Anbefalte innlegg

Hei

tenkte jeg skulle være smart å gjemme bort balasterne lengre vekk fra lykta, så jeg tenkte jeg kunne klippe ledningene til xenonpære og lodde på nye som er lenger. men etter dette så vil xenon pære ikke lyse lenger (de lyse inniblandt på den ene siden) har sjekka at den får strøm og veit at det ikke er noe problem med loddinga.

så spørsmålet er om. er det for mye strøm som skal til pære at det blir for mye motstand i ledningene når den blir ca 2.5m lang?

eller er det jeg som har brukt feil ledning/ fordårlig loddig?

takk for svar =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo høyspenning, mulig overgangsmotstanden blir i overkant. En får kjøpt forlengelse ledninger, som ofte blir brukt om en monterer xenon i extralys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Uten å ha så alt for mye peiling på dette så vil jeg si at det er pga. modstanden i kabelen nå som den er blitt så lang.

Er jo 30 000volt(?) som skal til for å tenne selve gassen i pæren. Og med så lang kabel kan det nok fort bli for lite.

Om det evt. går å bruke annen bedre kabel for å få dette til vet jeg ikke.

Men det kan også være hvis ballastene får litt lite strøm inn til seg, pga. evt. dårlige/gamle kabler.

Kan være fornuftig å bare prøve å koble strøm til ballasten rett på batteri bare for teste det? og hvis det funker bra så koble opp med relee så den får strøm direkte fra batteri.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vet vel at det går an å få kjøpt forlengelseskabler? De finnes i mange forskjellige lengder... Bare søk på ebay etter HID extension cable. Dette er spesielt kjekt hvis man har xenon i ekstralys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok takk for svar =)

har lagt opp nye ledninger til + og -

virker som det er noe med leningen fordi jeg har prøvde å koble en xenon pære rett på xenon ballasteren sån som den er montert nå og da starter det med en gang.

tror det er pågrunn av forlange kabler kanskje. har brukt biltema kabel 2.5mm2 kanskje fordårlig? har også prøvde å bruke 2.5mm2 ledning som man bruker i hus uten noe bedre resultat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høy spenning=lav strøm. Jeg tror vel heller kanskje at det kan være overslag, eller rett og slett at ballasten ikke er laget for den kabellengden. Dette er nok mer et impedansproblem enn et 'motstandsproblem'! :)

Se om du finner noe overslag i nærheten av loddingene, (er nok ikke veldig synlig!) og pass på at du i hvertfall bruker krympestrømpe med lim så det blir tett. Husk også å bruke kabel med riktig isolasjon, vanlig bilkabel duger ikke..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo høyspenning, som eg vil tro krever spesielle kabler for dette.

Er ikke bare skjøte høyspent ledninger sånn uten videre. Tar jeg ikke helt feil, er isolasjons materialet på høyspent ganske forskjellig fra vanlige

lavspent ledninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, da er det nok ledningen jeg har laget som er problemet. men om jeg skaffer noen forlengingskabler. vil det fungere med sånne kabler om man skal ha dem ca 3m langer? eller vil kanskje balasteren gi etter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 meter?? Skal du ha ballastene under baksetet?

'Så kort som mulig' er nok det beste, men hold oss oppdatert på hvordan dette går! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei ikke så langt :P tenkte jeg skulle gjemme dem bort sånn at ikke vergvesnet kunne påstå noe som helst om at det er montert uorginalt xenon kanskje :P om det fungere er en annen sak. men tror jeg gir opp med å gjemme dem så mye. får se om jeg får montert det under lykta. så usynelig som mulig =)

kan hvertfall bekrefte at bruk av vanelig leding går ikke. må nok ha noe spessial ledning og kan hende at balasterne ikke orker å dra dem i gang heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal konfrontere vegvesenet, håper jeg du har skikkelige pærer, ikke H1-H11. Disse kommer ALDRI som original xenon - Du burde heller kjøre D2S (eller liknende) pærer. I tillegg kan det ikke stå H1-H11 på lyktene, de må være merket DC/R (DC / DR), det må være automatisk høyderegulering, og bilen må være utstyrt med lyktespylere... :-)

Lykke til - Hilsen en som har gitt ALT i xenonkampen mot vegvesenet (Sjekk gjerne tråden i signaturne min dersom du skal prøve deg.. :-) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har klippet og loddet kablene imellom ballasten og pæren uten problemer..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant - Strøm er strøm, uansett hvilken spenning som går gjennom kabelen. Det er høyst utvilsomt at den ekstra lengden vil ha noe å si for impedansen i kretsen. Bare isoler kablene GODT fra andre kabler, og i ALLE fall fra reléer, radiokabler, signalkaler til stereo og slikt.. Hvis ikke kan du oppleve MYE fuck med elektronikken. Ref: EMC problematikk :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok skjønner ^^

men høydejustere? mener du kun sånnen knapp inni bilen da eller sånn som nye bil har? fordi jeg har en audi s6 2.2TQ med orginal xenon. og det er ingen Automatiske høydejustere på den (kun vanelig høydejustering man bruker i forbinelse med henger med tom last. ) har lykte spylere også.

men unasett har ikke planer om å godkjenne det :P er bare sånn at vegvesnet ikke skal være så forbanda nyssgjerige :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn sett. Da klarer du deg fint, helt til vegvesenet faktisk begynner å grave.. :-)

(Eventuelt stryker på EU-kontroll - aner ikke hvor gammel bilen din er)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe ja det er sant :P satter på at jeg får en sløv en som tar eu kontrollen :P det er snakk om en audi a6 2.5TDI 1996 model ^^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det er åpenbart at det er halogenreflektorer på den kan du få problemer.

Dersom du har lykter med prosjektorlinser, som denne blir det lettere :)

au2502105.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

åja åssen problem kan man få? har brukt xenon i snart 2 år nå uten noe problem, det er hvertfall vanelige A6 hellas lykter

de er like som det bilde du linket =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.