Trenger hjelp - ødelagt chip? Feil med ladetrykk - Oppdatert - Problem løst :))

Anbefalte innlegg

Har problemer med bilen min, kanskje noen kan komme med noen råd? Audi A4 1.8TQ, chiptrimmet for noen år siden, i utgangspunktet i glimrende stand.

 

På fredag kjørte jeg, stoppet bilen for å gjøre et ærend - startet den 10 min senere og bilen gikk plutselig på 3 sylindre, den ristet og gikk dårlig. Jeg kjørte bilen forsiktig hjem. Bilen hadde lite effekt, og manglende turbotrykk, ladet kun på 0,4 - 0,5 som vel er originalt?

 

Jeg har selvfølgelig ingen peiling,men har fått noen til å se på det i helgen. Ved å undersøke plugger og coiler osv ble det klart at det var tenningsmodulen som var defekt. Har i dag prøvd en annen tenningsmodul fra en tilsvarende bil, og det fungerte utmerket og bilen er tilbake på4 sylindre! MEN... Har fremdeles turbotrykk på 0,4 - 0,5 og bilen går elendig.

 

Har chipen røket som en følge av dette? Noe annet som er naturlig å tenke? Aldri hatt problemer med noe lignende tidligere.

 

Noen synspunkter, hvor starter man? :(

 

Oppdatering 07.juli 2013:

Bilen har fått ny turbo, ny luftmengdemåler, ny N75-ventil, undersøkt resirk.ventil. Bilen er trykktestet på verksted uten å finne noen lekkasjer.

Men bilen vil fremdeles kun lade ca 0,5. Skal lade 1,1.

Første turen etter turboskifte og ny luftmengdemåler ladet den faktisk hvertfall 1, men det varte ikke så lenge før den var tilbake på 0,5/0.6.

Har fått tips om evt. brent krets i hjernen? Noen som har noen råd vedr. dette?

Har også ved en anledning byttet mellom 2 ulike luftmengdemålere - da ladet den 1 første gang, men resten av kjøreturen la den seg på 0, 5.

Skal visstnok ikke være feilkoder på bilen nå, ut i fra hva han som har tatt diagnose sier. Men nå begynner folk å gå tom for ideer?

 

Noen der ute?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er neppe noe feil med chip. Ville begynt med en diagnose. Ser du bor i sandefjord, så bare å komme bortom meg hvis du ikke har diagnosekabel selv. Send en pm eller svar i tråden her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en diagnose på den som ga en feilmelding på den N75-ventilen..har kjøpt ny N75ventil men ingen forskjell på bilen.

Den lader på 0,5 og går dårlig/som originalt.

 

Noen forslag der ute?:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkasje i slangene rundt N75

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som lekkasje på slanger fra turbo, via intercooler og til insuget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Std på disse kan være ledningsbrudd ved stikket inn på n75 ventilen. Vært borti det et par ganger.

Mitt råd, sjekk dette - ta av plastikk hette og titt på ledninger inn på stikket :)

 

Kjøpte dere lik ventil med samme nr? Husk også monterings rekkefølge, går ann og montere denne feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpen boks startgass,start bilen og spray trykkrør,intercooler,n75 osv med,ruser den seg opp har du en lekasje.

null respons med startgass, ta en komptest.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Det er undersøkt for vacuumlekkasje uten å finne noe som helst, men ikke prøvd med startgass, jeg skal få noen til og prøve det og!

 

Hadde en N75H ventil - kjøpte en N75J ventil, står montert likt som den andre gjorde. Merker litt forskjell på bilen etter å ha byttet ventil, særlig på lavt turtall - men bilen gir seg på 0,5 ca, den er helt merkelig å kjøre.

 

Har forsøkt en annen original hjerne som skal lade ca 0,5 originalt og det gjør den. Bilen oppfører seg ganske likt med begge hjernene.

 

Kan man utelukke at det har noe med hjernen/programmeringen fra TS å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Software endrer seg ikke. Eneste som kan endre software er om-programmering, dvs chiptuner eller Møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, er det prøv en annen original hjerne. Når vi nå prøver å sette tilbake den opprinnelige hjernen, stopper bilen etter to sekunder, da startsperra slår inn.

 

Jeg har vært i kontakt med Møller Sandefjord, for å spørre om de kunne sette inn og programmere startsperra slik at den fungerer igjen. De sier at dette ikke lar seg gjøre og at jeg aldri kan bruke den igjen.

Er dette virkelig mulig? Det sitter jo en chip i den, og vil jo gjerne at den skal fungere igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kan vel bare slette hele startsperrefunksjonen med programmeringsverktøy?

Du har ikke en lekkasje i slangen til map-sensor, eller gåen LMM eller lambda? Virker som en typisk trykklekkasje og påfølgende nødmodus, eller N75 defekt, så du kun får grunntrykket.

Fikk du kun feilkode på N75, eller hadde du også andre feilkoder?

Har du prøvd å koble fra minuspolen på batteriet i noen minutter og sett om det resetter noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var det jeg og mente - at de kunne gjøre dette på bla. Møller - har jo lest om andre som har gjort det slik! Men i følge han på Møller her i byen var dette uaktuelt.

