Hvor brede spacere er lovlig å kjøre med?

Anbefalte innlegg

Hei, har en Audi 200 med ufo bremser. Trenger noen brede spacere (25-30mm) for å få på noen felger som jeg lurer på å få byttet til meg. Finnes det spacere til ufo brems som er så brede, og er de lovlige å kjøre med? Hvordan vil dette påvirke hjulstilling, slitasje og kjøre egenskaper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge det er TÜV-godkjenning på de kan de være så brede du bare ønsker.

 

Alternativt om kjøretøyfabrikanten (Audi) har godkjent spacere på denne bilen...hvilket er tvilsomt.

 

Sats på TÜV du, det er det enkleste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så brede du vil er vel ikke helt sant, men du har lov til å endre sporvidde med +-5mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk forklart at spacere ikke er lov i norge - uansett tuv eller ikke.

( Av Biltilsynet )

 

Men dette var for noen år siden .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golfen min er godkjent med Porsche adaptere og felger, står i vognkortet.

 

Har en TUV så har en TUV, da kan ikke Biltilsynet nekte å godkjenne den dersom alle krav er oppfyllt. Men på samme måte som om at en TUV godkjent senkesett ikke nødvendigvis blir godkjent uten noe videre (det kan f.eks. kreves bl.a. papir på hjulkontroll, innpress på felg osv), kan det også være det samme for spacere. F.eks. at felgene kun kan være så og så breie, ha det og det innpress o.l.

 

Men hovedregel, har du TUV godkjente spacere og felger med innpress som gjør at: innpress på felg - bredde på spacer = org innpress så går det normalt greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så brede du vil er vel ikke helt sant, men du har lov til å endre sporvidde med +-5mm

 

Endring på 7,5 mm pr.side krever ingen spesiell godkjenning. Utover dette kreves det godkjenning fra kjøretøyfabrikant, TÜV eller tilsvarende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk forklart at spacere ikke er lov i norge - uansett tuv eller ikke.

( Av Biltilsynet )

 

Men dette var for noen år siden .

 

Da kjenner ikke Biltilsynet sin egen forskrift, og det er nok lite sannsynlig.

 

TÜV-godkjenning er noe Biltilsynet må akseptere, enten de vil eller ikke...og som regel er det ikke noe problem.

Jeg har i hvert fall aldri hatt det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golfen min er godkjent med Porsche adaptere og felger, står i vognkortet.

 

Har en TUV så har en TUV, da kan ikke Biltilsynet nekte å godkjenne den dersom alle krav er oppfyllt. Men på samme måte som om at en TUV godkjent senkesett ikke nødvendigvis blir godkjent uten noe videre (det kan f.eks. kreves bl.a. papir på hjulkontroll, innpress på felg osv), kan det også være det samme for spacere. F.eks. at felgene kun kan være så og så breie, ha det og det innpress o.l.

 

Men hovedregel, har du TUV godkjente spacere og felger med innpress som gjør at: innpress på felg - bredde på spacer = org innpress så går det normalt greit.

 

Ikke helt riktig. Det er ingen krav om at summen av disse skal være likt originalt innpress.

Forskriften sier at sporviddeendring er tillatt så hvis det er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller TÜV.

 

Du kan alltså ha et helt annet innpress enn det som er originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt riktig. Det er ingen krav om at summen av disse skal være likt originalt innpress.

Forskriften sier at sporviddeendring er tillatt så hvis det er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller TÜV.

 

Du kan alltså ha et helt annet innpress enn det som er originalt.

