Meninger/erfaringer: Bruk av startgass på common rail dieselmotorer

Anbefalte innlegg

Har en kamerat som har en 2002 modell Ford Mondeo 2,0 TDCI som har vært til reparasjon. Verkstedet har hatt store utfordringer i forhold til denne bilen, og det har til slutt vist seg at ved å blokkere EGR ventilen går bilen som normalt.

 

Uansett, under verkstedets lange søken etter hva som var feil med bilen oppsto det komplikasjoner, og verkstedet fikk ikke start på den. De har opplyst kameraten min at de bl.a. har brukt startgass da de forsøkte å få liv i den på nytt. Nå finner ikke jeg teknisk kyndig på slike ting, men det klinger ikke helt i mine ører... er dette noe som kan være skadelig for motoren? Hvilke komponenter kan i så tilfelle ta skade? Vil skadene kunne åpenbare seg med en gang, eller kommer de på sikt?

 

Tar gjerne imot gode innspill på dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke helt heldig, kan fort bøye råder og slikt på en dieselmotor.

Har aldri opplevd det selv, men har hørt om det.

 

Hvilket verksted er det snakk om Ford på Finnsnes eller Salangsverket? Fikk de ikke start på bilen pga en defekt EGR ventil eller er det andre årsaker til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det virke då? jeg mener, det er jo ikke noe gnist som antenner den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det funker ja.

Brennstoffblandingen blir mer lettanntennlig.

Vet om en kar som har en Opel Vivaro som aldri starter på kalde dager. Naf blir ringt for hjelp med å starte, de har da brukt startgass for å få fyring og det funker hver gang.

(Chipboks som tullet det til, han hadde gratis veihjelp og kjøpte sin egen startgass etterhvert)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker han ene læreren jeg hadde på vgs, dyktig gammel mekaniker, fortalte om ulempene med startgass på motor.. Det funker på diesel som bensin-motorer :)

 

Det han fortalte var at motorene hadde en tendens til å bli "avhengige" av startgass, om det ble brukt mye.

Grunnen var ganske enkelt at eksplosjonen som skjer når startgassen antennes er mye kraftigere en ved vanlig drivstoff,

som har resultert i knekte stempelringer og bøyde råder som nevnt rett ovenfor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det ikke var Ford verksted som hadde gjort dette, men er usikker. Kan høre med han.

 

Så det er altså en del potensielle skader som kan realisere seg som følge av dette, men normalt sett ingen direkte skader som skjer som følge av bruk av startgass? Turbo etc. blir ikke skadet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

unngå startgass = tørr. Ikke bra for dieselmotorer.

Derimot silikonspray, er en god del tryggere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett flere tdi motorer som har fått bøyde råder av startgass.

En av motorene hadde alle 4 rådene bøyd, var 2-3 mm for korte. Den gikk ikke.

En annen hadde kun en bøyd råde, var ca 0,5mm for kort, den gikk men litt haltende for et trent øre. Ukyndige ville ikke lagt merke til det.

 

Hvis man skal fristes til å bruke startgass på dieselmotor så må man ha en som sitter i bil og drar på starter mens en annen sprayer forsiktig på lang avstand fra innsug. Dersom man er alene og pøser på i innsug og deretter setter seg i bilen og drar rundt så er sjansen større for skade.

 

Startgassen selvantenner ved vesentlig lavere kompressjon enn dieselen, altså lenge før stempelet er på topp. Effekten kan da bli mottenning, hvor starteren tvinger stempelet opp mens forbrenningen presser stempelet ned. Rådene har da lett for å tape mot slike motkrefter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På gammel dieselmotor,altså ikke commonrail, så kobler man ifra glødingen, da er sjansen mye bedre for at det går bra. glødingen resulterer til eksplosjon som knekker råder og det som er. i en commonrailmotor så kan man vel fortsatt koble i fra glødningen, men fungerer på en annen måte, så jeg hadde ALDRI kommet til å bruke startgass i den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også lest enkelte steder at med stargass så kan det resultere i at man mister kompresjon på grunn av den harde belastningen en del komponenter får. Det at biler blir avhenig av startgass er jo ingen myte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.