Anbefalte innlegg

Hei,

 

Budsjettet er noe stramt, og jeg ønsker ikke å blåse 10.000,- på å gjøre familiebilen ubrukelig.

Men jeg ser at feks H&R fjærer for 30-35mm drop er en grei og billig løsning som jeg kan leve med.

Men hvordan er det å få skrevet inn senk i vognkortet med bare fjærer, og er dette strengt talt nødvendig når fjærene er svarte og sikkert ser tilnærmet originale ut. Bilen skal jo ikke kysse bakken.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg valgte H&R senkjeflærer da jeg skulle senke min Touran.

Dels av budsjettmessige årsaker, men også pga. at den er en bruksbil.

Ser det er mange som monterer coilovers og skrur helt til bunns (og litt til). Joda - det ser fint ut, men kan da umulig være spesielt brukervennlig med den vegstandarden vi har i Norge?

 

Når det gjelder innskrivning i vognkortet, så varierer dette veldig fra trafikkstasjon til trafikkstasjon.

 

Jeg skal til Arendal trafikkstasjon om ei uke, så får vi se hvordan det går.

 

Om det er nødvendig å skrive det inn?

Det får være opp til hver enkelt å vurdere.

 

Senking som ikke er godkjent og skrevet inn i vognkortet SKAL påpekes ved PKK.

 

Selv velger jeg å få det innskrevet. Mindre stress ifm. PKK og personlig anser jeg det som en fordel ved videresalg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også dette momentet med PKK og evt teknisk kontroll jeg tenker på.

Kan ikke du gi tilbakemelding på hvordan det går med ditt H&R sett da :)

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også dette momentet med PKK og evt teknisk kontroll jeg tenker på.

Kan ikke du gi tilbakemelding på hvordan det går med ditt H&R sett da :)

 

-Thelle-

 

Du tar en firehjulskontroll og får med deg målebrevet. Sørg for at bilens understell ikke er nærmere bakken enn 8cm og ha med tuv papirene til senk så er det ingen problemer. Har du ikke det her i vognkort og det blir påpekt på neste pkk så må du uansett til BT og få det inn i vognkort. For 11dager siden ble jeg påkjørt bakfra og på taksering av skaden så ble det oppdaget at jeg har senkesett og felger som ikke er stemplet i vognkort og fikk beskjed om at jeg ikke får igjen penger da forsikringen innebærer at bilen skal være 100% i orden og trafikksikker. Noe å tenke på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo også noe å ta i betraktning.

Jeg tenkte at hvis man kun brukte fjærer, så kanskje dette ikke var så viktig. Men jeg hadde uansett tenkt til å få dette inn i vognkortet.

Jeg får ta en 4-hjulskontroll på jobben. Bare håper dette apparatet fungerer som det skal fremover. Det var litt merkelig i dag :/

 

Jeg har enda ikke hentet bilen min, jeg gjør nok dette på lørdag. Skal bli godt med en nyere bil. Som også lar seg gjøre noe med :)

 

Skal ikke blåse penga på senk med en gang. Men det og felger er de første modifikasjonene jeg skal utføre. Og begge deler skal inn i vognkortet.

Bilen kommer med 17" sommer, tror det er 16" vinter, men jeg vet ikke. Det sjekka jeg ikke. Men dekkene på vinter så uansett bra ut.

Dette blir en familiebil (og den eneste bilen i familien enn så lenge), så den må være funksjonell og pålitelig.

Den blir også rett som det er tatt med på "langtur" og da skal den ikke være ubehagelig å kjøre.

 

Så jeg tror jeg blir fornøyd med 35mm H&R fjærer og 18" hjul på sommer og 17" på vinter.

 

(I tillegg til dette, så kommer det full votex kit på, må kjøpes snart pga deler som utgår, men jeg venter med lakking osv en stund til)

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor like en Caddy (2008) og en Touran (2009) er i forstillingen? Er de bygget opp på samme måte?

Forsøkte hjulstillingskontroll på en caddy i dag. Det gikk bajs pga man må justere camber med traversen.

 

Håper ikke at det er slik på Touran også. Da må evt Møller ta min hjulstillingskontroll.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

H&R senkefjærer er et fint valg på Touran, vi har det selv på konebilen. Passe senk til 18" evt 19" om du liker litt luft mellom hjul og skjerm. Leverte just et slik sett til en i Røyken og han ble kjempefornøyd med sin.