 

Mente ikke 100% her, kun snakk om hoved/grunnregel. Jeg er jo fullstendig klar over at en f.eks. kan få godkjent 9x16 ET15 på en Golf 2 som har 6x14 ET45 som org dim ;)

 

Poenget mitt var bare å gi en pekepinne på dette med spacere for det er ikke så enkelt som å si at det er OK dersom spacer er TUV godkjent. For innpress (og bredde) på felg har vell så mye å si for at dette skal kunne brukes og/eller godkjennes!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mente ikke 100% her, kun snakk om hoved/grunnregel. Jeg er jo fullstendig klar over at en f.eks. kan få godkjent 9x16 ET15 på en Golf 2 som har 6x14 ET45 som org dim ;)

 

Poenget mitt var bare å gi en pekepinne på dette med spacere for det er ikke så enkelt som å si at det er OK dersom spacer er TUV godkjent. For innpress (og bredde) på felg har vell så mye å si for at dette skal kunne brukes og/eller godkjennes!

 

For at det skal kunne brukes er jeg enig i.

 

Forskriften sier imidlertid ingenting om at sporviddeendringen må gjøres sånn eller slik, den kan gjøres på begge måter så lenge det er godkjenning på det.

 

Dermed kan man uten problemer få godkjent noe som er totalt ubrukelig, så lenge hjulet ligger innenfor skjermkanten, noe som også er et krav.

 

Tror vi er ganske enige her jeg, er vel ikke noe vits å trekke diskusjonen noe lenger tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi snakker om at felgene har ET38. Siden de ikke går på ufo brems som det er så må jeg ha en J*VLIG spacer for å få på felgen. Dette vil vel også gå utover kjørekomfort og sporing? Det var dette jeg ville frem til, og +-5mm er jo ingenting i dette tilfellet, trenger sikkert minst 25mm mer i innpress. Vil ikke dette bli helt elendig å kjøre med, og finnes det spacere til ufobrems i denne størrelsen? Har hørt at over 25mm så må det til med å skrue fast spaceren med bolter for å ha nye hull til boltene som fester felgen igjen i spaceren.. hvis noen er med.. littegrann på fylla så, korrekturlesing blir i morra.. :)

 

og vil ikke det bli generelt mer slitasje på bilen ved bruk av spacere???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltilsynet MÅ vel ikke godta ting, fordi om det har TUV-stempel..?

 

Det er vel først og fremst ett tysk godkjenningsorgan?

Mener å ha hørt eller lest at man trenger ikke å få godkjent ting i norge, fordi om det er TUV-godkjent..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltilsynet MÅ vel ikke godta ting, fordi om det har TUV-stempel..?

 

Det er vel først og fremst ett tysk godkjenningsorgan?

Mener å ha hørt eller lest at man trenger ikke å få godkjent ting i norge, fordi om det er TUV-godkjent..

 

Var det jeg også trodde.. biltilsynet er en del strengere tror jeg enn tyske?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ET38 + 25 mm spacere gir 13 i innpress... spørs om du i det hele tatt får de på :( Normalt er det ingen problem å bruke ET38 på ufo bremser så det er nok designet/dim på felgene som lager problem her. Over 20 mm pleier spacerne å bli skrudd fast og denne løsningen er absolutt å anbefale framfor kun ei plate som ligger imellom. Blir ikke nødvendigvis mer slitasje med bruk av spacer, MEN det å endre innpress så mye som det her er snakk om vil nok skal mer slitasje. Så mao er det ikke spacerne som sliter mer, men endringen av innpresset, du ville fått samme resultat ved bruk av felger med tilsvarende innpress.

 

Er rimelig sikker at Biltilsynet må følge TUV, MEN les det jeg allerede har skrevet overfor at det ofte følger "tillegskrav" med TUV papirene, så det er ikke sikkert at selv om spacer er TUV godkjent at den er TUV godkjent på din bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltilsynet MÅ vel ikke godta ting, fordi om det har TUV-stempel..?

 

Det er vel først og fremst ett tysk godkjenningsorgan?

Mener å ha hørt eller lest at man trenger ikke å få godkjent ting i norge, fordi om det er TUV-godkjent..

 

Joda, det må de.

 

TÜV-godkjenningen er tysk, men er en av de "isntitusjonene" som Vegdirektoratet mener gjør en så god jobb at det også godkjennes i Norge.

