Reimspenningsdemper AEL 2,5 Tdi og lengde multireim, problemer med ulyder

Anbefalte innlegg

Har nettopp byttet ut reimspenningsdemperen på min 2,5 TDI AEL, etter at jeg hadde en "kakkelyd" der framme.

 

Godt fornøyd at det ikke var noe lyd fra denne kretsen når jeg startet denne opp, men etterhvert så har det blitt en veldig høyfrekvent "gummi-gnisse-lyd" når bilen går, og den følger bilens turtall. Øker ikke ved bruk av servo.

 

Når jeg satt på den nye reimspenningsdemperen, så merket jeg jo veldig godt at den nye var mye strammere og tightere, enn den gamle, så måtte få "lurt" den på plass ved å sett i èn og èn skrue i braketten hvor demperen skrues og tvinge det på plass.

 

SPØRSMÅLET er: Kan mitt problem være at denne reimspenningsdemperen har for mye press på multireima, som gir en slik ulyd? Evt. kan det tidligere ha vært kompensert med en kortere reim pga. slitt reimspenningsdemper, slik at jeg kan ha en for kort reim og en alt for stram demper? : klø :: eek :

 

Er det noen som vet hvor lang en "riktig" reim skal være på denne bilen, evt. om det er andre ting jeg kan gjøre for å lokalisere problemet?

 

Det går veldig dårlig å stå lenge i fronten å lytte, da blir jeg døv, så ille er denne lyden nå..: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet du til en ny eller en brukt demper, og var det kun demperen eller hele leddet med strammehjulet du skiftet ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet du til en ny eller en brukt demper, og var det kun demperen eller hele leddet med strammehjulet du skiftet ut?

 

Skiftet nå ut demperen med en helt ny, har tidligere i vinter byttet strammehjulet (også helt nytt).

Har også byttet lageret som holder viskosekoblingen til vifta for mindre enn et halvt år siden..

Dynamo har ikke ulyd, og kan heller ikke skjønne at servo har dette (eller slakke).

 

Kan strammehjulet ha tatt skade av å ha gått med dårlig demper de siste mnd da som kan lage en slik "skrikelyd"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Kan strammehjulet ha tatt skade av å ha gått med dårlig demper de siste mnd da som kan lage en slik "skrikelyd"?

 

Neppe. Har mer tro på behov for å smøre opp leddet i armen som holder strammehjulet.

 

Dersom du har for kort reim vil ulyd i leddet forsterkes, så en god start kan være å smøre opp for se om det hjelper: http://forum.vacn.no/showthread.php?209762-Sm%F8re-opp-skrikende-strammehjul-for-multireim-C4-A6-2-5tdi

I tillegg sørge for korrekt lengde på reima, selvfølgelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vil et nytt strammehjul med tilbehør skulle være nødvendig å smøre opp etter kun noen måneder da?: klø :

 

Og hva er riktig lengde på multireima? :) Jeg mistenker denne også, da det var veldig trangt å få på den nye spenningsdemperen som definitivt hadde mindre vandring og mye mer spenn enn den som ble tatt av, for ikke snakke om 0 slark i foringer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har plukket ned fronten igjen og sjekket over de ulike komponentene.

* Multireima er av lik lengde som ny reim til denne bilen (1722mm (1725mm)) med AC / dynamo / servo / viskosevifte / reimhjul.

kan ikke se at denne er nevneverdig slitt.

* Reimstrammedemper er satt på riktig, og har samme delenummer som den gamle, dog en mm eller 2 lengere ved sammenligning, men det regner jeg med er pga. demperen er ny.

* Spennehjulet har ingen ulyder, ei heller leddet mot demperen, godt med fett rundt pakning / ledd og ingen slarke.

* Hjul på dynamo går fritt rundt uten ulyder, ingen slakke.

* Servopumpehjul går også veldig greit rundt uten slakke, kanskje antydning til 1/2 mm utover, men ingen lekkasjer.

* Hjul hvor viskosekobling sitter har ingen slakke / ulyder, en vanskelig å sjekke om viskosekoblingen kan forårsake noe slikt? Noen tips til å sjekke den?

Lager hvor viskosekobling sitter er byttet tidligere.

 

Sitter da igjen med reimhjul på veiva og evt. selve multireima som kan foråsake trøbbel, så vidt jeg kan skjønne.

Har inspisert gummi på reimhjulet på veiva, og kan ikke se noen antydninger til slitasje eller sprekker der i gummi, så kan ikke skjønne denne kan forårsake dette heller? : klø : : klø : : klø :

 

Når jeg demonterte reima, så fikk jeg en liten lyd som lignet på den jeg har når motoren går, men da skled reima mot hjulet på viskosekoblingen, kan det være at reima er for lang da, eller er såpass slitt at den "slurer" mot dette blanke hjulet? Ellers så går jo reima i spor på alle andre hjulene?

 

Blir ikke klok på dette, men får prøve å montere dette sammen igjen med ny reim og se om jeg blir kvitt lyden.

Kan se dette alternativet og evt. OM det skal være at reima går skjevt på et av hjulene i kretsen, men da burde jeg vel sett slitasje på kantene av reima?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vil et nytt strammehjul med tilbehør skulle være nødvendig å smøre opp etter kun noen måneder da?: klø :

 

 

Det spørs jo om den er godt smurt inni i utgangspunktet.

Når du først har det fra hverandre og ikke finner annen feil, så kan det være smart å åpne opp og smøre glidebolten som Thorvald har i hånda her: http://forum.vacn.no/showthread.php?209762-Sm%F8re-opp-skrikende-strammehjul-for-multireim-C4-A6-2-5tdi&p=2252727&viewfull=1#post2252727 Er du heldig finner du årsaken og hvis ikke så har du i hvertfall utelukket en mulighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering: Tok fra hverandre leddet i reimspenningsdemperen og smurte dette opp (var veldig bra og skruen "skled" ut av seg selv uten noen bruk av makt), så anser denne for å være bra, men byttet samtidig multireima til en helt ny.

 

Voila -> Case closed :) Ingen skriking fra drivreimkretsen, kun dieselkakling : rock :

 

Konklusjon: Virker som om den gamle multireima ikke tålte å få kraftigere press på seg og slurte endel på hjulet som driver viskosevifte. Reima så veldig bra ut, men hadde nok gjort sin misjon. Så da er det meste nytt der framme...

 

(gjenstår da bare å få fatt på et dieselfilter som holder tett, det jeg fikk lakk gjennom dreneringsskruen når det fikk trykk på seg.. (og enda mer når det ble strammet til....): bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.