S6 AAN C4 - 4-sylindret rekke-5'er.. Mulige årsaker?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Denne forespørselen gjelder min '95 S6 Avant 2.2T Aut / AAN C4

 

Jeg kjørte på jobb her en dag, relativt rolig og økonomisk. Ved parkering merket jeg at bilen hadde ujevn gange.

Etter dette har jeg ujevn gange ved tomgang, en viss snekkefølelse med risting og snekkelyd opp til 2000rpm, spesielt ved oppoverbakke, STORT bensinforbruk, og noe bensinlukt fra utsiden.

 

Etter å ha nappet ut en og en av styringene(?) til dysene, fant jeg ut at det er den fremste sylinderen som ikke er med på leken.

 

Der er litt svetting under der helt fremme, men det er vel helst servoolje; nedenfor en mutter ved siden av et + merke.

 

Jeg nevnte dette problemet i introduksjonstråden for bilen min, men siden det er et teknisk spørsmål, er det vel her det hører hjemme.

Som dere ser i intro-tråden, har jeg allerede fått tips om at det kan være en sliten coilstamme. Da nevnte jeg ikke bensinlukt og -forbruk, så kan det fortsatt være bare det?

Jeg er forøvrig blodfersk i VAG og denne typen motorer, så jeg er i full læremodus her. Si fra om jeg bruker feil ord på ting og tang :)

 

Tips, råd og delesalg/-lån mottas med takk :)

Hadde helst planer om å bruke bilen på langtur i juni, men om den går på den måten da må jeg nok bruke den andre tyskeren min..

 

________________________________________________________________

 

LØST! Problemet var et morkent ledningsnett og/eller en gåen coil/tenningsmodul.

Løsningen ble nytt ledningsnett. I mitt tilfelle i form av en oppgraderingssett fra 034motorsport.

Link: coil pack update harness

Link: 2.0T FSI coiler (07K-905-715F)

Disse ble bestilt fredag, ankom tidlig onsdag, og ble montert på 5 minutter.

 

Tilsvarende sett fra Apikol o.l. gjør nok også susen.

 

Før:

[ATTACH=CONFIG]198037[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]198034[/ATTACH]

Etter:

[ATTACH=CONFIG]198212[/ATTACH]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv og bytte den coilen som er på den sylinderen som du mener ikke går som den skal med en av de andre og se om feilen flytter seg og gjør ev det samme med dysen. Test også og bytte om tenningsmodulene og se om feilen flytter seg. Jeg tipper mest på coil som er en standard feil på 5er. Og ja du får høyt bensinforbruk oglukt av bensin om en coil eller tenningsmodul er deffekt:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk, Steinar og Frode.

Abonnerer herved på motortråden, så jeg finner den igjen enkelt og greit.

Har vært inne på tanken om å teste litt coil/coilstav om hverandre ja.

Satser på fritid i morgen :)

 

Her er et svar fra Bård, fra introduksjonstråden. Sånn at dere vet hva jeg har fått tips om hittil :)

Regner med han ikke har noe imot at visdommen spres litt rundt ;)

 

Velkommen i klubben :)

 

Og gratulerer med en skikkelig god bil :) Satt å titta litt på denne , så ut som en grei bil for penga.... Men har ikke plass til fler :P

 

Kranglete klima kan du gjerne utdype litt , er den vanskelig å få til å lystre når du trykker på knappene , er det som regel slitasje i panelet.

Mulig det hjelper å plukke det fra hverandre å se litt nærmere på saken , eller bare bytte den.... koster ikke all verden brukt :)

Hvis den ikke vil justere varme selv om tempraturen endrer seg i display , eller ikke vil sende varme dit du vil , så er det som regel servomotorene på klimaboksen. (disse kan rengjøres , og flere har fått godt resultat av dette)

 

 

Støtfanger-grill kjøper du ligsågodt på møller , koster ikke allverden :)

 

 

 

Ang Chip , så har du ei 4HP18 kasse , som orginalt tåler 300nm , men som er forsterket til å holde 350nm i S4/S6

Orginal AAN motor produserer 350nm , så kassa skralter på orginal effekt :P Og med rett chip får du fort opp mot 450nm.

MEN , kassene holder ei stund hvis man kjører som "folk"

Velger man gir selv , og belaster etter den har gått i gir , så holder den faktisk ei stund. (kompis kjørte 1,5år med 430oppsett å automat ved å kjøre slik)

Men ved stadig kickdown , å fullgass ved girskift så gir kassa fort etter.....

 

Så , kjøp deg en moderat chip , å kjør litt forsiktig.... så holder nok kassa en stund :)

 

Ang fjusk , så er det faktisk en del man kan prøve.

