#1 Skrevet Mai 25, 2013 Har en 3bg 1,6 liter. Når jeg står rolig en stund på tomgang og begynner å kjøre igjen ryker det noe veeeeldig av bilen. Hva kan dette være? Syns det lukter litt brent olje. Ventiltettinger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 25, 2013 Hvilken farge er denne røyken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 25, 2013 Den var hvit, så ut som han burnet når han kjørte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 25, 2013 Da har du sansynligvis vannlekkasje inn i sylinderne i form av topp-akning eller lignende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 25, 2013 Masse hvit røyk er vann i sylinderene ja Hvis du tar ut tennpluggene er det ofte mulig å se hvilken sylinder det er snakk om... Der du har hatt vann i sylinderen er IKKE pluggen like svart som de andre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 25, 2013 Da skal jeg se på det Det merkelige er at det ikke er sånn hele tiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 25, 2013 Masse hvit røyk er vann i sylinderene ja Hvis du tar ut tennpluggene er det ofte mulig å se hvilken sylinder det er snakk om... Der du har hatt vann i sylinderen er IKKE pluggen like svart som de andre. Okay Pris på evt bytte av toppakning a? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 25, 2013 Toppakning er en ganske omfattende del å bytte da du ofte må av med innsuget, eksosmanifolden, mye ledninger, kamreim, osv. (Rett og slett ta av hele den øverste delen på motoren) Jeg tror fort du ser på en regning på 10.000 kroner. Er arbeidet som koster. Delene i seg selv er bare 500 spenn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 25, 2013 Toppakning er en ganske omfattende del å bytte da du ofte må av med innsuget, eksosmanifolden, mye ledninger, kamreim, osv. (Rett og slett ta av hele den øverste delen på motoren) Jeg tror fort du ser på en regning på 10.000 kroner. Er arbeidet som koster. Delene i seg selv er bare 500 spenn. Har folk som hjelper til med å skru Men om jeg evt bytter den så er det kun den jeg trenger å kjøpe nytt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 25, 2013 Er mange ting det kan være greit å ta når du er igang, men jeg har ikke oversikt over om det er noe "spesielt" for akkurat din motor. Sikkert andre som kan svare på det. Du kan si det sånn at du MÅ bytte toppakningen og topplokksboltene. Så er det vanlig å gjerne ta registerreima og vannpumpen i samme slengen fordi de må ut uansett. Hvis du må av med innsuget trenger du nye pakninger der. Når du tar av toppen er det vanlig å levere den til plansliping også. Har du tatt av oljepåfyllingslokket? Er det "majones" under der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 25, 2013 Skal ta en sjekk jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 25, 2013 Er mange ting det kan være greit å ta når du er igang, men jeg har ikke oversikt over om det er noe "spesielt" for akkurat din motor. Sikkert andre som kan svare på det. Du kan si det sånn at du MÅ bytte toppakningen og topplokksboltene. Så er det vanlig å gjerne ta registerreima og vannpumpen i samme slengen fordi de må ut uansett. Hvis du må av med innsuget trenger du nye pakninger der. Når du tar av toppen er det vanlig å levere den til plansliping også. Har du tatt av oljepåfyllingslokket? Er det "majones" under der? Det er ikke noe "majones" under oljepåfyllingslokket. Å alle plugger er like mørke og helt tørre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 26, 2013 Det er ikke noe "majones" under oljepåfyllingslokket. Å alle plugger er like mørke og helt tørre. Har reparert flere 1.6 AHL motorer med samme symptom. På disse har problemet vært at stempelringene har kokset fast. Det jeg har gjort er å demontere toppen og bunnpanna og tatt ut stemplene. Med litt forsiktig handtering er det bare å demontere ringene å reingjøre dem. Monter deretter sammen med ny toppakning og bolter. Har prøvd med allskens tjuvtriks og kjerringråd som vann i innsuget, motorflush og hyppige oljeskift men det er bare demontering og reingjøring som har hjulpet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 26, 2013 Har reparert flere 1.6 AHL motorer med samme symptom. På disse har problemet vært at stempelringene har kokset fast. Det jeg har gjort er å demontere toppen og bunnpanna og tatt ut stemplene. Med litt forsiktig handtering er det bare å demontere ringene å reingjøre dem. Monter deretter sammen med ny toppakning og bolter. Har prøvd med allskens tjuvtriks og kjerringråd som vann i innsuget, motorflush og hyppige oljeskift men det er bare demontering og reingjøring som har hjulpet. Er alz motor jeg har. Men skal se litt nærmere på det tror nok ikke toppakningen er gåen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 27, 2013 Bilen har å brukt snart en liter olje på ca 30 mil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 27, 2013 Bilen har å brukt snart en liter olje på ca 30 mil. Jeg tror nok at det er samme problem da. Det kan jo også være ventiltettingene men det har vært prød først på de jeg har vært borti uten at det hjalp. Det kan se ut som ALZ er en senere utgave av AHL motoren slik at de er nokså lik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 27, 2013 Jeg tror nok at det er samme problem da. Det kan jo også være ventiltettingene men det har vært prød først på de jeg har vært borti uten at det hjalp. Det kan se ut som ALZ er en senere utgave av AHL motoren slik at de er nokså lik. Okay. Er jo litt mye til å være ventiltettinger vel? Vet disse motorene bruker mye olje fra før av. Men syns det var en smule drøyt Så vidt jeg kan se, har den ikke brukt noe vann. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...