Piggfrie dekk, hvilke bruker dere?

Anbefalte innlegg

Jada, er klar over at våren/sommer er kommet, alt etter hvor i landet du bor..

Men ser denne tiden på en god tid og få kjøpt vinterdekk til en meget grei pris..

 

Dimmensjonen er 205/55/16, evnt 215/45/17, alt etter om det blir bremseoppgradering eller ej i løpe av sommeren.

Hvilke piggfrie dekk bruker du, og hvilke erfaringer har du gjort deg med disse?

 

Skal på en A4 Tquattro..

 

Disse 2 jeg ser på nå.

 

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&typ=R-229214&cart_id=66131582.129.19231&Cookie=&ranzahl=4&Breite=205&Herst=&Quer=55&Felge=16&Load=&S_Z=&Speed=T&weiter=260&last_sort=&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&sort_by=&gesanzeige=&rf=&Transport=P&tyre_for=&F_F=&dsco=129&sowigan=Wi&RunFlat=&m_s=&profil=&Achse=&LoadRange=&s_p=&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=PKW

 

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&typ=R-177572&cart_id=66131582.129.19231&Cookie=&ranzahl=4&Breite=205&Herst=&Quer=55&Felge=16&Load=&S_Z=&Speed=T&weiter=260&last_sort=&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&sort_by=&gesanzeige=&rf=&Transport=P&tyre_for=&F_F=&dsco=129&sowigan=Wi&RunFlat=&m_s=&profil=&Achse=&LoadRange=&s_p=&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=PKW

 

Noen med erfaringer med disse, evnt noen andre og 'bedre' og anbefale?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har veldig gode erfaringer med Continental Conti Viking Contact 5, både med fwd og quattro. Dekkene virker veldig holdbare, til og med når jeg kjørte "aktivt" på asfalt med GTI.

 

Bortsett fra Continental har jeg god erfaring med både Nokian Hakka R og Bridgestone Blizzak Nordic :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Hakka R 205/55/16 på Audi'en nå, nå var de jo ikke nye når jeg overtok de, så jeg vet jo ikke helt hvordan dens 100% prestasjon, men de er nok ikke dårlige.

Nokian er jo også et valg.

Hørt mye bra om Michelin X-Ice dekkene og, kompis bruker de på en Vectra, fungerer meget godt sier han, har prøvd bilen bare sånn smått men ikke nok til og gjøre meg de helt store meningene om disse.

 

Gidder liksom ikke og se meg 'blind' på disse dekktestene, bedre og høre personlige erfaringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja , hvis du snakker med en kompis som akkurat har byttet dekk så er han jo sansynligvis strålende fornøyd med dekka. At han da sammenligner med de gamle og nedslitte dekka så skulle det bare mangle spør du meg. Jeg sjekker ut flere dekktester for å finne noe som jeg vil ha. Dekktester + mange års erfaring bruker som regel å virke ;)

 

Conti og Nokian er mine favoritter:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble fristet og prøve de conti dekka, var jo ikke en så gale pris på de heller syntes jeg :)

 

Ang han jeg kjenner med Vectraen, så bytta felger og dekk, var ikke utslitt gamle dårlige dekk de gamle han hadde heller, tror det var Conti winter viking 2 piggdekk eller noe slik han hadde før, for så gå over på mich piggfri :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har alltid kjørt Michelin og vært strålende fornøyd med det. Det har det vært på fwd biler.

Jeg har nå for første gang Continental sommerdekk, og kommer mest sannsynlig til å prøve det til vinteren igjen. Detta da på en VW Amarok :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Continental Conti Viking Contact 5 er det beste eg noken gang har hatt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tidligere vintre har jeg kjørt senka (ca 60mm) Passat 3BG på 205/50R17 Nokian Hakka RSi og vært godt fornøyd.

 

I vinter har jeg kjørt moderat senka (35mm) Touran på 205/50R17 Nokian Hakka R og vært strålende fornøyd.

 

Om du velger Nokian Hakka eller Continental Viking Contact, så tror jeg du blir godt fornøyd uansett valg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd Continental eller Michelin. Men de bør være bra. Nokian Hakkapelita er helt fenomenale. Sannsynlig best av dem alle. Jeg har også bra erfaring med japanske og koreanske dekk (Bridgestone Blizzak, Toyo Garit og Falken Espia). Yokohama, Kumho og Hankook er sannsynligvis også veldig bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd nye michelin x ice i 2009 på a4en min. De var veldig bra. Men den beste opplevelsen jeg har fra vinterdekk er Hakkapellita RSI jeg hadde på en Ford. Det satt noe voldsomt. Jeg tror det er viktig å ha orginal dimensjon på vinterhjul om det skal fungere optimalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinterhjula bør ha ganske "ballong" dimensjon. For å fordele kreftene mykt og fint på glatt føre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen tvil, Nokian Hakkapelita som gjelder:)

Kjørt S2, A4 B5, golf 4 og transporter med Nokian:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinterhjula bør ha ganske "ballong" dimensjon. For å fordele kreftene mykt og fint på glatt føre.

 

Enig der ;) kjører med 185/65-15, sitter noe helt sinnsykt, har kjørt 2 sesonger nu med hakka 7 dekkene, de klarer fint en halv sesong til..

ca 3-4mm med mønster igjen før jeg når 3mm grensen, og jeg har vært langt i fra snill med dekkene fra dag 1, og er ikke mange piggene igjen..

 

Har også en kjenning som gikk ned i fra 195 til 185 pga sporet for mye osv på vinteren.. Er da snakk om passat b5, jeg kjører a4 b5.

Og har selv samme erfaringen på 195 kontra 185 på a4 b5.

 

Har aldri forstodd det med og ha breie dekk på vinteren, vil jo ha mest mulig marktrøkk, og sitter bilen på snø, så sitter den vell på asfalten også? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.