1-Plugger , disse motorene er ganske sære når det kommer til det temaet , F5DPOR er de orginale og beste pluggene (disse koster en del , så E-bay , utlandet er stedet å kjøpe) :)

2-Coil staver som Jørgen nevnte.

3-Sjekk ledningsnettet til Coilene nøye , disse blir ofte sprø og sprekker opp av all varmen oppe i toppen.

4-Tennings moduler , ledningsnettet fra coilene går til disse 2.... 2 sorte bokser på torpedoveggen.

Her hender det ofte at ett av utløpene kutter , men man har 1 i "reserve" på EN av modulene (disse har begge 3 uttak, men kun 5 i bruk).... , så man kan flytte over den som kutter til den ledige plassen.

5-Coiler , egentlig sjelden at en av disse tar kvelden... men det hender.

 

Utover dette , så kan vi heller komme tilbake... :)

 

Mvh Bård.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare sånn at all info er samlet på ett sted..

Her er svaret på Bård sitt innlegg:

 

Kranglete klima kan du gjerne utdype litt

Det er nok knapper som ikke virker ja.

Defrost har ennå ikke reagert.

Temp- virker ofte

Temp+ virker sjelden

Knappene på høyresiden er veldig egenrådige, så jeg vet egentlig ikke hva som virker og ikke..

Auto og A/C kommer av og på alt etter hva som tilfeldigvis skjer på venstresiden.

Viften kan jeg styre opp og ned med litt delay. Trykker jeg noen ganger opp eller ned reager den etter en 10-20 sekunder.

 

Nå har jeg fått den inn på Auto m/u A/C og med 20 graders temp, så nå tør jeg ikke røre den mere...

 

Jeg har prøvd å komme til ODB displayet i klimakontrollen, som jeg så et sted at man kunne, men det er nok håpløst i og med at knappene ikke virker. Så jeg vet ennå ikke om denne ODB opsjonen er reell orginalt eller om det er en opsjon(?)..

 

Støtfanger-grill kjøper du ligsågodt på møller , koster ikke allverden :)

Takker, regner med det. Men om noen lokale helter har noe liggende kan de like godt få noen kroner for den. Det har uansett ingen hast. Stikker innom Møller i Juni om ingen melder seg før den tid :)

 

Ang Chip , så har du ei 4HP18 kasse , som orginalt tåler 300nm , men som er forsterket til å holde 350nm i S4/S6

Orginal AAN motor produserer 350nm , så kassa skralter på orginal effekt :P Og med rett chip får du fort opp mot 450nm.

MEN , kassene holder ei stund hvis man kjører som "folk"

Velger man gir selv , og belaster etter den har gått i gir , så holder den faktisk ei stund. (kompis kjørte 1,5år med 430oppsett å automat ved å kjøre slik)

Men ved stadig kickdown , å fullgass ved girskift så gir kassa fort etter.....

 

Så , kjøp deg en moderat chip , å kjør litt forsiktig.... så holder nok kassa en stund :)

Kjører nok start sett fornuftig, men skal man først forbi en bil må man jo gni det litt inn.. (spøk) ;)

Kjekt å få råd med konkrete tall å vise til. Jeg takker, og tror jeg satser på bil uten chip, og tar heller gjerne imot andre råd om trimming :)

Med en sånn motor må der vel være litt å hente ellers også.. eller?

Ang fjusk , så er det faktisk en del man kan prøve.

1-Plugger , disse motorene er ganske sære når det kommer til det temaet , F5DPOR er de orginale og beste pluggene (disse koster en del , så E-bay , utlandet er stedet å kjøpe) :)

Takk. Bestilt direkte fra Bosch her og nå. Kr 425,- pluss frakt :)

2-Coil staver som Jørgen nevnte.

Blir vel å kjøpe de i annonsen da, med mindre noen lokale helter har en å låne meg så jeg får sjekke om det trengs..

3-Sjekk ledningsnettet til Coilene nøye , disse blir ofte sprø og sprekker opp av all varmen oppe i toppen.

Har sett på nye nett fra 034, men ser de vekker litt avsky hos enkelte her inne, så kanskje et sett fra EFI om ikke pkt 1 og 2 gjør susen..

4-Tennings moduler , ledningsnettet fra coilene går til disse 2.... 2 sorte bokser på torpedoveggen.

Her hender det ofte at ett av utløpene kutter , men man har 1 i "reserve" på EN av modulene (disse har begge 3 uttak, men kun 5 i bruk).... , så man kan flytte over den som kutter til den ledige plassen.

