Skal lakkere for første gang.. hele bilen! Tips? Triks? Produkter?

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Da har tiden kommet for at jeg, som tittel sier, skal gjøre noe spennende som jeg aldri har gjort før : rock :

Det er snakk om rimelig lakkering her, skal ikke bruke vanlig billakk osv. og dette skyldes rett å slett at jeg ikke har noe ønske om å legge alt for store summer i å lakkere bilen, men den er veldig dårlig og skadet i lakken så det må gjøres noe.

Valget har falt på noe jeg syntes er dritkult, men også ufattelig billig og lett å få tak i; Helmatt svart.

Valg av lakk.

Jeg velger denne lakken da jeg tidligere har brukt den på harrybil med malingsrulle, og resultatet ble faktisk så bra at jeg hadde vært fornøyd med samme resultat på denne bilen. Fargen er også det jeg er ute etter.

Lakken blir denne (i 4% eller 5% glans):

METAL4.png

Selvom resultatet på harrybilen jeg "malte" tidligere ble forbløffende bra mtp. rullet på, så ønsker jeg å hvertfall _prøve_ å få et bedre resultat på denne gangen.

Så jeg skal lakke med sprøyte! : eek :

Jeg har sjekket en del rundt dette med lakksprøyte og funnet ut at siden jeg ikke har tilgang på noe kompressor som kan brukes til dette (størrelse, vann/olje, korrekt trykk osv.) har jeg gått til innkjøp av denne:

17-207_m.jpg

http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Ovrig/Lakksproyte-PSG-110-17207/

Til forarbeidet har jeg kjøpt inn en liten haug med sandpapir, fineste som jeg tenkte å avslutte med er 800 papir.. blir dette for grovt? unødvendig fint?

Jeg har også kjøpt inn en brukt framskjerm som skal erstattes med den oppspiste skjermen som står på bilen. Denne "nye" skjermen har mye mindre rust en min. Og for å få fjernet dette har jeg handlet denne:

17-355_m.jpg

http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Sandblasing/Sandblasepistol-17355/

Har også fått en sekk med 0.67mm grovkorn av en kollega.

17-543_l.jpg

Blir dette for grovt å blåse med? Ser biltema har en 0,34mm finkornet type også. Noen som har erfaring fra dette?

Lakken på bilen har mange skader og mange forskjellige type lakk skader, men ingen veldig store bulker osv. Er noen små på dører og en på tak fra takstativ (tidligere eier : bh :) og bakluke.

For å fylle/gjevne dette ut har jeg kjøpt denne:

36-052_m.jpg

http://biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Sparkel-36052/

Dette funker vel? : klø :

Når det kommer til hva jeg skal ha mellom bart metall etter det er pusset/sandblåst og sparkel/lakk har jeg ikke helt funnet ut av enda.

Men jeg regner med jeg må ha noe som stopper rusten fra å komme?

Heften til lakken er jeg ikke bekymret for, den sitter og noe så jævelig å!

Har tilgang til Brunox epoxy, men vet ikke om dette blir helt rett produkt å bruke.. virker som det er litt for tykt(?), altså at jeg må drive å pusse og holde på over det for å få det fint og gjevnt.

img_3401_62_60908_m.jpg

http://www.billakkspesialisten.no/lev/brunox.html

Noen tips til hva jeg kan/bør bruke her?

Hvordan får jeg det rent innimellom prosessene her forresten? Hva vasker jeg bart metall med før rustbeskytter? Hva jeg skal vaske bilen med for å fjerne pussestøv osv. rett før jeg begynner å spraye på lakk?

Nå er jeg lei av å skrive.. så poster dette nå også løper jeg ut og tar noen bilder av lakken på bilen nå så det kommer frem litt bilde-dokumentasjon på hva skader jeg skal få leke med i mange timer.

Setter pris på tilbakemeldinger, ris og ros!

Andreas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke plastidip? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke plastidip? :)

Hehe. Plastidip er blitt meget populært og det skjønner jeg, men jeg er ikke "helt der enda".

Det har mange ulemper, som f.eks. tåler ikke alle typer avfetting og sterke saker som lakk normalt sett tåler helt fint.

Jeg er også redd for at det skal løsne. Og vil ikke rissikere og plutselig en dag stå der med helt avflassede deler av bilen.

Pluss, det holder seg fint kun en periode på et par år eller noe slikt om en er heldig (etter hva jeg har hørt).

