Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke på diverse forum og internett uten hell.

Jeg har to spørsmål angående klimanalegget i A6/S6 C4.

 

1) Jeg får opp feilmelding på motor til sentralspjeld "V70" og det blåser ikke luft opp på frontruta.

Hvor sitter denne motoren, og er det mulig å bytte den uten å ta ut dashbordet?

Noen som har et skjema på hvor de ulike stillingsmotorene sitter på C4?

LØST -OK

 

2) Til min skuffelse vil ikke AC kjøle, selv ikke på "LO".

Bilen har stått en stund, og tviler litt på at det har vært tatt AC-service på den på en stund. Evnt. morkne pakninger.

Tenker at det er lite gass i anlegget (systemet kan miste opptil 10% gass i året) og må derfor sjekke systemet/etterfylle.

Men før jeg betaler i dyre dommer for å få sjekket tetthet og for å fylle på gass:

 

Skal den ytre/midtre delen på klimapumpa gå rundt eller stå stille mens hjulet går rundt?

 

illustrasjons bilde:

CXZ002.jpg

 

Bilen det gjelder er en 1996 A6 2,5TDIQ.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Edit: Denne ytre delen skal selvfølgelig gå rundt når pumpa blir koblet inn (dette er jo clutchen :o )

 

Ser at clutchen ikke kobler seg inn når jeg skrur på AC-anlegget inne i bilen.

Tenkte derfor at her var det en utbrent clutch, men for sikkerhetsskylt sjekket jeg strømtilførselen, og det kommer ikke faktisk noe signal fram til pumpa slik at clutchen kobler seg inn!

Koblet direkte 12v inn på pumpa og clutchen slo inn! :D:tilber:

 

Nå er selvfølgelig problemet: Hvorfor kommer det ikke noe signal fram til pumpa? :confused:

Vi kan utelukke styreenheten/displayenheten da denne er byttet nylig i en som fungerte.

 

Noen som har vært borti dette problemet før, eller vet hvor det kan være et ledningsbrudd/dårlige koblingspunkt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det er for lite gass osv skal ikke pumpa koble inn osv. Iallefall slik på nyere biler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger mange tråder ute om dette på forumet, men speldmotoren ligger i midkonsollen. Du kommer til den fra invendig i bilen. Men er en dritjobb. Må ta ned hanskerom og hylle under ratt. så må du bøye bak delen av midtkonsollen som går framover. Videre må du rive ut en plastsak som fordeler luft til beina. Denne er stiftet fast og har en skru i tilleg. Sku ut denne og riv ut delen. Da vil du så vidt holderen og div stag. De skal være blå,svart og hvit. Det blå staget justerer lufta mellom beina og frontruta. Inne i boksen ligger det to spjeldmotorer som ofte fusker litt. Manger plukker de fra hverandre og renser børstene, men det er skjelden en langvarig reprasjon. Montering er i motsatt rekkefølge :)

 

Når det gjelder ac, så skal ikke kompressor slå inn så lenge det er lite gass, som Glenn her sier. Og den slår heller ikke inn om det er under 4c. Men uansett, så er det ikke nok at den står på LO, for "sola"/"snøkrystall-" tegnet må også lyse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for beskrivelsen av jobben med spjeldmotoren. Jeg lurer på om jeg har gjort dette en gang før for en del år siden: klø :

 

Det er nok gass i systemet, for det kjøler nå med 12v inn på clutchen!

Snøkrystallen alltid lyst og den skrur seg av og på sammen med temperatur ute som normalt, men clutchen blir altså ikke slått inn selv om.

 

Her er problemet altså styringen til clutchen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke bare de to spjeldmotorene som sitter på A6/S6 C4. De to inni dash-en styrer bare hvor lufta skal i luftedysene. Du har også en motor som sitter på venstre siden av boksen under dekselet i vannkassa (under vindusviskermekanismen), som styrer varm/kald luft. Det er også en motor til som styrer et stort spjeld som sitter rett til høyre for gummibelgen mellom AC enheten og varmeapparat"boksen". Hvilken funksjon denne motoren har aner jeg ikke. Men den kan kutte hele tilførselen av luft inn i bilen (også selv om den står til resirk luft). Det er ikke noe eget spjeld som styrer luft gjennom eller utenfor AC kjøle"registeret".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må dra opp denne tråden igjen, da jeg nok var litt for rask i avtrekkeren med å friskmelde dette anlegget og glemte å oppdatere her.

Tok ut spjeldmotoren og renset den, alle motorene funker fin-fint nå.

Har dog problemer med at den fortsatt ikke kjøler tilstrekkelig, og trenger litt erfaringer rundt dette AC-anlegget.

 

Jeg har nå byttet/fylt riktig mengde kjølemiddel/sporstoff, anlegget er tett (ingen utettheter funnet under vakumeringen), kompressor går rundt og styring av denne fungerer fint (clutchen kobler fint inn).

Men det kjøler fortsatt ikke.

 

Hva kan være feil? Hvordan fungerer høytrykksbrytern? Kobler den ut hele pumpa?

Har vært borti noen dårlige ventiler på A3 og A4 før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.