 

Dette er blitt ennå litt lettere etter at TI (Teknologisk Institutt) sluttet med kjøretøygodkjenning for en del år siden.

 

Et lite tips på tampen...les kjøretøyforskriften.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spacerne kan være en halvmeter de.........spacerne som jeg fikk med Porsche felgene mine var jo på 25 mm hver!! Dvs en sporviddeforandring på 50 mm. De spacerne som jeg fikk tak i til Porsche felgene jeg kjøpte først de gikk ikke på ufo-bremsene. Men de som fulgte med RH felgene passet inni ufo-bremsene faktisk,de var dreiet litt "skrått" slik at de passet fint i ufo-skivene. Så man trenger faktisk ikke bytte bremser for å sette på Porsche felger på ufo-bremser medn det krever at man dreier litt på spacerne (adapterne)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi snakker om at felgene har ET38. Siden de ikke går på ufo brems som det er så må jeg ha en J*VLIG spacer for å få på felgen. Dette vil vel også gå utover kjørekomfort og sporing? Det var dette jeg ville frem til, og +-5mm er jo ingenting i dette tilfellet, trenger sikkert minst 25mm mer i innpress. Vil ikke dette bli helt elendig å kjøre med, og finnes det spacere til ufobrems i denne størrelsen? Har hørt at over 25mm så må det til med å skrue fast spaceren med bolter for å ha nye hull til boltene som fester felgen igjen i spaceren.. hvis noen er med.. littegrann på fylla så, korrekturlesing blir i morra.. :)

 

og vil ikke det bli generelt mer slitasje på bilen ved bruk av spacere???

Må da være noen sinnsykt spesielle felger hvis du trenger en så tykk spacer ??? Er forresten ikke spesielle spacere til ufo-bremser,såfremt det ikke er snakk om adaptere for Porsche-felger. Men det er noe helt annet,så lenge innpresset på felgen ikke blir helt på trynet så blir ikke det mere slitasje enn vanlig. Og såklart at alt av foringer og lager er i god stand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må da være noen sinnsykt spesielle felger hvis du trenger en så tykk spacer ??? Er forresten ikke spesielle spacere til ufo-bremser,såfremt det ikke er snakk om adaptere for Porsche-felger. Men det er noe helt annet,så lenge innpresset på felgen ikke blir helt på trynet så blir ikke det mere slitasje enn vanlig. Og såklart at alt av foringer og lager er i god stand.

 

Det er noen Work Touring felger, og senter av felgen er nesten flatt med eikene, stikker nesten ikke noenting innover.. Har byttet en del foringer siden jeg fikk bilen og har også byttet hjullager rundt bilen.. Tror jeg bare beholder 19" mine da, og dekker dem opp igjen istedet.. Bye bye feriepeng......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er noen Work Touring felger, og senter av felgen er nesten flatt med eikene, stikker nesten ikke noenting innover.. Har byttet en del foringer siden jeg fikk bilen og har også byttet hjullager rundt bilen.. Tror jeg bare beholder 19" mine da, og dekker dem opp igjen istedet.. Bye bye feriepeng......
Men senteret bygger jo litt ut på felgen da.....en felg er jo aldri helt flat!!!! Er ikke sikkert du trenger spacer i det hele tatt faktisk : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men senteret bygger jo litt ut på felgen da.....en felg er jo aldri helt flat!!!! Er ikke sikkert du trenger spacer i det hele tatt faktisk : rolleyes

 

Joda, vi testet felgen på bilen, og det hadde gått helt fint med en 20/25mm spacer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har snakket med biltilsynet og de sa at det er ikke lov å endre sporvidden med mer enn 7,5 mm på hver side.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har snakket med biltilsynet og de sa at det er ikke lov å endre sporvidden med mer enn 7,5 mm på hver side.

 

Ja uten TUV så er det kravet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.