Og, det er dyrere en den lakken jeg skal bruke ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært ute å tatt noen bilder..

Her har vi en audi som lengter etter litt kos!

IMG_5504_zpsad889314.jpg

IMG_5490_zpsa61c4d3a.jpg

IMG_5491_zpsa4eb56ee.jpg

IMG_5492_zpse4fb180f.jpg

IMG_5493_zps0912687c.jpg

IMG_5494_zps9c3e2b99.jpg

IMG_5495_zps2d0a3e3b.jpg

IMG_5496_zps2dc7843f.jpg

- - - Updated - - -

IMG_5496_zps2dc7843f.jpg

IMG_5498_zps8daaee33.jpg

IMG_5499_zpsd50e98a5.jpg

IMG_5500_zpsa539f9a3.jpg

IMG_5502_zpsa9e17ab8.jpg

IMG_5507_zpsdab060ff.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

IMG_5508_zps581627e9.jpg

IMG_5509_zps6ceabbaf.jpg

IMG_5510_zpsfb259701.jpg

- - - Updated - - -

IMG_5511_zps336db2b3.jpg

IMG_5513_zps60156749.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ajj! Her har du arbeid forran deg ja! Men det er jo en flott bil som fortjener stell :) Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig å huske at med Brunox så er det ikke all maling som hefter seg til plata der du har påført brunox. Anbefaler å teste ut det først.. Anbefaler deg også å bruke plastsparkel på plastdelene. Vanlig sparker funker det og, men dette er ikke i nærheten like fleksibelt som plastsparkel og du kan risikere at vanlig sparkel sprekker opp på plast :)

lønner seg også å legge 1-2 lag med fyller der du ha sparklet også matte ned fylleren. Da vil eventuelle sliperiper i sparkelen bli borte. Hvilken korning du skal matte ned med husker jeg ikke akkurat nå, men dette kan en hyggelig billakkerer sikkert fortelle deg.

Får du tak i en el sprøytepistol som har tank på toppen anbefales også dette da tyngekraften bidrar til å gi en lettere flyt fra tanken ut til dysene.. Minsker faren for "dråpe spruting" :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal bli morsomt å se resultatet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ajj! Her har du arbeid forran deg ja! Men det er jo en flott bil som fortjener stell :) Lykke til!

hehe ja begynner å synke inn at dette faktisk blir en del mer arbeid en jeg regnet med :P

Blir bra med litt stell!

Takk takk :)

Viktig å huske at med Brunox så er det ikke all maling som hefter seg til plata der du har påført brunox. Anbefaler å teste ut det først.. Anbefaler deg også å bruke plastsparkel på plastdelene. Vanlig sparker funker det og, men dette er ikke i nærheten like fleksibelt som plastsparkel og du kan risikere at vanlig sparkel sprekker opp på plast :)

lønner seg også å legge 1-2 lag med fyller der du ha sparklet også matte ned fylleren. Da vil eventuelle sliperiper i sparkelen bli borte. Hvilken korning du skal matte ned med husker jeg ikke akkurat nå, men dette kan en hyggelig billakkerer sikkert fortelle deg.

Får du tak i en el sprøytepistol som har tank på toppen anbefales også dette da tyngekraften bidrar til å gi en lettere flyt fra tanken ut til dysene.. Minsker faren for "dråpe spruting" :)

Dette viste jeg ikke! Så det må jeg teste først ja!

Får også ta turen å skaffe meg plastsparkel.. kjipt om ting sprekker opp igjen når en enderlig har blitt ferdig :)

Skal se om jeg får tak i noe fyller også!

Tusen takk for tips! Sprøytepistolen tar jeg rett å slett bare sjanse på. prøve å stille den inn helt korrekt så det ikke blir noe/mye dråpe spruting.

Skal bli morsomt å se resultatet

Takk! Det syntes jeg også hehe :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem. Lurer du på noe mer er det bare å spørre så skal jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag har jeg fått søkt litt rundt og blitt litt klokere på dette, men har også blitt litt mer forvirret..

Tenkte å bruke denne rekkefølgen.

- Slipe/sandblåse

- Rustbeskytter

- Evt. sparkle om nødvendig

- Filler

- Lakk

Men sliter litt med å finne en filler og rustbeskyttelse.. Lurer på å droppe brunoxen da det tyderligvis kan komme hefteproblemer pga. denne. Noen som har noen tips? Ønsker helst å finne noe fra biltema da dem er veldig grei på pris.

