HASTER! Svinghjul Tiguan, reklamasjonssak eller betale selv?

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter rar gange på tomgang og ukjent lyd har bilen vært hos lokal forhandler. De har kommet frem til at svinghjulet er gått!! : mad :

Det er en 2.0 tdi med dsg kasse.

Problemet er at bilen er tatt ut oktober 2010, er jo normalt 3 år garanti eller 100.000 km. Men så har den går 103.000 km, så da vil de ikke dekke det.

Men jeg mener jo jeg har reklamasjonsrett på 5 år. Siden svinghjul burde være noe som er ment å vare lenger enn 2 år.:confused:

Noen som vet og som kan komme med forslag for hva jeg kan gjøre? eller må jeg bare finne meg i det å betale 20.000 for å få det byttet?

HASTER

Håper noen kan hjelpe meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke påstå jeg sitter med fasit her men mener du har helt rett. Svinghjul er da for pokker ikke slitedel og skal da dekkes av reklamasjonsretten på 5 år.

Stå på . Ikke gi deg. Hvis du er naf medl. ta kontakt med dem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automatkasse så kan ikke legge dette over på forbrukeren. Forventet levetid over 5 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei jeg er dessverre ikke naf medlem.

Men nei jeg skal ikke gi meg med det første. Får jeg det ikke til alene så bruker jeg forbrukerrådet.

Skal holde saken oppdatert her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva forsvarer de med at det ikke skulle dekkes av reklamasjon? Km stand har ingenting med dette å gjøre når girkassen skal vare lengre enn 100.000km.

En annen ting man må gradere seg mot er hvis Møller tar feil i diagnosen og det er noe annet som er galt med kassa..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ikke sant det er annen sak. Men trur det er svinghjulet.

Snakket akkurat med forhandleren nå, de venter fortsatt på svar om det blir dekket. Ventet i 48 timer, skulle ta 24 bare.....

Det de forsvarer seg med er at den har gått så mye. Og i følge myndigheter er normalt km.stand å kjøre 20-25000 i året. Møller har strekt seg til 30.000 per år som normalt. Alt over regnes som slitasje. Min har gått ca 40.000km i året

Jeg spurte han på reklamasjon/garanti hos lokal forhandler, om det da betyr at hvis bilen min hadde vært 4 år og kjørt snittet som møller godkjenner på 30.000 så ville da bilen ha gått 120.000km men da ville jeg fått det på reklamasjon. Ja sa han da. Forstå det den som kan.

Ja vi dekker på en 4 år gammel bil som har gått 119.000 men ikke en bil som er litt over2,5 år har gått ca 103-104.000.

For å si det sånn, JEG SKJØNNER IKKE LOGIKKEN!!

Er stykt redd for det blir forbrukerrådet ut av dette og, for virket ikke veldig positivt på tlf til forhandler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom mer enn 40tusen i årlig kjørelengde hadde fraskrevet en forhandler all kjøpslov hadde dette vært allmenkjent vil jeg tro?!

I tillegg er det som du sier likegyldig om du kjører bilen 100 tusen de første 6mnd og så setter bilen i fra deg, så sant alt av service historikk er fulgt opp.

Ganske sikker på at forbrukerrådet er like enige når det er snakk om såpass ny bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde tatt kontakt med forbrukerrådet ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette bør være garanti ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har fått dekket en reklamasjonssak angående ett varmeapparat på en 2010 passat nå nylig. Denne bilen har øyeblikkelig gått 210.000 km.

De prøvde seg på det samme der, men eg skrev en lang mail til de at dette ikke var slitedel, at forventet levetid var mer enn 2 år uavhengig av levetid og henviste til diverse lover og paragrafer. Da la de seg flat med engang. :) Ikke gi deg, det ordner seg som regel tilslutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske skremmende at de tillater sine ansatte å drive butikken på den måten...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er garanti.

Har det vært bemerket på tidligere servicer?

Bestilte du time for feilsøk/rep før 103.000km?

Har du fulgt serviceplan og brukt merkeforhandler?

Stå på ditt.

Grenland Auto eller?

Jeg hadde Sciroccon der for rep, Girkassa var defekt. Jeg hadde montert webasto på den, de ville at jeg skulle dekke utgiftene for ut og inn montering av den iom at den stod i veien for girkassejobben. Tullebukker....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk akkurat en hyggelig beskjed!!

BLIR DEKKET PÅ REKLAMASJON!!

Men virket som de ble rimelig overrasket over at det ble dekket. Men det blåser jeg i. Fikk ikke time før 24 juni da, men de sa det ikke var farlig å kjøre med. Jeg kommer uansett til å kjøre minst mulig med den.

Phuuuu.... kan pustet lettet ut.

Slapp heldigvis å bruke feriepengene på det.

Var så vidt i kontakt med forbrukerrådet før jeg fikk den positive meldingen og de sa at jeg helt klart hadde en sak. De hadde heller aldri hørt om det med km.stand men som hun sa da. Alt innen rimelighetens grenser da. Klart du kan jo ikke kjøre en 1 million og tro at alt kan gå på reklamasjon.

Men nå slipper jeg å tenke på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er akkurat sånne saker hvor VW-audi forh. får negativ reklame. Dårlig håntert til å begynne med , men med lykkilg slutt denne gangen.

Hva hvis du hadde godtatt dette første gangen ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg slapp å bruke forbrukerrådet heldigvis.

Men de var ikke vel positive til å begynne med for de hadde ikke veldig tro på at det gikk igjennom. Men de søkte møller da og fikk det heldigvis dekket.

Eneste jeg syns er dumt med saken og det er visst ikke noe den lokale forhandler kan bestemme. Det er det jeg forklarte i tidligere innlegg med tanke på km.stand og reklamasjon.

Nå er jeg bare kjempe glad for at det blir fikset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan de påstå at saken ikke hadde gitt deg medhold, men samtidig dekke det?

Jeg tror han enten er uviten eller bløffer for å se om du aksepterte det uten å sjekke opp mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det vet jeg ikke. Lokal forhandler tar ikke avgjørelsen men sender den inn til møller eller noe slik at de må godkjenne det. De legger det inn i et eller annet program.

Men det stemmer faktisk at møller sier at hvis du kjører mer enn 30.000 km i snitt i året så gjelder ikke reklamasjon. For de regner alt over 30.000 km i året som slitasje. så hvis bilen er 2 år og har gått 100.000 så får du det ikke men hvis den er 4 år og har 115.000 på tellern så får man.

Forstå det den som kan.

Under garanti tid er det selvfølgelig litt annerledes.

Eneste jeg sa angående forbrukerrådet var i første samtalen etter at feilen var oppdaget. Da sa jeg at hvis det ikke gikk på reklamasjonen så ville jeg sjekke med naf og forbrukerrådet før jeg gjorde noe mer. Fordi jeg ikke fikk det til å stemme at jeg ikke skulle få det. Siden det er forventet levetid på mer enn 5 år.

Jeg visste ikke noe om km.stand.

Det visste jo ikke forbrukerrådet heller.

Jeg er bare sjeleglad og kjempe lettet for at saken gikk igjennom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.