 

Alle mener jo at det må være en lekkasje -Han som har sjekket for lekkasje kunne ikke finne noe - Men får prøve med startgass i dag og se om det er mulig å finne noe da. Jeg vet at LMM er undersøkt uten at det er noe galt med den. Lambda er ikke sjekket, trodde egentlig ikke det var slike symptomer som viste feil på den.

Fikk i utgangspunktet kun opp en feilmelding på N75 og den er derfor skiftet, synes å merke forskjell på bilen etter skifte av denne. Ingen andre feilkoder i det hele tatt.

 

Har ikke prøvd å koble fra minuspolen, verdt å prøve :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatert i hovedinnlegg - trenger hjelp av noen kloke hoder ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å bytt ut n75 ventil med manuell boost controller. Det gjorde susen på lignende sympton på en 2.7 bt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan utelukke at det har noe med software å gjøre ja, denne er statisk. Så lenge du ikkje har klart å fysisik øydelegge ecuen.

 

BTW J ventilen skal vel monterers motsatt av H ventilen.

 

Takk for svar!

 

Det er undersøkt for vacuumlekkasje uten å finne noe som helst, men ikke prøvd med startgass, jeg skal få noen til og prøve det og!

 

Hadde en N75H ventil - kjøpte en N75J ventil, står montert likt som den andre gjorde. Merker litt forskjell på bilen etter å ha byttet ventil, særlig på lavt turtall - men bilen gir seg på 0,5 ca, den er helt merkelig å kjøre.

 

Har forsøkt en annen original hjerne som skal lade ca 0,5 originalt og det gjør den. Bilen oppfører seg ganske likt med begge hjernene.

 

Kan man utelukke at det har noe med hjernen/programmeringen fra TS å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ikke utelukke at det har med programvare å gjøre. Min A4 sto med batteripol av mens vi skiftet clutch, og gikk elendig etterpå. Det viste seg å være Revo programvaren som var gått i nødmodus. Var bare å justere med SPS (revo sin obd programmerer) så var den i form igjen.

 

Bilen gikk rent og fint, og kunne kjøres som vanlig - men den dro noe helt forferdelig dårlig.

 

Ta i alle fall en telefon til TS. De kjenner jo både produktet sitt og kan 1.8T motoren veldig godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har snakket med TS, de avviste fullstendig at det hadde noe med programmeringen å gjøre, var ikke så veldig mye hjelp å få av de egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde i går å bytte tilbake til den gamle H Ventilen. Prøvekjørte, første gang gikk den ordentlig på 1.1, deretter la den seg på 0,5 og gikk tregt!

Jeg mener at bilen ble sånn samtidig som tenningsmodulen plutselig ble ødelagt

Synes dette med software er vanskelig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nenvt før i tråden.

1) Det høres ut som bilen går i nødmodus.

- da blir ladetrykket redusert til grunntrykket (fjærtrykket), som trolig er 0,5bar.

- normalt blir også tenningen trukket tilbake.

- ecu gir normalt en form for feilmelding, når nødmodus er aktivert

- nødmodus resettes noen ganger ved å slå av og på tenningen, andre ganger må enten bilen være strømløs (batteripol av) eller resettes vha diagnose verktøy (f.eks. VSG-COM).

 

2) Øke ladetrykket til 1,1bar

- dette gjøres enkelt ved bruk av f.eks. manuell boost kontroller.

NB! da vil ladetrykket alltid være 1,1bar, ecu har du ikke muligheter til å endre dette ved eventuelle motorfeil.

 

N75

- dette er en simpel magnetventil, som styrer ladetrykket sammen med wastegaten.

- den er NO - Normaly Open, dvs den slipper igjennom luft fra trykksiden til wastegaten når den er strømløs.

- trekker du ut kontakten, vil du få grunntrykket (fjærtrykket), (her 0,5bar?).

 

Det er alltid kjekt å vite hvorfor ting ikke virker som det burde gjøre, men dette kan ta tid og krever kompetanse.

Så en kjapp fiks på ladetrykk-problemet er å montere manuell boost kontroller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Roar Stegegjerdet nevnte om at J- og H-ventilen ska montere motsatt, sikker at at dette er 100% riktig gjort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Roar Stegegjerdet nevnte om at J- og H-ventilen ska montere motsatt, sikker at at dette er 100% riktig gjort?

 

Ja, det skal være riktig.

På J ventilen skal: Det lange røret på innsug, høyre til WG, og røret på toppen til turbo, ikkesant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du i det hele tatt prøvd med en manuell boost controller her?

 

Ser det er nevnt før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øke ladetrykket uten å reparere feilen høyres ut som ein skikkelig bra plan. :)

Det er som regel ein grunn til at ein ecu går i nødmodus. Softwaren forandrar seg ikkje (samma kva andre prøver å sei), denne er statisk.

Du må finne ut å kva som er den skikkelige feilen her, og reparere den. Ikkje berre bytte masse deler på mistanke.

 

Kvifor er turbo bytta? Kva feilmelding får du nå? Ordrett med tilhørande feilkode?

 

(Det var ironi at å sette på manuell boostkontroller var ein god plan, i beste fall skjer det ingenting, i værste fall må du kjøpe ny motor).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være lurt og logge under kjøring :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

løs/tett katalysator vil kunne forårsake lavere ladetrykk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.