#1 Skrevet Mai 16, 2005 Skulle ta meg en kjøretur idag, og syntes bremsene var litt rare. Bremset normalt til bilen nesten stoppet, for så å la den trille litt, og så klemme inn pedalen alt jeg kunne. Det som skjedde var at abs'en koblet inn, på tørr asfalt i 10 km/t?!?, og dette syntes jeg var litt rart. Prøvde flere ganger med hard oppbremsing, men får ikke hjulene til å låse seg, ei heller abs'en til å koble inn. Pedalen er også veldig "myk", akkurat som om det skulle være luft i systemet. Når jeg tråkker pedalen hardt inn når jeg står stille, pulserer den samtidig som den siger innover. Noen som kan hjelpe meg? Mvh Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 16, 2005 første punkt må være å se etter lekasjer, og se om væskenivået i beholderen er normalt eller om det har sunket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 16, 2005 Sjekk også at klossene glir i vogga bak. Hadde samme problem med min og der hadde voggene bak rustet slik at ikke klossen beveget seg. Typisk problem..... Pulsering i pedal kan jo også tillsi en defekt bremseservo, men prøv å rengjøre vogga først Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 16, 2005 ABS som slår inn når bilen nesten står rolig kan godt være feil på en abs-sensor eller abs-hjernen, slik at det registreres hastighetsforskjeller på hjulene. Men den eneste innvirkninga absen har på pedalen er vibrasjoner når den kobler seg inn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 16, 2005 Nå er det vel slik at ABS'en kobler ut ved ca. 10 km/t (varierer litt fra merke til merke) og skal alltså ikke fungere. Virker som om det er luft i systemet ditt. Prøv å lufte først og se deretter hvordan det oppfører seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 16, 2005 Lufting høres lurt ut. I tillegg kan du, om du har tilgang på grav, prøve å pumpe opp trykk på bremsene og se om du har lekasjer. Kommer det veske ut en plass kommer du til å få luft inn der senere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 16, 2005 Lufting høres lurt ut. I tillegg kan du, om du har tilgang på grav, prøve å pumpe opp trykk på bremsene og se om du har lekasjer. Kommer det veske ut en plass kommer du til å få luft inn der senere. Det stemmer Tommy, men det skal være stor lekkasje før du ser det. Da er det mye lettere og se på bremsevæskebeholderen. Det vil forsvinne fort dersom lekkasjen er så stor at du ser det. Jeg gjetter på at nivået i tanken er stabilt og at luft er årsaken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 16, 2005 Takker for svar Merkelig dette her.. Var ute en tur igjen istad, og da virket de som normalt. Tror ikke at noe har rustet fast, siden det kom plutselig, men skal sjekke. Luft virker også rart, men skal sjekke dette også, men noen nevnte defekt bremseservo? Er vel hydraulikk på dette? Styring og bremser på samme system? Har en liten mistanke til denne "bomba" aka Akkumulator. Noen som har en til salgs? Mvh Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 17, 2005 Hvis bomba er defekt, vil du ha hard pedal pedal. Finnes jo mange måter å sjekke denne på.Etter en tur ,eller bilen har stått på tomgang en stund, slår du av motoren, Du skal nå pumpe hard på pedalen. 30 pump eller mer før pedalen blir hard så er "bomba" iorden. Ang at dette kom plutselig så mistenker jeg veldig at det er rust på vogga di. Dette kan være fordi at det er rustet litt innpå vogga, når da klossenen er såpass slitt at de skal presses forbi dette punktet så klarer de ikke det og du får en liten vridning på calipterern din som igjen gir utslag på myk pedal. Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 17, 2005 Hvis bomba er defekt, vil du ha hard pedal pedal.Finnes jo mange måter å sjekke denne på.Etter en tur ,eller bilen har stått på tomgang en stund, slår du av motoren, Du skal nå pumpe hard på pedalen. 30 pump eller mer før pedalen blir hard så er "bomba" iorden. Ang at dette kom plutselig så mistenker jeg veldig at det er rust på vogga di. Dette kan være fordi at det er rustet litt innpå vogga, når da klossenen er såpass slitt at de skal presses forbi dette punktet så klarer de ikke det og du får en liten vridning på calipterern din som igjen gir utslag på myk pedal. Geir Oki.. får ta en sjekk på det.. Noen som vet om billigste plass å få tak i black diamond skiver med klosser rund baut? Mvh Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 18, 2005 Har sjekket nivået på bremsevesken, og det er bra! Men får en skrikelyd noen ganger når jeg svinger mens bilen står stille. Kan det være luft i det hydrauliske systemet? Nivået skal være bra der også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...