Høres ut som det enkleste og første eksperimentet jeg bør prøve..

5-Coiler , egentlig sjelden at en av disse tar kvelden... men det hender.

I så fall er vel 1000,- for 5 en ok deal, siden jeg bare trenger 1 NÅ og kan ha noen liggende..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag fikk jeg endelig tid tilå sjekke litt

 

Den brune ledningen fra coilene satt i en løs skru, der mutteren hadde falt av og lå bak der den skulle sitte fast. Denne fikk jeg bare satt i klem i jord igår, men fikk fikset bolten den satt i idag. Ingen forbedring, men den er ihvertfall der den skal være nå...

 

Jeg skrudde løs coilene, og byttet coilstav mellom sylinder 3 (frisk) og 1 (død), for å sjekke om det kunne være bare den som var gåen.

Det var ganske sotet i området der, så jeg sjekket pluggene. Alle bortsett fra den i sylinder 5 satt så løs at jeg skrudde dem ut med bare fingrene på skralle-forlengeren. Noe sot på alle. Jeg har ikke fått de nye i posten enda, så jeg skrudde dem på igjen. Jeg rengjorde coilstavene litt for sot, og hadde ikke tid til annet enn å bare montere igjen.

Ingen forskjell, og fortsatt sylinder 1 som ikke vil.

 

Neste på listen er da å sjekke coilen, men det ble det ikke tid til idag.

Jeg er ikke sikker på hvordan de tenningsmodulene ser ut, men dette er nok også noe jeg vil sjekke.

Noen som har eller vet om bilder av disse på nett eller i forumet?

 

Er forresten ikke sikker på om sylinderen er død hele tiden, eller bare ved det nedre turtallsjiktet (

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningsmodulene sitter på en liten stålbakkett på torpedoveggen, rett bak cyl 5 ca..

 

Disse er en kjent feilkilde, fu kan prøve å bytte om på dem, da må du seff bytte både pluggene inn OG ut.

 

Det er litt vanskelig å bytte om på coilene, siden ledningene ikke går an å ta av noe sted, før helt ute på torpedoveggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjapp respons og forklaring, Magnar.

Det er litt vanskelig å bytte om på coilene, siden ledningene ikke går an å ta av noe sted, før helt ute på torpedoveggen.

Vil dette si at om jeg prøver et brukt coilsett bør jeg forsikre meg om at sylinder 1 virket på det brukte?

Jeg så et brukt et her inne der en av coilene hadde vært vanskelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, seff, liten vits i å bytte coilsett hvis en av de også er defekte. Får du tak i en coil som fungerer er det jo fullt mulig å sette sammen en velfungerende coilrekke igjen, men da må du klippe å lime litt i ledningsnettet der.

 

Har du råd, ville jeg anbefalt å bytte til de nye "115" eller "2.0TFSI" coilene fra 034motorsport. De er plug'n'play, når du tar vekk tenningsmodulene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, seff, liten vits i å bytte coilsett hvis en av de også er defekte.

Det jeg mente var om coilene har forskjellig lengde på ledningene alt etter hvor de står, eller om hver enkelt passer hvor som helst. Men klipp og lim er tingen da altså.

 

Har du råd, ville jeg anbefalt å bytte til de nye "115" eller "2.0TFSI" coilene fra 034motorsport. De er plug'n'play, når du tar vekk tenningsmodulene.

Har sett at enkelte har hatt problemer med coilsett fra 034.. Vet du (eller andre) om dette gjelder 115 eller 2.0TFSI også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bare god erfaring med den type coil, jeg kjøpte riktignok coilene av KRB, og ledningsnettet fra 034.

 

Men ja, har hørt noen eldre generasjoner av coilene hadde noen dårlige tilfeller. Mener på det er "115R" delenr skal slutte på, også har de rød gummi, som på nyere RS4 osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sleit også med det samme på min S4 for en mnd tid siden.

Bilen fuska på tomgang og ved kjøring, men problemet kom og gikk.

Tok ut kontakta på tenningsmodulene en etter en, men bilen gikk dårligere på tomgang da.

Nappa av kontakta på dysene og kom frem til at den bakerste (nr. 5) ikke hang med resten.

 

Sjekket så gnist, og det var dødt på nr.5! Byttet rundt nr.5 og nr.4 (som virket) og det var dødt, men det gnistet på pluggen som sto bakerst nå. (nr.5)

Jeg bestillte meg coil kit ifra 034ms og monterte dette. Bilen har fungert utmerket siden! :)

 

Nå sjekka jeg ikke om det kun var coilstaven som var gåen hos meg. (Tenkte ikke på det i farta :P)

Isolasjonen på ledningene til flere av coilene var sprukket/morknet så det kan vel også være en feilkilde siden problemet kom og gikk!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte 034motorsport og spurte om de hadde på lager "coil pack update harness" med 2.0T FSI coiler. Det hadde de, men de var øremerket noen. Han kunne likevel sende en på tirsdag, sa han.

