Klonk/slag fra forstilling Touran

Anbefalte innlegg

..Oppdatert i siste post..

 

Mulig jeg begynner å bli gammel og pirkete, men jeg opplever en form for slakk i forstilling som jeg nå ønsker å finne ut av. Det inntreffer typisk i lav hastighet når man treffer skarpe ujevnheter og lignende. Har undersøkt alt av foringer, lenkarmer, bærekuler, bolter til travers, bolter til tannstang osv osv, men finner ingen feil..

 

Er det rett og slett demperne som ikke klarer jobben? Har nylig byttet fra org standard dempere til org dempere for sportsunderstell. Ingen forskjell. Må jeg bare leve med dette? Det virker ikke som om det utvikler seg, har vært slik hele tiden. Har også H&R fjærer montert.

 

Kan ikke huske at det var slik på en annen Touran jeg hadde for 6-7 år siden, men det kan jo være at jeg ikke var så opptatt av det den gangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen? Med så mange Touran'er på samme forum, må jo noen enten ha opplevd det samme, evt ikke? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en -07 Touran som triller rundt med H&R-fjærer og Supersportdempere.

 

Har ikke opplevd nok slakk i forstillingen på min bil.

 

Er slakken i lengderetning eller sidevegs?

 

Du sier du har sjekket ALT?

Også fjærbeinslagrene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stabstagene?: ) De slår fint lite i liten fart:) Det var galt på min Touran: )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill. Ja, har sjekket alt opptil flere ganger. Har også fått kollegaer på verkstedet til å kikke/prøvekjøre, men finner ingen nevneverdig slitasje noen steder..

 

Det er akkurat som et ørlite slakk opp/ned, ikke sideveis. Det er ikke veldig fremtredende, men når man først har lagt til noe slikt så er det veldig irriterende.

 

Fjærbeinslager er nytt. Det KAN kjennes ut som stabstagforinger, men som sagt ikke funnet noe feil ved dette heller.. Skiftet en lenkarm i høst, den andre siden er OK.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være at tannstanga til styringa har litt slakk? Prøv å rigle litt i styrestaget og se om det er noe slakk i noen av retningene opp/ned eller forover/bakover. Har vært ute for noe liknende tidligere....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering på dette;

Møller på Slependen fant at travers-boltene satt feil sted, slik at noen av dem ikke holdt traversen skikkelig. Siden dette er strekkbolter, ble alle skiftet og dratt til med riktig moment.

 

Enda en feil som har oppstått etter bilkjøp fra Bilmegleren Jessheim. Kjøp gjerne bil der, men la for all del ikke "mekanikerne" der skru på bilene deres..

 

Bilen er blitt vesentlig bedre, men det er fortsatt noe som "slipper" litt i lav hastighet på ujevn vei.The search continues..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny oppdatering. Alt har blitt sjekket grundig enda en gang, uten å finne noe som helst. Det eneste som gjenstår i mitt hode da, er at demperne ikke rekker å "reagere" på de små kompresjonene. Løsningen for min del vil da trolig være kortere dempere, alternativt org sportsfjærer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at lenkearmene dine sitter skikkelig? Jeg opplevde noe av det samme etter montering av H&R nå i sommer og fant ut at lenkearmene ikke var strammet godt nok(Ja det virket slik helt til at jeg virkelig for holdt igjen når jeg stramma mutterne).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber på vw verksted å det pleier å være ytre å indre stabsatg som pleier å banke på disse bilene.. de kan være vanskelig å sjenne noe slakk i de vis bilen henger med hjula i lufta.. derfor er det bedre å sjekke den på en 4 søyla bukk der bilen står på bukken..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte over Filefjell i dag, mye veiarbeid og mange muligheter for å spikre diagnosen.. Syns fortsatt det kan kjennes ut som stabstagforinger, det er ihvertfall like fremtredende fra begge sider.

Skal få verkstedet til å ta en kikk på 4-søyler ved anledning, det er drit irriterende å ikke finne ut av dette.. Ingen stor sak, men liker å ha alt på stell :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA kan jeg endelig oppdatere med løsning, snart 2 år etter! Har ikke klart å lokalisere dette, til tross for flere forsøk.

På siste årlige service i februar fant de litt slitte dårlige bakre foringer i bærearmer foran. Jeg har også mistenkt bærekuler, og derfor bestilte jeg komplette armer med foringer og bærekule fra Febi Bilstein.

I tillegg byttet jeg ut den bakre foringen med TT RS/S3-utgaven, som er helt solid gummi.

Resultatet: ny bil! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott at det ordner seg, ikke altid at man skal slå seg til ro til tross for at andre ikke finner noe galt. Jeg skal til på lignende jobb på egen vogn, der alt av foringer fremme skal byttes. Ingen er direkte underkjent, men det er blitt kommentert og jeg ser at foringene har levd sine beste dager. Men hva er det med de TT RS/S3 foringene, er dette noe forsterket som med fordel kan byttes? Jeg har en allroad b5, hvor jeg vet at de er noe myke i utgangspunktet. Det menes de indre bakre nedre på fremaksel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse foringene passer ikke din bil, de er produsert for nyere biler som Golf 5/6, A3 8P, Octavia 2 osv. På din bil bytter man hele armer, med foringer dom allerede er på plass.

Men kort om TT/S3-utgaven, kontra alle vanlige Golf/Jetta/Passat/Touran osv; det er så enkelt som at foringen er i solid gummi, mens den vanlige utgaven er det små hull i, slik at det blir noe mer bevegelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok den er god, ser at jeg skrev feil, skulle være C5 og ikke b5 men det er nok forskjell allikevel ja. At man bytter hele armene er en sannhet med modifikasjon. Løse foringer finnes fra flere produsenter og er vesentlig billigere en hele armene - også kinavarianter. Da tar man også vare på kvalitetsledd istedenfor å bytte dem ut med noe som er mye mykere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.