2009 3.0 TDIQ - kjølevæske forsvinner !

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde bilen som sagt inne i februar for reperasjon av vannpumpe og termostat. Dette ble da byttet.

3 uker etterpå lakk bilen kjølevæske, og de fant ut at en pakning på termostaten ikke var tett. Dette var da "slurv" fra en mekaniker.

Så har det da gått et par mnd, og her for 2-3 uker siden, oppdaget jeg at ekspasjonstanken var tom for kjølevæske nok engang.

Fylte opp, og kjørte videre. Tenkte ikke mer eller mindre på det (enn at bilen kanskje brukte litt etter forrige reperasjon) Halvannen uke senere var så jeg at ekpasjonstanken var under minimum.

Ringte så til Møller, og fikk bestilt time for sjekk av dette. Bilen var inne til sjekk i dag 29.05.

De fant ikke noe problem med verken termostat eller vannpumpe, og der lekkasjen var sist, er det fremdeles tett.

De trykktestet også motoren, uten å finne noe. Ergo, ikke noe feil med ting som tidligere var utbedret.

Men de snakket noe om at AGR/EGR kjøleren kunne lekke. At det kunne være en "sprekk" i denne kjøleren.

Ble forklart at dette var da en kjøler som kjølte ned eksosen, før den gikk ut i friluft.

De visste ikke 100% hva som var feil, men de måtte som sagt feilsøke mer rundt AGR/EGR for å fastslå.

Dette var synsing som de sa, de hadde ikke peiling.

Reklamasjonstiden gikk ut på bilen 24.04.13, og ser for meg nå en dyr utgift.

De skulle sjekke opp om dette ble dekket av reklamasjon, men kundebehandleren regnet med at Møller var firkantet på dette.

Evt at det ble en delutgift-sak.

De snakket noe om 7-9 timer for å evt feilsøke og sjekke hva AGR/EGR kjøleren, pluss da en evt del de må bytte.

Har også sjekket opp med forsikringselskapet, og får svar i morgen om dette dekkes via motorforsikringen.

Er det noen som har kjennskap til om dette er et kjent problem på 3.0 TDI, eller VAG generellt ?

Noen som vet om dette er dyrt å fikse?

Jeg er rådvill, har ikke peiling på motor/drivverk, og sitter her blank.

Om noen har noen gode innspill, råd, eller tips, kom med dem !

Tusen takk på forhånd !

Even

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres ut som en del som er ment å holde mere enn 5 år. Så da bør det jo dekkes på garanti. Du har 5års reklamasjonsrett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet her er jo at reklamasjonstiden på 5 år har gått ut ?

Den gikk ut som nevnt 24.04.

Men håper i det lengste at de ikke er så firkanta, og at de faktisk kan få fikset dette.

Rart det skal være så mye med kjølevæskesystemet. At dette har en sammenheng med tidligere reperasjoner i år ?

Jeg vet ikke.. derfor jeg spør.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du mistet vann også før vannpumpe og termostat ble byttet, gjorde du ikke det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du mistet vann også før vannpumpe og termostat ble byttet, gjorde du ikke det?

Nei, jeg mistet vann etter vannpumpe og termostat ble byttet. Før dette ble byttet, klarte ikek bilen og holde seg driftsvarm ved tomgangskjøring.

Etter vannpumpe og termostat ble byttet, forsvant vannet. Men da sa de til meg at dette var pga at det var en pakning/lekkasje ved termostaten.

Slik at det ikke var tett. Poenget var at de nå ikke fant noen tegn til lekkasje ved termostat/vannpumpe. De kjørte også et par trykktester, og det var ikke tegn på lekkasje.

Men det har jo da ikke blitt bra etter dette da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kjøpte jo bilen av forhandler i fjor? Da har du 5 års reklamasjonsrett ifølge kjøpsloven. Så lenge delen er ment å vare lenge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men forhandler vet jo at dette er noe du har vært plaget med før reklamasjonstiden gikk ut? Eller kan dette relateres til det?

Jeg kjøpte bil i desember med 3 mnd bruktgaranti eller 5000km. Har passert 5000 for leeeeenge siden, men skal inn neste uke for å utbedre tre feil.. :D Da snakker vi service.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men forhandler vet jo at dette er noe du har vært plaget med før reklamasjonstiden gikk ut? Eller kan dette relateres til det?

Jeg kjøpte bil i desember med 3 mnd bruktgaranti eller 5000km. Har passert 5000 for leeeeenge siden, men skal inn neste uke for å utbedre tre feil.. :D Da snakker vi service.. :)

Ja, det er jo problemer med "det samme", ergo kjølevæskeproblemer. Men det om da kan relateres til foregående problem, vet jeg ikke.

De vet forøvrig ikke hva som er galt med bilen, den må inn på bli feilsøkt. Det kan være AGR/EGR lager, eller så kan det være noe annet.

Men de antok at AGR/EGR lager kan være problemet.

Men jeg er lite interessert i å betale 7-8 timer feilsøking, til en brutto timepris av 1500 kr. Da ryker lappene alt for fort.

Men bilen bruker kjølevæske, det er ingen lekkasje fra topp etc. Bilen har blitt trykk/kompresjonstestet uten å finne noe feil.

Håper i det lengste at de får godkjent dette via reklamasjon, slik at jeg slipper evt å betale for feilsøkingen og reperasjonen.

Ingen tvil om at dette hindrer bilens normale fremgang, da kjølevæske forsvinner og det går tomt iløpet av noen dager. Da vil tilslutt motoren havarere...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, altså... Da kan du jo vise til at dette er et vedvarende problem som du har vært inne for å få fikset før, eller at problemet kom etter at den var inne sist hos dem. Da var jo ikke garantien utløpt, ergo dette må helt klart gå på dems kappe?

Fått no svar ifra selskapet om det dekkes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, altså... Da kan du jo vise til at dette er et vedvarende problem som du har vært inne for å få fikset før, eller at problemet kom etter at den var inne sist hos dem. Da var jo ikke garantien utløpt, ergo dette må helt klart gå på dems kappe?

Fått no svar ifra selskapet om det dekkes?

Enig med deg i det ! Men det er Møller en krangler med.. ikke de letteste ! De fraskriver seg så fort de får muligheten !

Men har en bra dialog med en kundemottaker der, så blir vel en greie på det.

Ja, regner med at forsikringen dekker dette om ikke det går på reklamasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takke fader for motor og drivverksforsikring ! :)

Dette ble dekket uten spørsmål !

Erik Arnesen Bryn var så snille at de også skulle dekke halve egenandelen ! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.