golf 1 gtd 82, får ikke start... må man ha pumpe i tanken på disse?

Anbefalte innlegg

Har en golf 1 1,6d som er bygd om til gtd, men får ikke start. Skal det være pumpe i tanken på disse? Den starter sålenge den får diesel rett fra en kanne med slangen rett inn i pumpa. Men når den starter så går den veldig ujevnt også, motor rister osv. Men den går meget stille synes jeg, ikke noe diesel knakking? Feiljustert pumpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som feiljustert pumpe spør du meg... Den suger dieselen selv fra tanken uten problem. Jeg har montert på slik pumpe man har på bensintanken til påhengs, så er det vesentlig lettere å få frem dieselen og bli kvitt luft. Rister/hopper motoren så er det ofte feiljustert pumpe, eventuellt koblet ledninger feil. Jeg hadde byttet om oljetrykk og vann temp på motoren, å da hoppet den som et uvær når jeg sku starte den. Så ville dobbelsjekket de og fått sjekket timingen. Stemmer alt dette så kan det jo være tette/dårlige dyser eller dieselpumpe vil jeg tro... Hadde selv timet min pumpe 360 grader feil, så på klokken så det riktig ut, men det var fordi den var presset så langt bak at den hadde rundet en runde :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilke farger har ledningene til oljetrykk på siden av toppen. vanntemp rett under oljetrykkgiveren, og vanntemp sensoren foran på toppen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror den til olje på oversiden av vannflensen på siden skal være blå, oljetemp i front gul og den siste til vanntemp på siden. Ikke sikker på om bildene jeg har er fra før eller etter jeg koblet riktig. Men hvis du lar den svive 5-10min å de er koblet feil så tror jeg du vil få varsel lampen på olje. Men skal ikke si sikkert siden oljetetningene i turboen røk rett rundt samme tiden.

 

Enkleste er bare å prøve å koble om de 2 på siden og se hva som skjer ,-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm. har ikke noe oljetemp på min. er 2 stk tempsenorer som sitter i vær sin vannstuss på toppen? og en oljetrykk sensor på siden av toppen. Men går det an å ha pumpa 360 grader feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, hvis den er vrid helt mot toppen av motoren. Jeg hadde vridd den så mye mot motoren at den var 360 grader feil timing. Så vridde den fremover et godt stykke, og da fikk timet den riktig der, så funket plutselig alt mye bedre ;-)

 

Ja, er den som sitter på vannstussen på sia og oljetrykk føleren jeg hadde byttet om på...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes ingen hjerne på disse så det har ingen betydning om sensorene er koblet riktig eller ikke. I joakim sitt tilfelle var det nok tilfeldigheter som gjorde at det ble forsjeld.

Sjekk at du har koblet tur og retur riktig hele veien fra tanken. Har du returventil på dieselen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke noe retur ventil som jeg vet om nei, hvor skal den sitte? Tur og retur er riktig. og pumpa er timet riktig i registeret, men har ikke brukt noe måle ur for fininstillingen. Starter men stopper med en gang. Med en fin grå/svart røyksky. Virker som den ikke får fram dieselen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke noe retur ventil som jeg vet om nei, hvor skal den sitte? Tur og retur er riktig. og pumpa er timet riktig i registeret, men har ikke brukt noe måle ur for fininstillingen. Starter men stopper med en gang. Med en fin grå/svart røyksky. Virker som den ikke får fram dieselen.

 

Tipper timingen på pumpa er litt på tur jeg. Du kan jo hvis ikke timing klokke er tilgjengelig bare løsne pumpa og vri den litt frem eller bakover å se hvordan det påvirker, så burde du kunne klare å ihvertfall bedre driften. Hopper motoren så er det ofte feil timing etter all min eksperimentering, ihvertfall hvis sensorene ikke har noe innvirkning, noe som er mest logisk også ;-) Eventuelt post et bilde tatt fra siden av motoren av pumpa, så kan vi jo se om den ser misstenksomt feil ut i forhold til vinkelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har for sein tenning løsne pumpa å dunk den frem mot toppen litt. den skal knakke litt på tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker litt som det er noe inni pumpa som ikke er helt med. Blitt bedre etter å fått kjørt litt og ruset osv. Men nå er pumpa justert helt inn mot toppen ikke noe mer å justere på. regreim osv er timet riktig. Kjøre på med litt 2 taksolje og kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker litt som det er noe inni pumpa som ikke er helt med. Blitt bedre etter å fått kjørt litt og ruset osv. Men nå er pumpa justert helt inn mot toppen ikke noe mer å justere på. regreim osv er timet riktig. Kjøre på med litt 2 taksolje og kanskje?

 

Da er den justert helt feil med andre ord. Hvis man timer den 360 grader feil så er den vridd med toppen av pumpa så langt mot toppen som det er mulig... Så du skal nok vri den et godt stykke frem slik lasse sier. Løsne boltene å vri den fremover bort i fra toppen. Ganske mye faktisk i tilfelle mitt når jeg hadde gjort det. Ingen hensikt med noe ekstra olje, bare få pumpa nærmere riktig så slipper du å finne opp hjulet på ny...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke hva du mener med 360 grader feil.Da er man jo hvor man startet igjen. Den starter ikke om jeg skyver den helt fra toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan flytte reima på pumpehjulet ei tann så får du litt mer å gå på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså flytte pumpe hjulet et hakk mot fronten? Men skulle det ikke orginalt vært nok justering der den orginalt skal justeres?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer litt an på hvor pumpa stod i forhold til utsparingen når du timet den eg pleier å passe på at den står ca i midtposisjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror den så i midten, men får ta og sjekke ut litt. Må få justert girene så jeg får prøvd den i flere gir og. Pluss bytte master sylinder på bremsene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ett h...... å justere inn gira på disse eg endet opp med å bøye det ene staget litt for å ikke få 1gir innfor reverssperra når eg kjørte 020 kasse.

skal om ikke så lenge inn med motor og 020 kasse i jettaen og då må eg og til å justere gleder meg alerede : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg bytta til 02A i forbannelse over 020 justering

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke det var så galt med gir justeringa, men ble en litt enklere å modifisere/flytte revers sperren litt, for bedre plass til 5gir :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne er bilen som er bygget om, ikke sant? Har den diesel/GTI-tank med utløpet nede til høyre? Om den har tank fra forgasserbil så er diameteren på utløpet bare 6 mm og pumpa må suge diselen opp fra tanken. Diesel/GTI-tank benytter derimot god, gammeldags gravitasjon for å eliminere behovet for matepumpe;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den er bygget om fra 1,6d til td bare:) Så tanken er ok:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.