Når jeg sa at det ble for sent kunne han få sendt et sett avgårde idag. :)

 

Om ikke det fikser problemet mitt så får jeg ihvertfall nye coiler og ledningsett, og jeg får testet ut om dette er noe tess.

Slengte også på et sett med coil power supply upgrade hvis de har på lager.

Kommer sikkert på tirsdag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve å bytte om på tenningsmodulene idag for å se om det kunne være den, men jeg hadde ikke sjans til å få den som går inn på undersiden på høyre modul over til oversiden på venstre modul. Det gikk nesten, når jeg hadde klippet noen strips og dro som bare det i kabelbunten de kommer fra, men jeg turte ikke prøve noe hardere. Risikerer å rive av en eller ledningen, eller ødelegge morkne ledninger.. Jeg gjorde rent og sprayet litt, og monterte slik de var. Håper alle ledninger fortsatt er intakt.. :/

 

Men! Siden jeg likevel holdt på, så jeg på coilene igjen. Løsnet den fremste, og hørte med en gang hva som mest trolig er feil. Det knaste bra i ledningene, og isolasjonen var sprukket på begge ledningene. Jeg sprayet litt ledningene og kontakten, sprayet og tørket coilene, og monterte forsiktig igjen..

Ser nå for meg at når jeg får det nye coil- og ledningsettet fra 034motorsport, vil motoren gå på alle 5 igjen.

 

"Sam" på 034motorsport holdt forresten det han lovde. Jeg fikk melding fra DHL i går kveld om at pakken var underveis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen bilder av problemet..

 

Jeg prøvde å bytte om på tenningsmodulene, men ledningene rakk ikke rundt, og jeg fikk ikke løst tenningsmodulene til å få snudd/flyttet dem..

DSC_1627.jpg

 

Men.. Jeg er rimelig sikker på at jeg fant årsaken til problemet her, i tillegg til at 4 av 5 tennplugger satt helt løst..

DSC_1628.jpg

 

Jeg løsnet coilen til den late sylinderen. Der knirket det godt i morkne ledninger.

DSC_1626.jpg

 

Flere steder er begge ledningene åpne, fri for isolasjon..

DSC_1626 - Kopi.jpg

 

Elde og varme har nok tatt knekken på både ledninger og isolasjon. Håper og tror det nye coil-kitet vil gjøre susen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd og bytte om på tennpluggene også ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd og bytte om på tennpluggene også ?

Ja, det hjalp nok ikke. Holder en knapp på ledningene til coilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg tekstmelding fra DHL i morges, og en halv time etter jeg ringte tilbake var de på døren på jobben, med ledningsnett og nye coiler fra 034.

I løpet av dagen fikk jeg brukt 5 minutter på montering, og da var problemet løst. Nå er alt i orden, og bilen går bedre enn før problemet oppstod :)

 

Dette var plug'n'play! Nettsiden nevnte at coilene muligens måtte modifiseres litt, men for min del var det bare å plugge dem i. : smil :

 

Jeg skal nok komme med tilbakemelding her, om jeg får problemer med dette settet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra at det løste seg for deg også med nye coiler! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo takk, det var vel din og Magnar's tilbakemelding som gjorde at jeg spontant ringte og bestilte settet.

Nå er jeg veldig fornøyd, og håper på at jeg er like fornøyd etter lang tids bruk ;)

 

Bruker du noe deksel over coilene av noe slag?

Jeg lot det stå åpent for at det ikke skulle bli så varmt inni der... Regner med de holder lengre på den måten...(?)

 

Sånn ble det :)

DSC_1640.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra problemet ble løst!

At det er plug'n'play ja, det er så enkelt som det kan få blitt :)

 

Jeg valgte også å kjøre uten deksel, men vet det er endel som har satt det på igjen.

Hvis du skal ha på org dekselet så må det files vekk en tapp eller 2, for å ikke ødelegge kontaktene på de nye coilene.

 

Jeg lurte på å frese litt i mitt lokk, for å få litt gjennomtrekk der, er nok ikke så veldig mye som skal til, de er jo vant til et varmt motorrom uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vurdert å frese meg et nytt et i alu, á la Apikol sitt, med litt lufting her og der.

Orginaldeksel med coiler beholder jeg som backup :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.