Kan tenninga være årsaken til dette? det er den einaste eg ikkje har sjekka endå som eg kan komme på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om tenninga ikke er korrekt justert. så vil den kunne få litt slike kjipe feil ja :)

 

er jo bare og få kjøpt ei billig tenningslampe på biltema e.l

 

er ikke den svart +12v fra bensinpumpe rele da? skal være 12v i den så lenge bilen går /tenning på.

 

så er det vel 2 kabler til på coil, grønn og grønn/svart.. grønn=trigger, grønn/svart=turteller (sitter på minus-siden)

 

samt at du skal ha en jordledning fra topplokk til coil-braketten (min siter fra coilbraketten til toppen av gass spjellet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, eg tok meget feil der ja :S Men men, ein lære so lenge ein leve :) har sjekka jordingsledningen frå topplokket, men var ikkje den. Har gått til innkjøp av tenningslampe på biltema idag, so imåra blir det kontroll og eventuelt justering av tenning :) Kjeme med tilbakemelding so snart eg har fått gjort nåke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk at justering av tenning er "litt" knot på dissa bilene :)

 

men fort og gæli:

 

minimum 80c på olja

plugg så ut blå temp sensor mens bilen går

rus bilen til over 3000rpm kjapt en 3-4 ganger

får en kompis til og holde mellom 2-2500rpm mens du ser på tenningsmerket. med fast lampe uten justering så vil du se 6-gradersmerket

 

om du ikke ser det må du justere til rett. når dette er gjort, så plugger du inn igjen blå temp sensor. og ruster bilen så over 3000rpm en 3-4 ganger til

 

voila :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått justert tenninga no, og tenninga sto feil, bilen vart litt bedre(trur eg), men har fortsatt problem :S hadde med ein kompis ut å prøvde den litt, og han påsto at det kunne virke som fuelcut med hard belastning, men no er eg tom for ideer om ka det kan være :/ er det nåken andre tips til ka dette kan være? Har bytta bensinpumpa som ligger under bilen på høgre side, men var ingen forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dårlig ECU?

 

testa med en anna en?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.