#1 Skrevet Mai 18, 2013 For et par uker siden, så havarerte turboen på min Passat 06 2.0 TDI 140hk (kjøpte bilen for 4 mnd. siden) Jeg tenkte da at dette kom til å bli dyrt. Så oppdaget jeg at jeg heldigvis hadde tatt maskinskadeforsikring på denne bilen. Tenkte da at dette ble jo en grei sak, og kontaktet forsikringen. Fikk da beskjed om at jeg måtte bare få takstmann til å se på den for å bekrefte at det var en forsikringsak. Fikk tilbakemelding på torsdag at jeg ikke fikk denne på forsikringen for han anså turboen som en slitedel. Ble skikkelig paff da han sa det og sa umiddelbart at jeg ikke var enig. Har jobbet over 10 år nå som mekaniker og jeg anser absolutt ikke en turbo som en slitedel. Snakket da med det lokale VAG verkstedet og forklarte hva takstmannen hadde sagt og de kunne ikke skjønne hvor han tok det usagnet i fra. De hadde vært borti flere slike turbohavari og alle hadde gått som maskinskade. Jeg lurer nå på om det er noen av dere her som har vært borti lignende situasjoner der dere har prøvd å få turbohavari på forsikringen. Kom gjerne med tilbakemeldinger dere har fått dette igjennom eller ikke og hvilken forsikringselskap dere har hatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 18, 2013 Eg har hatt ein nabo med samme problem, bare med ein bmw. Der forsikringselskapet ikkje godtok turbohavariet siden han var kjørt longlifeservice. Dettevar ikkje godt nok hos selskapet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 18, 2013 Trodde longlifeservice var noe som var anbefalt av produsenten. Hadde ikke longlifeservice på min. De nevnte ikke senvicene i mitt tilfelle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 19, 2013 Turbo ser ut til å dekkes av IF i det minste.. http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=100196&sid=ef113dd889c7790cac936608060f83e5&start=15 Jeg hadde ikke gitt meg på denne! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 19, 2013 Vl jo igrunn tro at vilkårene bør være at en følger bilprodusentens anbefalte servicer iallefall, og at forsikringsselskapene ikke kan kreve noe mer utenå presisere det nøye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 19, 2013 Jeg fikk dekket havari på turbo på en 06 touran, dette er også hos IF. Bilen hadde gått 180000. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 19, 2013 Takk for gode tilbakemeldinger. Kommer ikke til å gi mæ på denne. Den her skal forsikringa få ta sæ utav. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 20, 2013 Bare tull, jeg fikk dekket turbohavari på samme type forsikring hvertfall(DNB). Dette er ikke noe slitedel, han takstmannen må ha røyka noen sterke sokker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 20, 2013 Kan dette variere avhengig av selskap og avtalevilkår, kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 20, 2013 Ja det virker jo sånn at det varierer fra selskap til selskap. Men alle de jeg har hørt med nå (IF, Gensidige & DNB har no dekket en slik skade. Slik jeg tolker vilkårene, så skal dette behandles som en forsikringsskade. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 20, 2013 Hvilket selskap har du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 20, 2013 Eg har hatt ein nabo med samme problem, bare med ein bmw. Der forsikringselskapet ikkje godtok turbohavariet siden han var kjørt longlifeservice. Dettevar ikkje godt nok hos selskapet Er jo litt spesielt at ein må ha andre serviceintervaller enn produsenten, for at slik forsikring skal kunne brukes. Men da må det i såfall stå i villkårene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 21, 2013 Hvilket selskap har du? Tryg Forsikring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 21, 2013 Hadde akkurat en representant fra Gjensidige her på besøk, og da spurte jeg spesifikt ang defekt turbo. Har bilen gått under 200 000km, og ikke er eldre enn 8 år så dekkes turbohavari. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 21, 2013 Hadde akkurat en representant fra Gjensidige her på besøk, og da spurte jeg spesifikt ang defekt turbo. Har bilen gått under 200 000km, og ikke er eldre enn 8 år så dekkes turbohavari. Dette gjelder etter hva jeg har forstått alle motorskade forsikringer. Ikke bare turbo. "Maskinskade er en tilleggsdekning til kasko og kan tegnes for de fleste bilmodeller som er til og med 8 år gammel." http://www.tryg.no/forsikringer/bilforsikring.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 21, 2013 Har da hatt en liten dialog med forsikringen i dag, og de gikk med på å ta denne som en forsikringsskade. Men de kunne bare informere meg om at dette blir det siste turbohavariet de kommer til å ta. Det hadde vært så mange skader med dette at de kom nå til å forandre dette i vilkårene deres. Spør du meg, så virker dette veldig uproft. Håper ikke de andre selkapene går det samme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...