Passat 3BG 1,9 TDI 101HK (AVB) mister ladetrykk - feilkode 17965

Anbefalte innlegg

Har en 2003 mod Passat 3BG 1,9 TDI (AVB) som jeg har litt trøbbel med ladetrykket på bare av og til..

 

Bilen blir for det meste brukt til og fra jobb hver dag (8km pr dag), så har opplevd dette 6-7 ganger de siste 2 mnd.

 

Det starter med at bilen drar fint, og når jeg da skal ta ivei igjen etter f.eks stopp i ett kryss, så merker jeg at det ikke er noe ladetrykk i f.eks 2 gir, slipper bilen ned på tomgang/eller girer opp ett gir, og vips så har jeg ladetrykk igjen, og da merker jeg ikke noe mer til dette problemet på denne kjøreturen.

 

Hadde akkurat dette problemet nå i stad, mistet ladetrykket ved pådrag i byen på 2 gir, slapp bilen ned på tomgang, og prøvde igjen, og da var ladetrykket der igjen. Tok meg da en litt lengre tur på E6 med en gang, og ladetrykket var der under hele turen ved pådrag (20min kjøring).

 

Skal se over bilen i morgen, men noen som har forslag til hva jeg skal starte med å sjekke? Kokset turbo/skovler, magnetventilen (ladetrykk-justering)?

 

Bilen har forresten rullet 190K og er urørt (ingen powerbox eller chip).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg byttet ut det meste av vacumslanger, blokkert EGR og renset huset. Hadde bilen inne for optimalisering hos OCT tuning i forrige uke, og leste da nok en gang av feilkoder, uten å finne noe som helst. Bilen ble mye kvikkere, men noen ganger, så mister jeg effekten litt ved pådrag.

 

Har merket at ladetrykket ikke er helt borte når dette skjer, men heller redusert, akkurat som baktrykk som bygger seg opp.. Katalysatoren som er på tur kanskje?

 

Har igjen å se over IC slanger og selve IC'en...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iom at dette kommer og går litt så ville jeg tippe at det har sammenheng med noe elektronisk, en sensor eller lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

N75 ventil kan forårsake slike problemer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I går og i dag når jeg prøvde å fremprovoserde dette, så merket jeg at ved litt jaging på 3 og 4 gir over 3000RPM så blir det mer gradvis suse/frese lyd fra motorrommet..

Når lyden oppstod i dag, så mistet jeg også turbotrykket helt for første gang, og måtte stoppe og starte bilen igjen, og da var den normal igjen. Merker også at det suser vesentlig mer fra turbo nå enn tidligere (turbosus), og dette mener jeg selv å ha kommet samtidig med ladetrykksproblemene.

 

Så tror jeg får se over slangene til/fra IC og turbo nøye, ettersom den har blitt vesenltig mer "bråkete" også..

 

Skal huske på N75 ventilen også, etter at slangene er sett over!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flexi skjøten på downpipen er hel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kikka på flexiskjøten i går, og den ser bra ut.. Men har også fått vibrering/resonans i eksosanlegget, så på mandag/tirsdag

skal jeg ha bilen på løftebukk å gå over alt sammen (eksos, IC, vacumslanger og en ny diagnose).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lest av måleverdier fra luft mengde måler? Vis den ikke leser korrekt får du ikke nok diesel.

 

Skal lese 1g/s per hk.

 

Hadde samme greia på en T4, der var det nok med rens av LMM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde å sånn supersuse lyd, for så å miste all kraft, å måtte stoppe/starte for at den skulle fungere igjen.

hos meg var det slange inn på turbo som var lekk/sprukket. fikk for mye luft å gikk i nødmodus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slangen ut fra turbo, mot IC-bjelke, i øverste "bøyen" inn mot turbo, sjekk denne... Den kan være vanskelig å finne før det blir ordentlig rift i slangen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1g pr hk? gjelder bensin sikkert?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 2,5tdi 102hk 100-102g/s

På 2.0tdi 140hk 138g/s

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde å sånn supersuse lyd, for så å miste all kraft, å måtte stoppe/starte for at den skulle fungere igjen.

hos meg var det slange inn på turbo som var lekk/sprukket. fikk for mye luft å gikk i nødmodus.

 

Hadde du turbosus eller suselyd som i type åpent luftfilter lyd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lest av måleverdier fra luft mengde måler? Vis den ikke leser korrekt får du ikke nok diesel.

 

Skal lese 1g/s per hk.

 

Hadde samme greia på en T4, der var det nok med rens av LMM

 

Nei, det har jeg ikke sjekket.. Hvor finner jeg dette i vagcom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg bruker bare en jalla blåtann obd2 modul fra Dx.com

 

Du skal måle MAF, mass air flow.

Hva der heter i Vagcom aner eg ikke :)

 

 

Selv en bitteliten luft lekasje etter LMM gir mye suselyd, svigerfar sin Golf plus 2.0tdi susa mye og laget dumpventil lyd vis den ble dratt til 2500rpm. Den bygget turbotrykk uten belastning noe den ikke skal gjøre.

 

Fant et hull på ca 1cm. Tettet med gaffa tape og alt ble normalt igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På passaten je hadde så hadde je tidvis samme problem, virket som om Turboen ladet for mye og gikk i nødmodus etter pådrag. Dette var rett før turbon tok kvelden. Fikk byttet den og merket aldri noe mer til problemet. Kjente ingen slakk i det hele tatt på Turboen, mn den slapp igjennom store mengder olje..;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du turbosus eller suselyd som i type åpent luftfilter lyd?

 

nå har jeg aldri brukt åpent luft filter. men det suste no jævlig i alle fall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På passaten je hadde så hadde je tidvis samme problem, virket som om Turboen ladet for mye og gikk i nødmodus etter pådrag. Dette var rett før turbon tok kvelden. Fikk byttet den og merket aldri noe mer til problemet. Kjente ingen slakk i det hele tatt på Turboen, mn den slapp igjennom store mengder olje..;)

 

Får krysse fingra for at det ikke er turbo'n :) Bruker ikke olje, og ryker heller ikke, så det lover ihvertfall bra foreløpig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilen har vært litt sporadisk nå og da, så i dag tok vi en test-tur med VAGCOM for å logge under kjøring.. Kjørte logg under Engine 01 og på 10 og 11.

 

Her er resultatet etter 2 turer;

Logg testur 1.xls

Logg testur 2.xls

 

Selvfølgelig ble det noe tull ved første forsøk, og da oppstod feilen, så bilen måtte stoppes/startes og med følgende feilkode i VAGCOM;

17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation

P1557 - 35-10 - - - Intermittent

Readiness: 0 0 X X X

 

På de to neste rundene med komplett logg skjedde det ikke noe spesielt med trykket (ikke nødmodus eller fraværende turbotrykk).

 

Har sjekket staget til turbo, og dette beveger seg slik det skal, og i tillegg er det meste av vacumslanger byttet, og IC slanger sjekket, alt ser OK ut der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.