Rep. av flexirør på katalysator AVF / 130 HK PD motor? Evt. alternativer....

Anbefalte innlegg

Har fått lekkasje i fleksirør som sitter mellom turbo og katalysator, som medfører dårlig gange / nødmodus / svart røyk, så denne må fikses ASAP.

 

Noen som har tips til om det er mulig å reparere dette flexirøret på noen måte? Evt. om det finnes erstatninger som kan settes inn?

Pr. idag ser det ut som om ny katalysator med følge er eneste løsning, og det var ikke billig på denne bilen fant jeg ut...: bh :

 

Evt. er det noen som vet om alternativer til orginal katalysator å få satt inn, Mekonomen / MECA / NBS har ikke i sine kataloger, og mistenker kanskje at brukt vil være en kortvarig løsning med mye arbeide...: mad :

 

Alle gode tips mottas med tapp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema hadde i alle fall flexirør før. Kapp ut det gamle og sveis inn nytt. Gjorde dette sjølv på ein Zafira vi hadde. Gjekk fint der i alle fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Hmmm... er ikke dette som er gåent på min, sitter et veldig "kort" fleksirør mellom turbo og katalysator, ca 5 cm, tror ikke jeg får et slik inn der...

 

Biltema hadde i alle fall flexirør før. Kapp ut det gamle og sveis inn nytt. Gjorde dette sjølv på ein Zafira vi hadde. Gjekk fint der i alle fall.

 

Spørs på om jeg må søke litt hjelp da... Har ikke sveiseapparat her nå, men kan jo evt. ta det ut og ta det med en plass å få sveist.

 

Skal ta et bilde senere for å vise hva jeg mener på... Mulig fleksirør er litt feil betegnelse på dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sist jeg snakka med de på Svendsen Eksos tok de ca 3000,- for bytte av fleksirør, ikke så galt om alternativet er å kjøpe ny cat.

Men om fleksirøret er rusta istykker er det vel fare for at catalysatoren heller ikke er så god lenger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sist jeg snakka med de på Svendsen Eksos tok de ca 3000,- for bytte av fleksirør, ikke så galt om alternativet er å kjøpe ny cat.

Men om fleksirøret er rusta istykker er det vel fare for at catalysatoren heller ikke er så god lenger...

 

3000 er jo ikke så ille i forhold til ny kat, nei.. Ser ikke ut som om røret er rustet i stykker, men mulig katalysatoren ikke er all verden lengere heller...

Mulig jeg må se meg om etter noe nytt uorginalt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få nærmeste eksos verksted til å sveise eit erstatningsrør uten kat, koster nepper meir enn 3000-4000kr. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få nærmeste eksos verksted til å sveise eit erstatningsrør uten kat, koster nepper meir enn 3000-4000kr. :-)

 

Hva skjer da på neste EU/PKK?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje sikkert det blir godkjent. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste seriøse verksted nekter å fjerne cat på en bil som har det orginalt. De risikerer såvidt jeg har forstått å miste lisensen av det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjer da på neste EU/PKK?

 

De klarer ihvertfall ikke å måle at den er vekk, så bør jo gå finfint det;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kunden som har ansvaret for at bilen er i forskriftmessig stand, men dersom et verksted sender en slik bil igjennom EU/PKK uten å anmerke det, så kan de få problemer om det bli tatt stikk kontroll etterpå. :-) Men vet at flere verksteder nekter å gjøre dette. Dette er det samme som chiptrimming ++++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tanken min er å selge bilen om ikke alt for lenge, så da bør den nok være der. Så må finne en løsning enten med brukt / sveist / ny til OK pris.. Ser ikke ut til at noen i Tyskland / ebay sender til Norge..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange på ebay sender allikevel hvis du spør eksplisitt. (Men de har bare "ferdigpriset" til "enklere" land). Bruk "ta kontakt med selger".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er superenkel fix. Kjøp lang nok flexrør. Demonter fra turbo og eksos, sett det i benken og kutt. Monter løs del på turbo og eksos med løs flex i midten og punkt. Ta det ut og helsveis og monter, Ferdig. Set ut som det holder med 100 mm flex dette får du på tema,mekonomen,meca osv. Koster ca 160 kr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er superenkel fix. Kjøp lang nok flexrør. Demonter fra turbo og eksos, sett det i benken og kutt. Monter løs del på turbo og eksos med løs flex i midten og punkt. Ta det ut og helsveis og monter, Ferdig. Set ut som det holder med 100 mm flex dette får du på tema,mekonomen,meca osv. Koster ca 160 kr.

 

Utfordringen er sveisingen her.. Har ikke selv noe apparat eller noen i nærheten, men med tanke på priser på nye deler o.l, så kan vel kanskje investering i sveiseapparat og litt pågangsmot betale seg her : rock : Noen som har gode tips til sveiseapparat ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå da funnet ut av Svendsen Eksos tar ikke på seg slike jobber lengere : bh : : bh :

 

Så er fortsatt på jakt etter gode tips til sveiseapparat eller andre som kan gjøre en slik jobb (fortrinnsvis i Trøndelag....)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble dette fikset på 30 min av en kjekk kar med sveiseapparat.. Kjøpte flexirør, type kort, i dim. 54,5 dia. og fikk sveiset inn, funket som fjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.