Anbefalte innlegg

har en 1990 audi 80 2.0E som går ujevnt på tomgang. i tillegg viser voltmeteret i bilen maks 13volt ved kjøring. gjerne ned i 12 volt også.

hvis jeg spiller musikk på høyt volum og mye bass så faller volten ned i 11 og bilen nykker i takt med bassen.

satt inn en kondensator i stad med voltmeter innebygd og det viser 13.4 volt med motoren i gang og musikken av. hvis jeg spiller høyt og med mye bass så viser det rundt 12 volt. det hjalp heller ikke så mye på nykkingen, litt, men ikke så mye.

har forresten et maxxima 900 batteri..

 

merkelige greier.. for en kamerat kan spille så høyt han vil uten at han opplever noe nykking eller noe. og han bruker ikke kondensator. bilen er en gammal opel astra med standard dynamo og biltemabatteri.

 

er det dynamoen min som er gåån?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at reima ikke slurrer og at ladereleet er som det skal være..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åssen vet jeg at ladereleet er som det skal være da ? kan jeg se at det er defekt ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glem voltmeter som sitter montert i bilen, det er helt ubrukelig desverre.

 

Mål ladespenningen ut fra dynamoen og inn på batteriet, det er det eneste som er interresant.

 

Voltmeter du har i bilen kan være koblet på ulike plasser. Uten å vite hvor det er koblet og hvilket spenningsfall du har så forteller det ingen ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. men voltmeteret på kondensatoren viser rett mellom karosseriet og plusspolen, og det er ikke så langt unna det som står i kupeen.

men jeg skal måle rett på dynamoen også.. uansett så lugger bilen ved mye bass..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. men voltmeteret på kondensatoren viser rett mellom karosseriet og plusspolen, og det er ikke så langt unna det som står i kupeen.

men jeg skal måle rett på dynamoen også.. uansett så lugger bilen ved mye bass..

 

Tenker det er spenningsfall pga. forsterkeren trekker mye strøm når du dytter på med mye bass.

 

Med et digitalt voltmeter kan du måle spenningsfallet mellom dynamoe og batteri, samt mellom batteri og kondensator/forsterker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det er jo seff derfor, men hvorfor skjer det når jeg har kondensator i tillegg?

det skjer jo ikke astraen til kameraten min enda han ikke har kondensator engang.. :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye ladder dynamoen når anlegget ikke er i bruk?

Ikke alle dynamoer lader like mye...

Og ikke alle anlegg bruker like mye strøm... :)

 

Hvis den kun lader lite når det er du har anlegget på burde du kjøpe større dynamo...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det er jo seff derfor, men hvorfor skjer det når jeg har kondensator i tillegg?

det skjer jo ikke astraen til kameraten min enda han ikke har kondensator engang.. :/

 

Kanskje fordi du har en dårlig kobling en plass?

 

Kanskje fordi kompisen din IKKE har dårlige koblinger noen plasser?

 

Det er derfor vi måler spenningsfallet. For å finne ut hvor det er og hvor stort det er.

Det hjelper nemlig ikke med all verdens batteri og dynamo hvis spenningen ikke kommer frem til det stedet den skal brukes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye ladder dynamoen når anlegget ikke er i bruk?

Ikke alle dynamoer lader like mye...

Og ikke alle anlegg bruker like mye strøm... :)

 

Hvis den kun lader lite når det er du har anlegget på burde du kjøpe større dynamo...

 

Dynamoen skal gi mer strøm med økende forbruk. En dynamo som lader lite når det trekkes mye strøm og mye når det trekkes lite strøm tror jeg nesten ikke finnes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dynamoen skal gi mer strøm med økende forbruk. En dynamo som lader lite når det trekkes mye strøm og mye når det trekkes lite strøm tror jeg nesten ikke finnes.

 

Det kan jo hende at anlegget bruker mere strøm en hva dynamoen greier å produsere!

Ser på Kondensatoren min også at jeg får mindre og mindre volt for hvert gang bassen slår...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje litt OT men, ein kondensator kan ikkje kompensere for ein liten dynamo. Kondensatorens oppgave er å holde spenningen oppe på powerterminalene på forsterkern. Dette kan den klare bedre enn bilbatteriet/dynamoen pga av to fordeler kondensatoren har. Kondensatoren er plassert i umiddelbar nærhet av terminalene = lite spenningsfall i kabelen. Kondensatoren bruker også kortare tid på å kunne levere høge strømmar enn eit batteri som må generere strømmen kjemisk ( eller noko slikt). Så om ein har stor bilstrereo må også generatoren være stor. effekt inn = effekt ut. Kondensatoren kan ikkje trylle, men levere ein impulsstrøm som hjelpe anlegge til å prestere meir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jo hende at anlegget bruker mere strøm en hva dynamoen greier å produsere!

Ser på Kondensatoren min også at jeg får mindre og mindre volt for hvert gang bassen slår...

 

Joda, dynamoen kan godt være for liten, men det resulterer ikke i lavere spenning og strøm ved økende forbruk, uansett hvordan man vrir og vender på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal stikke ut og måle nå snart.

dynamoen er forresten merka med 65Ampere, og sikringen til anlegget er på 60Ampere nå, selv om den egentlig skal være 90A.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

målte litt nå.

måler 13.6v på dynamoen når bilen står på tomgang og anlegget er av.

kondensatoren viser da 13.5v

 

når jeg setter på musikk på høyt volum/mye bass så flyr volten opp og ned mellom 13.2 og 13.6 på dynamoen. turtallet varierer da også i takt med bassen. det varierer ikke så mye liksom. kanskje 100rpm, men det er nok til at bilen nykker når jeg kjører.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville tatt ut regulatoren på dynamoen og sjekket børstene. De er sikkert slitt etter noen års tjeneste.

Prøv evt. å få byttet børstene.

 

Ladespenningen ut fra dynamoen skal være 14,4 volt på rask tomgang med kjørelys på.

 

Spenningsfallet mellom batteri og kondensator ser greit ut, bare 0,1 volt og det er godt innenfor "normalen".

 

Regulatoren er vanligvis festet med to skruer bak på dynamone (motsatt ende av reimhjulet).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekka børstene nå og det så ikke bra ut gett. hehe.. de var veldig slitt.

ene var 2.5 mm og den andre var 5mm. se bilder.

 

det er vel kanskje grunnen til ujevn tomgang også dette da ? i tillegg til lav ladespenning?

Bilde(8).jpg

Bilde(9).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker det er problemet ja. Slitte børster forårsaker for lav spenning og dermed ujevn tomgang siden det ikke blir spenning nok til tenningen.

 

Vil anta at du med å skifte børster vil oppleve en ny hverdag. Kjøp like godt hele regulatoren med børster så får du "frisk" elektronikk også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp! bytte det til uka. har du snøring på hva det koster ? kjøpe hos møller eller mekonomen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ca. 250-300 kroner koster en slik sak. Kan likegodt kjøpe på Mekonomen eller en annen rekvisitabutikk, vil tro det er en del billigere enn Møller..

 

En 15V regulator vil som oftest ha en mer riktig ladespenning enn de fleste 14V regulatorer siden en 15V ofte lader litt over 14 volt mens en 14V lader rundt 13,5. Ikke spør meg hvorfor det er sånn, men.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster ca 150kr på Torshov, Mekonomen osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ekke verre nei :D det er jo glimrende. :D

takker for all hjelp folkens. skal gi beskjed om resultatet etter bytting :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.