2001 AVJ Oljetrykkslampe!! Problem løst?

Anbefalte innlegg

Kjørte i en lang motbakke i dag på litt turtall, så kom varsel i diplay om Oljetrykk!!

Stoppet bilen med en gang og lot bilen bli kald. Peilet oljen, det så bra ut.

Startet opp igjen, lampen kom etter 10 sekunder og den begynte å tikke..

Fikk bilen hjem, kjørte en skikkelig motorrens, byttet til det store oljefilteret og fylte på ny Mobil 5w30 Olje.

Da var tikkingen borte og lampen borte.

Har kjørt den en liten forsiktig tur og alt virker ok. `

Tror dere problemet er løst? Eller er det noe mer jeg bør gjøre?

Bilen er en 2001 AUDI A4 1,8 TQ B6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har antakligvis en tett oljepumpe/sil, helt vanlig på disse 1,8T motorene desverre.

Det du bør gjøre er og ta ned bunnpannen og skifte oljepumpa evnt rense oljesilen.

Er ikke så mye annet som funker desverre når skaden først er skjedd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har antakligvis en tett oljepumpe/sil, helt vanlig på disse 1,8T motorene desverre.

Det du bør gjøre er og ta ned bunnpannen og skifte oljepumpa evnt rense oljesilen.

Er ikke så mye annet som funker desverre når skaden først er skjedd.

Okei, takk for svar, eneste jeg ikke skjønner helt er at pumpen kun er 2 år gammel gått 40.000km siden møller skiftet den.. er det noe reklamasjon/garanti på noe slik?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noe formening? Noen i mjøsområdet som kunne målt oljetrykket mitt? Vært på langtur i dag med bilen og alt virker ok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg regner med at de også renset bunnpanna. Kjenner en som satte bil på verksted for å skifte sil og oljepumpe og fikk igjen problem etter kun 20tkm. Han leverte bilen andre gang på et annet verksted og da de tok ned bunnpanna så var det masse dritt på "veggene" til bunnpanna som sikkert hadde løsnet og blitt dradd inn i den nye oljesila. Han kontaktet det første verkstedet og de sa at : "de ikke hadde renset bunnpanna da de ikke hadde fått beskjed om å gjøre det" : bh :

Er det mulig...!?: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fort gjort å ha på for mye tetningsmasse når man har på plass bunnpanna også. Da tyter det ut på innsida og ramler av inni motoren med tid og stunder. Nesten så det hadde vært bedre med ei gammeldags pakning her ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som begge Roar over meg her sier så kan det være en årsak.

Jeg ville få målt oljetrykket physisk, da dette er ekstremt fort gjort og lettvint på disse motorene.

Jeg hadde problemer i fjor med at denne oljetrykkslampen kom og gikk som den skulle, dette faktisk en liten stund etter at bunnpannen og oljepumpen hadde vært nede.

Opplevde derimot ingen tikking eller slikt, så jeg målte oljetrykket, som lå på ca 1.8-2bar på tomgang og rundt 6.5-7bar ved 2800-3000rpm.

Konkluderte dermed at det i mitt tilfelle ikke var noe galt med oljetrykket, derimot oljetrykks sensoren, byttet denne så var alt i orden.

Du opplevde derimot tikking av din motor, så du har nok hatt et øyeblikk med lavt oljetrykk vil jeg tro.

Hvordan så oljen du tappet av motoren ut, evnt etter motorrens? Mye sotpartikler og slikt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Din motor er foresten oppgitt til og skal ha et oljetrykk på mellom 3,5-4,5bar på 2000rpm i følge verkstedshidden i allefall.

Nå ska det også nevnes at min motor likte ikke Mobil1 5w30 olje så veldig godt, oljetrykket holdt seg ikke så bra på varm motor, under hard belastning/høyt turbotrykk, byttet til 5w50 så var det helt perfekt, varm som kald.

5w40 hadde sikkert gjort sin nytte den og.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.