Ryker veldig av Passat 3bg 1,6

Anbefalte innlegg

Har en 3bg 1,6 liter.

Når jeg står rolig en stund på tomgang og begynner å kjøre igjen ryker det noe veeeeldig av bilen.

Hva kan dette være?

Syns det lukter litt brent olje.

Ventiltettinger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken farge er denne røyken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den var hvit, så ut som han burnet når han kjørte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du sansynligvis vannlekkasje inn i sylinderne i form av topp-akning eller lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Masse hvit røyk er vann i sylinderene ja ;) Hvis du tar ut tennpluggene er det ofte mulig å se hvilken sylinder det er snakk om... Der du har hatt vann i sylinderen er IKKE pluggen like svart som de andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg se på det :)

Det merkelige er at det ikke er sånn hele tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Masse hvit røyk er vann i sylinderene ja ;) Hvis du tar ut tennpluggene er det ofte mulig å se hvilken sylinder det er snakk om... Der du har hatt vann i sylinderen er IKKE pluggen like svart som de andre.

 

Okay :)

Pris på evt bytte av toppakning a? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppakning er en ganske omfattende del å bytte da du ofte må av med innsuget, eksosmanifolden, mye ledninger, kamreim, osv. (Rett og slett ta av hele den øverste delen på motoren) :P

 

Jeg tror fort du ser på en regning på 10.000 kroner. Er arbeidet som koster. Delene i seg selv er bare 500 spenn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppakning er en ganske omfattende del å bytte da du ofte må av med innsuget, eksosmanifolden, mye ledninger, kamreim, osv. (Rett og slett ta av hele den øverste delen på motoren) :P

 

Jeg tror fort du ser på en regning på 10.000 kroner. Er arbeidet som koster. Delene i seg selv er bare 500 spenn.

 

Har folk som hjelper til med å skru :)

 

Men om jeg evt bytter den så er det kun den jeg trenger å kjøpe nytt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mange ting det kan være greit å ta når du er igang, men jeg har ikke oversikt over om det er noe "spesielt" for akkurat din motor. Sikkert andre som kan svare på det.

 

Du kan si det sånn at du MÅ bytte toppakningen og topplokksboltene. Så er det vanlig å gjerne ta registerreima og vannpumpen i samme slengen fordi de må ut uansett. Hvis du må av med innsuget trenger du nye pakninger der. Når du tar av toppen er det vanlig å levere den til plansliping også.

 

Har du tatt av oljepåfyllingslokket? Er det "majones" under der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta en sjekk jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mange ting det kan være greit å ta når du er igang, men jeg har ikke oversikt over om det er noe "spesielt" for akkurat din motor. Sikkert andre som kan svare på det.

 

Du kan si det sånn at du MÅ bytte toppakningen og topplokksboltene. Så er det vanlig å gjerne ta registerreima og vannpumpen i samme slengen fordi de må ut uansett. Hvis du må av med innsuget trenger du nye pakninger der. Når du tar av toppen er det vanlig å levere den til plansliping også.

 

Har du tatt av oljepåfyllingslokket? Er det "majones" under der?

 

Det er ikke noe "majones" under oljepåfyllingslokket.

Å alle plugger er like mørke og helt tørre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe "majones" under oljepåfyllingslokket.

Å alle plugger er like mørke og helt tørre.

Har reparert flere 1.6 AHL motorer med samme symptom. På disse har problemet vært at stempelringene har kokset fast. Det jeg har gjort er å demontere toppen og bunnpanna og tatt ut stemplene. Med litt forsiktig handtering er det bare å demontere ringene å reingjøre dem. Monter deretter sammen med ny toppakning og bolter. Har prøvd med allskens tjuvtriks og kjerringråd som vann i innsuget, motorflush og hyppige oljeskift men det er bare demontering og reingjøring som har hjulpet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har reparert flere 1.6 AHL motorer med samme symptom. På disse har problemet vært at stempelringene har kokset fast. Det jeg har gjort er å demontere toppen og bunnpanna og tatt ut stemplene. Med litt forsiktig handtering er det bare å demontere ringene å reingjøre dem. Monter deretter sammen med ny toppakning og bolter. Har prøvd med allskens tjuvtriks og kjerringråd som vann i innsuget, motorflush og hyppige oljeskift men det er bare demontering og reingjøring som har hjulpet.

 

Er alz motor jeg har. Men skal se litt nærmere på det :) tror nok ikke toppakningen er gåen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har å brukt snart en liter olje på ca 30 mil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har å brukt snart en liter olje på ca 30 mil.

 

Jeg tror nok at det er samme problem da. Det kan jo også være ventiltettingene men det har vært prød først på de jeg har vært borti uten at det hjalp. Det kan se ut som ALZ er en senere utgave av AHL motoren slik at de er nokså lik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror nok at det er samme problem da. Det kan jo også være ventiltettingene men det har vært prød først på de jeg har vært borti uten at det hjalp. Det kan se ut som ALZ er en senere utgave av AHL motoren slik at de er nokså lik.

 

Okay. Er jo litt mye til å være ventiltettinger vel? Vet disse motorene bruker mye olje fra før av. Men syns det var en smule drøyt :P

Så vidt jeg kan se, har den ikke brukt noe vann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.