Auto hold og skilt gjennkjenning? Adaptiv sportunderstell

Anbefalte innlegg

Har 2013 Passat Alltrack 2.0 TDI 4 Motion. Hvordan bruker dere Auto hold funksjonen? Får den ikke på når jeg står stille, men når bilen er i fart lyser den når jeg trykker. Men når jeg kjører i kø liker jeg ikke å bruke denne funksjoenen. Da er det bedre å slippe bremsen og bilen starter automatisk.

Mens i bakker kan det være fint. Men når jeg står stile i bakken og trykker blir den ikke aktiv.

 

Hvordan virker egentlig skilt gjennkjennong? Er noen ganger den viser feil hastighet?

 

Adaptiv sportunderstell. Hvordan virker dette? Teorien. Merker jo at bilen blir stivere, men senkes den eller er det olje som blir presset sammen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Auto holdt funksjonen er aktiv fra starten også kan du deaktivere denne med å trykke på knappen.

Prøv derfor å stopp i bakke uten å trykke på knappen så merker du at bilen henger på bremsene frem til du får kobla inn clutchen.

 

Skiltgjennkjenning? Det som SVV bruker for å fange opp biler med anmerkninger?

 

Adaptivt understell fungerer med magneter utpå demperene og metall partikler i olja i demperene som påvirker demperen etter ønsket innstilling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ang auto hold funksjonen, den krever at du har belte på og har lukka døra mener jeg å huske, sleit med den når vi skulle trekke opp båt på 3cen til fattern :)

Adaptiv sportsunderstell er små magnet partikler som blir magnetisert og dermed gjør olja i demperne tjukkere etter hva jeg har skjønt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de jeg har prøvd må jeg slippe bremsen og trykke den inn igjen hvis jeg står stille og vil aktivere den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette skjønte jeg ikke: Skiltgjennkjenning? Det som SVV bruker for å fange opp biler med anmerkninger?

 

Pleier dere å ha på Auto hold eller hva er best?

 

Hva med rullefunksjonen? Det er bra at den ruller, men når bilen sakner farten på rulling så føler jeg at man må tråkke litt mer på gassen og at det ikke blir så bra kjøring. Prøvde den en ukes tid, men liker den best avslått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiltgjenkjenning bruker dels det den leser med kamera langs veien (og den kan overse skilt hvis de f.eks. er dårlig opplyst), og dels henter den info fra kartbasen på Navi'en hvis den mangler kameralest info.

Dette vises da i FIS'en. Gjelder fartsgrenser samt forbikjøring forbudt, ikke andre skilt.

 

Dette funker sånn passe, kjekt men ikke 100% pålitelig.

 

Relatert: http://forum.vacn.no/showthread.php?251908-RNS-315-fotoboksvarsling-og-andre-erfaringer-Fartsgrensevisning

Må også ha Lane Assist og Navi, i hvert fall på Tiguan.

 

Her i huset liker en autohold, den andre ikke (i kombinasjon med DSG). Den som liker det står en del i kø.

 

Rullefunksjonen (=frihjul på DSG?) har jeg faktisk ikke prøvd enda på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kjekk artikkel om Adaptivt understell finner du her!

 

Trøbbel med dette systemet, så tror jeg nok at lommeboken merker dette fort......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som bruker rullefunksjonen? Burde gi litt lavere forbruk, unntatt hvis man kjører så mye nedover at motorbrems/drivstoffkutt (forbruk=0) er mer økonomisk enn rulling (forbruk=tomgang) - men sliter mer bremser da.

 

Jeg har bare så vidt prøvd det, burde eksperimentert litt mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 2013 mk7 Golf 2.0 tdi med dsg synes jeg at motor/girkasse bremser bilen "for mye" i nedoverbakke, at jeg har følelse av å miste mer fart enn jeg sparer drivstoff (på å komme opp bakken på andre siden). Jeg bruker rullefunksjonen mye, og går det for fort nedover setter jeg bilen i gir, og lar den trille på motorbremsen. Bremser bilen for mye er jeg såvidt borte i gassen, slik at rullefunksjonen blir gjenopptatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du å sette den i fri/"N"? (Det gjør ikke jeg)

Det er flere DSG-kasser http://forum.vacn.no/showthread.php?254259-DSG-typer-DSG6-DSG7-DQ250-DQ500-Passat-TDI177-Tiguan-TDI140-177-etc&highlight=dq500

Jeg tenker på funksjonen på DQ500, 7-trinns på Tiguan med våtclutch, hvor det (når bilen står stille) er mulig å velge rullefunksjon (i settings i MFD'en) dvs frihjul, da er det er null motorbrems og man kan slippe gassen så motoren går på tomgang i nedoverbakker. Ala frihjul på gamle Saab....

 

Angående motorbremsing så har jeg erfart

- Touran 2007 med 6-trinns, nesten ikke motorbrems, gearer ned i liten grad

- Golf 6 med 7-trinns (tørrclutch), vår 1.2TSI-85 er så liten og "svak" at den bremser men ikke kjempemye, men gearer ned og gjør så godt den kan :)

- Tiguan med 7-trinns (våtclutch), funker stort sett bra, unntatt ved nedbremsing mot fartsdump, da har den for lavt gear (og høyt turtall) rett etter fartsdumpen. Funker også bra med cruise i lange nedoverbakker, gearer ned som om jeg ville gjort det selv, også ved cruisecontrol inne, men tillater at den går litt over innstilt fart

- MB C-klasse med automat, her gearet den veldig ned for å klare å begrense farten (med cruise) i nedoverbakke, og det ble veldig stivt og slitsomt.

 

Men det var noe annet jeg tenkte på, da :)

 

(Noen med Tiguan, T5 eller større Audi med 7-trinns S-tronic?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg setter ikke i fri/N. Men når jeg velger Ecomomy-oppsett på motor, girkasse og understell, så setter girkassen automatisk i "fri" når bilen triller av seg selv. Det høres veldig ut som den funksjonen du kan velge i MFD. Velger jeg Comfort eller Normal så bremser bilen forholdsvis mye (for min smak!) når bilen egentlig skal trille. Velger jeg Sport girer bilen ned ganske fort når jeg slipper gassen, og da er det "mye" motorbrems.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da lærte jeg noe nytt. Dette er 6-trinns? Hvordan skifter du mellom oppsettene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er 6-trinns, og oppsettet endres på en knapp til venstre for girspaken :) Både motor, styring, giring og støtdempere blir strammet betraktelig opp i Sport-modus. Men setter jeg den i Comfort, så er det nesten som å kjøre fransk bil : grønn :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.