 

Ingen problem med å få dette i vognkortet når du har tatt lysjustering samt forstillingskontroll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, kan dere poste bilde av deres biler med H&R 35mm senkefjærer? Vurderer det samme på vår 2010 VW Touran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

89307_H_R_29162-2_Senkefj_rer_VW_Touran_2010-_1.jpg

 

Perfekt til 17" og 18", mangler en cm for 19" men satte seg bedre igjennom vinteren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også dette momentet med PKK og evt teknisk kontroll jeg tenker på.

Kan ikke du gi tilbakemelding på hvordan det går med ditt H&R sett da :)

 

-Thelle-

 

Var i dag hos trafikkstasjonen i Arendal.

H&R senkjefjærer og alternativ hjuldimmensjon (225/40R18) godkjent uten problem. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var i dag hos trafikkstasjonen i Arendal.

H&R senkjefjærer og alternativ hjuldimmensjon (225/40R18) godkjent uten problem. :)

 

Bilde? =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde? =)

 

Må få vaska bilen først..... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må få vaska bilen først..... :)

 

Ok =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

H&R 35mm og 8x18. Burde vært 1,5-2 cm lavere for optimalt utseende.

Det virker som om den nyeste Touranen har mindre avstand mellom skjerm og dekk?

ImageUploadedByTapatalk1368205225_020387.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

H&R 35mm og 8x18. Burde vært 1,5-2 cm lavere for optimalt utseende.

Det virker som om den nyeste Touranen har mindre avstand mellom skjerm og dekk?

[ATTACH=CONFIG]197157[/ATTACH]

 

Takk, det gjør faktisk det. Senkefjærer på 50mm hadde nok vært optimalt utseendemessig, men det blir vel ikke optimalt for originale dempere tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også nevne at jeg har godkjent fjærene i vognkort, uten noen problemer overhodet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var i dag hos trafikkstasjonen i Arendal.

H&R senkjefjærer og alternativ hjuldimmensjon (225/40R18) godkjent uten problem. :)

 

Noe spesielt du måtte vise frem for å alternativ hjuldim godkjent?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekk innenfor 5% rulleomkrets fra standard, et innenfor 7,5mm pr side pr felg fra standard, høy nok LI på dekka, alt innenfor skjermene og ingen subbing så bør det gå flott å få felgene inn i vognkortet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekk innenfor 5% rulleomkrets fra standard, et innenfor 7,5mm pr side pr felg fra standard, høy nok LI på dekka, alt innenfor skjermene og ingen subbing så bør det gå flott å få felgene inn i vognkortet. :)

 

Da tror jeg faktisk jeg er innafor :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var i dag hos trafikkstasjonen i Arendal.

H&R senkjefjærer og alternativ hjuldimmensjon (225/40R18) godkjent uten problem. :)

 

Måtte du justere inn mye på hjulstillingskontrollen med H&R fjærene?

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe spesielt du måtte vise frem for å alternativ hjuldim godkjent?

 

Måtte ikke vise frem annet felg og dekk som sitter på bilen. Det kan nevnes at jeg har OEM-felger i 18" mot original dimmensjon som er 15".

Kontrolløren tok bilde av felginformasjonene, bredde x diameter ig innpress som står bak på en av eikene på felgene, samt av dekkdimmensjonen.

Han dobbelsjekket dette opp mot informasjonen i vognkortet.

 

Han sa at så lenge man er innenfor 5% avvik på rulleomkrets og 7,5mm endring av innpress (per felg), så trenger man strengt talt ikke skrive dette inn i vognkortet.

Men, som han også sa, så er det ikke alle (spesielt politifolk) som har greie på alle slike regler. For å unngå eventuell diskusjon og innkalling til teknisk kontroll, så skrev han det inn som en ekstra service. :)

 

Måtte du justere inn mye på hjulstillingskontrollen med H&R fjærene?

 

-Thelle-

 

Ja, det måtte en god del justering til. De slet på VAG-verkstedet.... Spesielt med det høyre bakhjulet, men alt er innenfor noe kontrollørn var spesielt nøye på å kontrollere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.