Rustgaranti Passat 07 (brukt-import)

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Stefar har en 07 Passat som han kjøpte i 08 fra en forhandler som hadde importert den fra Danmark. Hører hele tiden at det er 12år rustgaranti på vw/audi, men vet at alt er annerledes så lenge Møller ikke har solgt bilen ny.

 

Det har begynt å boble på panseret i kanten mot ene skjermen. og bakluka har blitt hardt missbrukt i vinter av saltet.

 

Er dette noe som skal bli dekket? Føler folket har mer peiling her enn på møller (som jeg har allerede ringt og de sa nei) Bilen har også fulgt alle servicer i Sverige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

huqeqava.jpgpu4epe8u.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge rusten kommer utenfra er det ytre påvirkning. Om rusten kommer under lakken så er det 3/5 års garanti hvor de dekker alt, over 5år må man betale en egenandel. 12 år er kun mot gjennomrust..

 

Utifra bildene vil jeg ikke tro det blir dekt. Kanskje den på bagasjen i og med det er ved chromelisten. Skader jo ikke å høre. Men jeg tviler, dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fortalte meg i telefonen at det var forsjellig mellom import og ikke-import. Vet du hva den forsjellen er?

 

Men jeg skulle tro at de ville dekket rust som kommer innenfra, Jeg ville vel tydet på at det er gjort en dårlig jobb fra fabrikk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter også med Møller ang rust, jeg får ikke dekket sink slipp pga at min bil ikke har fulgt alle servicer på merkeverksted, min er solgt ny i Norge og har komplett servicehefte fra et godkjent verksted.

 

 

etter et par mailer fram og tilbake så fikk jeg dette svaret..

 

Hei Tom!

 

Vi ser at det her det muligens er noen regler og lover som blandes og misforstås. Vi vil av den grunn forsøke å oppklare.

 

Din bil er første gang registrert 13/12-2005 og ble levert med garanti i 3 år eller 100 000 km, det som først inntreffer. Videre vil alle reklamasjoner etter garantiutløp vurderes i henhold til forbrukerkjøpsloven, som gir rett til å reklamere inntil 5 år, der varen er ment å vare vesentlig lenger. Loven fordrer ingen dekning etter den tid. Garanti og reklamasjonsrett på din bil er således dessverre utløpt.

 

Din bil er også levert med garanti mot gjennomrusting i 12 år. Med gjennomrusting menes rust som opptrer fra innsiden (hulrom), på en slik måte at den ikke kunne avdekkes på et tidligere tidspunkt ved foreskrevet vedlikehold (service og lakkvedlikehold iht. bilens instruksjonsbok). Sinkslipp eller blemmer i lakken er ikke å anse som gjennomrusting og faller således dessverre ikke inn under 12 års garanti mot gjennomrusting.

 

Etter garantiutløp hender det allikevel at Audi gir utvidet dekning som ren goodwill. Goodwill er en ren frivillig, ikke lovpålagt, støtte til kunder og er ikke som en garanti og regne. Det blir da Audi som selv setter premissene for når slik goodwill kan benyttes, ikke lovverket, da dette ikke er en dekning som omfattes av lovverket. Audi setter som et minimumskrav at service skal være utført av autorisert Audi verksted, for at goodwill skal kunne benyttes. Da reparasjon av sinkslipp dekkes som goodwill, vil en da ikke dekke reparasjon av biler som ikke har utført vedlikehold ved autorisert Audi verksted. Slik dekning gis for øvrig bare i inntil 6 år på sinkslipp. Da vi ser at din bil var over 6 år på klagetidspunktet, ville nok dessverre ikke denne reparasjonen bli dekket av goodwill på grunn av bilens alder.

 

Vi beklager at vi dessverre ikke kan imøtekomme din reklamasjon, men håper at dette svaret oppklarer eventuelle misforståelser. Vi ønsker deg lykke til videre med din Audi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.