Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en 2001 Allroad 2,5tdi. Plages med at den drar dårlig og ryker sort på lavt turtall. (1500-2000 o/min) i tillegg så kjennes det ut som om den rykker når den begynner å lade turbotrykk på nevnte turtall. (har hatt av vakuumslange på aktuator og sjekket at spjeld går lett mellom)

Har tidligere hatt problemer med to løse vippearmer som lå oppi toppene. (En i hver topp).

Disse ble erstattet med nye, da jeg ikke fant slitasje på kammene, kun på vippene. Deretter ble katalysatorene tømt for innmat. ( Alle tre)

Etter dette ble bilen mye kjappere, men fremdeles tilfredsstiller den ikke min visjon om hvordan den skal trekke. Sammenligner med en A6 AFB som jeg hadde tidligere som var helt rå til å dra. Denne er mye mere passiv i sin framtreden. Kan nevne at innsug er rengjort, Egr-ventil byttet, tre luftmengdemålere har vært prøvd, uten forskjell, og selvfølgelig filtre og slikt.

Det jeg merker, er at jeg får "klakking" på høyre side bak i toppen når olja blir varm. Har sjekket klaring mellom kam og vippearm, og den var langt bedre enn kravet, som er på maks 0.20mm. (Fikk ikke mellom føleblad på 0,15)

Hva kan lage lyden?

I tillegg så får jeg skikkelig grov dieselgange i den når den blir varm. Høres ut som den er veldig fortent (Dette er verst når kjølevæsketemp. har kommet opp, men olja ikke har blitt skikkelig varm. Og framtrer når man kjører f.eks i kryss, og slipper den ned på tomgang, så gasser opp igjen.) Sjekket tenning i Vac-Com, og den er 100% rett. Har også byttet kjølevæsketemp. sensor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet i dag om på kontakter og slanger til magnetventiler (n75 og n18) fikk myye bedre drag fra bunnen av. Ikke sikker på om det ble helt bra.

Bestilte like godt ny n75 fra Meca i dag, så jeg får se når denne kommer.

Er der noen som kan se på kurvene hvis jeg logger turbotrykk? Og i så fall, hvilke verdier er viktige å få med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært ute og testet en del nå, og det ser ut til at alt er i orden nå, etter jeg byttet om n75 og n18. : rock :

Men "klakkingen" er der enda. Høres ikke ut som typisk ventiltikking, men litt verre. Akkurat som om noen rasler med en nøkkelring ved motorens høyre side.

Hvor er kjedet til oljepumpa? Kan det være dette som lager lyd? Bilen har gått 294000 nå, og jeg vet ikke om det har vært gjort noe med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen grunn til at n75 0g n18 skulle stått feil, og har den tidligere gått normalt med tidligere plassering?

Hvordan er de to ventilene nå plassert? Post gjerne et bilde.

 

Har det vært noen form for registerhavari på den, siden uslitt vippearm var falt av? Er det usannsynlig at det har medført skjeve ventiler som både lager lyd og reduserer effekt? Har du vurdert å ta av toppdeksel om sjekke at vippearmene fortsatt sitter på?

 

Kjedet til oljepumpe ligger helt i bunnen av motoren, kjedet går inntil en glideskinne som er festet i nedre bunnpanne så med et stetoskop mot bunnpanna så kan du kanskje få et inntrykk av om det er derfra lyden kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen grunn til at n75 0g n18 skulle stått feil, og har den tidligere gått normalt med tidligere plassering?

Hvordan er de to ventilene nå plassert? Post gjerne et bilde.

 

Har det vært noen form for registerhavari på den, siden uslitt vippearm var falt av? Er det usannsynlig at det har medført skjeve ventiler som både lager lyd og reduserer effekt? Har du vurdert å ta av toppdeksel om sjekke at vippearmene fortsatt sitter på?

 

Kjedet til oljepumpe ligger helt i bunnen av motoren, kjedet går inntil en glideskinne som er festet i nedre bunnpanne så med et stetoskop mot bunnpanna så kan du kanskje få et inntrykk av om det er derfra lyden kommer.

 

Hei. Nei, jeg har ikke hatt registerhavari, og de to vippearmene som ble skiftet var slitt, men kammene var ikke slitt.

Ventilene stod rett før, og er byttet om nå. Dette indikerer etter mitt skjønn at n75 er defekt.

Hadde toppdekslene av i går for å sjekke klaring som nevnt i første post. Hvis pumpa står i forkant så kan det ikke være den, i og med at lyden markerer seg på høyre side. Der mangler en halv tann på hver av kammene i høyre topp etter at vippearmene datt av, men hvis det var dette, så ville vel lyden vært der når den er kald og? Bilen har gått ca. 15000 nå siden jeg skiftet de to vippearmene.

Og 94000 siden komplett Kamskifte med løftere, armer og brikker.

Prøvde å kjøre forté sin oljerens og oil fortifier, og lyden ble litt mindre markant. Prøvde også å kjøre ett par tusen km med Delvac mx 15w40. Lyden har blitt bedre, men den skjemmer fortsatt bilen. Nå bruker jeg mobil1 esp 5w30 og skifter etter maks 10000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å forklare dette skriftlig uten at du kan høre alle mine tanker om hvordan dette fungerer. :)

Men etter det jeg finner ut, så fungerer n75 og n18 likt, så når du bytter om slangene til vakuumklokke på vnt og egr, samt kontaktene, så bytter de oppgave, men fungerer likt. Egr oppfører seg ikke som den har gjort nå som de er byttet om, og turbo fungerer som den skal. Kjenner oppførselen til bilen litt mere igjen nå. Den er på hugget, og venter liksom på at jeg skal gi gass. Før var det motsatt, og jeg måtte vente på reaksjon når jeg gav gass.

Skal ikke banne på at det ikke er en ventil som er bøyd, siden vippearmen datt av og ble klemt mellom tenna på kammene. Da kan den jo like godt ha hatt seg en tur under kammen en annen plass. Hadde ute alle tre dysene på høyre side, og der var godt med sot på spissene. Er dette normalt på disse?

Dieselknatringen ble langt bedre etter jeg byttet om ventilene. Dette kan vel ha sammenheng med at den nå slipper å stille tenningen en ekstra gang da den ikke fikk turbotrykk som forespurt. hvis kammene hadde klart å hoppe over en tann i det vippearmen kom i mellom, så ville vel noen lagerbukker vært knust?

Der er vel ikke noen mulighet for at dette kan skje uten store konsekvenser slik jeg ser det.

Skulle gjerne fått tak i en AKE som jeg kunne satt inn, så kunne jeg tatt ut den som nå står i og gått gjennom hele motoren og satt opp alt på nytt uten å være billløs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg skriver tenna så mener jeg drevene i bakkant altså :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/showthread.php?138424-2-5-tdi-AKE-running-rough-when-warm/page7

 

Den lyden som denne mannen beskriver på side 1 har jeg også slitt med, men på det lokale merkeverkstedet påstår de at den er som den skal.

Jeg bestilte ny veivakselsensor i dag, så vi får se når den kommer :)

Etter alt jeg har gjort nå, og skiftet, så har lyden blitt bedre, men enda ikke bra.

 

Har skiftet N75 til ny, og bilen er ikke til å kjenne igjen mtp. trekkraft ;)

Fant også en vakuumslange til magnetventilen som styrer spjeldet i innsuget som var defekt.

 

Tror denne bilen er plaget av flere ting på en gang :\

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om tenninga skal være stabil når man sjekker den i basic settings? Min vandrer fra 1,6 til 2,5

Forutsetningene for å gjøre testen er til stede når jeg gjør den målingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.