Micron oljefilter, Magnet på oljefilter!? (bedre filtrering av olje)

Anbefalte innlegg

Så på en kjent norsk side at de hadde fått et oljefiter som kunne vaskes (denne typen var til 2,2vt motor). Startet derfor å søke litt ang dette.

Dette filteret er på 45micron (størrelse på filtering av partikler)

Fant deretter ut at et org filter ligger på 25micron, og at noen mener at toyota sine OEM filtre er på 10micron og at det er derfor toyota motorer "går så langt" (alt er relativt).

Er jo enig i at bedre filtrering av olja sliter mindre på lager og andre motor deler jo mindre metallspon det er i olja!

Kom derfor inn på montering av sterke neodymium magneter på olje filter som vil tiltrekke seg små metall spon i olja og legge seg mot magnetene og fanges opp på innsiden.

Dette vil jo i teorien forurense filteret mindre. Filteret slipper igjennom en større % av partiklene som er mindre enn 25 micron men fanger opp noen.(angivelig 20-5mircon metall spon). Noen som på det store internett som mente at de småpartiklene var veldig skadelig for en motor.

Finnes 3 typer magneter;

1: monteres på bunnen av filteret. Skal visst nok fungere dårlig i følge div nettsider.

2: Monteres utenpå sidene av filteret. Flere forskjellige typer her som muligens skal virke bra.

3: en magnet som ser ut som en skive som man legger i filteret der olja kommer inn i filteret. Stod ikke så mye om dette, men var visst nok vanlig på motorsykkel filtre.

Jeg kommer nok til å bestille meg noen slike magneter (som man setter utenpå filteret) for så å kjøre 10000km og klippe opp filteret for å se som dette fanger opp metall spon.

Fant også ut at man kunne kjøpe 10micron oljefilter til biler men fant ikke helt hvor man kjøper det.

10micro filter vil jo føre til høyere trykk i filteret, og i filteret sitter det jo en bypass ventil som åpner på ca 2,5 bar (grunnen til dette er at det er bedre å smøre med uren olje enn uten olje).

Noen som har prøvd magneter på oljefilter eller har meninger rundt dette?

Noen som bruker 10micron oljefilter eller har meninger rundt dette?

ØJ

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satt akkurat å så på RP ( royal purple) sitt oljefilter, som skal ta 25 micron. Vet ikke hva et standard OEM filter tar, om det er lavere el høyere.

Magneter på filteret virker som en bra ide. Har Du forsket noe mere på dette?

JA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stappa en sprek magnet med egnet size i hullet på bunnpluggen, den er dekket av en lodden grøt når jeg bytter olje. Om det hjelper? Aner ikke. Og med priser på rund 70,- for et vanlig originalfilter, er nok det veien å gå.

Om man samler opp mer metallpartikler med magnet inne i filteret (hvorfor ikke bare klaske en svær en utenpå i toppen av filteret? All oljen sprøytes rett opp i midten av filteret, og magnetismen funker rimelig bra gjennom blekket) vet jeg ikke, men teoretisk går det jo mer olje forbi der.

Hadde vært gøy å kjøre noen tester på dett, kanskje?

De myke alu-partiklene som det sikkert også er endel av, er ikke magnetiske og går selvfølgelig videre til filteret. Men de er uansett mykere enn de fleste lageroverflater, og vil nok i svært liten grad bidra til slitasje.

Skal prøve å huske å ta bilde av bunnpluggen min en gang! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med å samle opp inne i filteret er at det er høyttrykk og stor hastighet på olja. Er vanskelig å "holde fast" en metall partikkel der.

Magnet i oljepluggen funker fin-fint da den låser fast bunn-slammet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satt akkurat å så på RP ( royal purple) sitt oljefilter, som skal ta 25 micron. Vet ikke hva et standard OEM filter tar, om det er lavere el høyere.

Magneter på filteret virker som en bra ide. Har Du forsket noe mere på dette?

JA

Fant vel ut at det var en filter leverandør som oppga 25 micron, de andre hadde ikke oppgitt dette. De svarer helt sikkert hvis de får en mail om emne!

legg det ut her da hvis du evt sender en mail.

Bjørn erik:

ganske sikker på at det hjelper siden du fanger opp denne grøten!

Leste at det var best å sette magneter på siden av filteret da all olja passerte der og ikke i bunn.

Tenkte jeg skulle prøve disse som man setter på siden av filteret, kjøre 5000km med dette for så å klippe opp filteret og se virkningen! Bilde kommer her!

Hans:

Enig, men om det funker i filteret skal jeg finne ut av ve å klippe det opp etter olje skift!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.