Tenkte også å bruke siliconfjerner til å vaske pussestøv osv. før rustbeskytter, sparkel, filler osv. men hvor får jeg tak i noe siliconfjerner? Finner ingenting på biltema.no

Har også blitt veldig forvirret ang. filler, primer, grunning... disse ordene ser ut til å brukes om hverandre.. er det veldig mye av det samme?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

viss du bruker brunox fra boks så må du ikkje dyppe penselen i boksen, pga viss det er rust partikler på penselen og kommer oppi boksen så resten boss etter nokre dager.

eg har brukt ein del corroless rustkiller på mine ting når eg har tatt rust. det får man på sprayboks og som maling. bilxtra selger dette.

da sliper/sandblåser du vekk rusten, vaske med vann, tørke og påføre corroless. sprayboksen ser slik ut

org_Corroless-Rustkiller-200-ml-spray-we

så har eg sparkel over og sliper. kommer eg til metal igjen så sprayer eg over et lag med corroless igjen og matter ned før lakk.

grunning og primer er vel det samme. filler er sprøyte sparkel(tykk lakk)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tips!

Til brunoxen så pleier vi alltid å bruke sånne elefant qtips, og er alltid en ny en som duppes :)

Jeg skal ta å kjøpe meg en sånn boks og bruke den! Ser jo veldig grei ut!

Men er det så bra å vaske med vann etter pussing? Trudde det var en skikkelig "nei fy skamme seg".

Sprøytesparkel ja! Søkte på det og fant denne, og det ser jo veldig korrekt ut!

Skal handle inn en slik en også!

36-689_m.jpg

http://biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Sproytesparkel-36689/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Silikonfjerner får du kjøpt på bilextra, biltema osv.. alle skal ha det. Jeg råder deg til å bruke silikonfjerner framfor vann. Silikonfjerner fordamper fortere enn vann og det er mindre sjanse for at det ligger igjen i porer når du sparkler over.. Men et godt råd er å blåse over med luft(eller la det luft tørke ca 30min). Viktigste er at du er sikker på at du ikke har silikon/vann rester der du skal sparkle for har du det vil rusten komme tilbake fort!

Som Kim sier. Grunning og primer er akkurat det samme, bare forskjellige navn. Filler er en lakk som brukes for å "skjule" sliperiper og små ujevnheter :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

på corrolessen så står det på boksen at det skal vaskes med vann pga kjemien mellom rust, vann og corroless. meiner også den kan påføres rett på rust utan forbehandling.

av effaring så funker isopropanol/blå rens fin til rensing også. fåes hos bla bensinstasjoner.

og ved formykje vasking kan føre til at grunning og slikt, spes 1k produkter farger av ved rensing. man kan da vaske med funktig klut først og la overflaten tørke så vaske over med feks silikonfjerner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes den bilen der var "litt for fin" til å male med denne metoden / produkter....

Når du først skal legge en del arbeid og kr i det er det jo greit om bilen øker i verdi av jobben du gjør og ikke synker.

-En kompressor kan du ha nytte av i mange år fremover til mye annet. så fra 1500kr å oppover får du en grei kompressor. Den kan du bruke til for eksempel en punktsandblåser også som vil fungere bra på rustflekkene du har

- Lakksprøyte "proffmodell" med overkopp fra biltema funker bra. ha også en liten vannutskiller montert på lakksprøyta (danner seg kondens vann i kompressor / slange )

-Ville valgt en 2 komponent lakk. koster ikke mange hundrelappene extra.

- Har ikke noe erfaring med biltema sparkelen så skal ikke utale meg for mye der, men jeg vet at for ca samme prisen får du for eksempel hagmans sparkel, som man vet er bra,

er også viktig å tenke på at du velger produkter som passer sammen.

blir kansje noen kr extra men da lærer du ivertfall å lakke med "rett fremgansmåte".

Er selv en "hobby lakkerer" som får til helt greie resultater med "enkelt" utstyr. og det er skikkelig gøy å lærerikt. Men jeg kan love deg: minst 50% av det gode resultatet ligger i å bruke rett produkter, og fremgansmåte. Det fåes hiddenblader til det meste produkter å der står det fremgansmåte godt beskrevet

Husk værnemaske og at sprøytelakk støver overalt der du ikke vil ha lakk :)

norbond.no har rimelige lakk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.