Haldex og garantiansvar teknisk og juridisk spm...

Anbefalte innlegg

Har litt trøbbel med Møller OG tredjeparts garantiselskap...

 

På A3'en vår(06 mod.) ville jeg bytte olje og filter på Haldexen for en stund siden, da jeg ikke har bukk selv tenkte jeg

like godt at Møller kunne få jobben, jeg ringte da og bestilte time til bytting av olje OG filter.

 

Da jeg hentet bilen, så jeg på kvitteringen at det ikke sto filter, da jeg spurte om dette var byttet, var svaret at det

ikke er filter på Haldex 4....

 

Jeg sier da til de at jeg er sikker på at det ER filter på disse, og vi blir enig om at de sjekker og ringer meg.

Neste dag ringer de meg og sier at jeg har rett, det er filter, men at dette ikke har noen skiftintervall, men uansett vil

de bytte dette gratis for meg, jeg tar bare kontakt når det passer, siden jeg reiser i Nordsjøen like etter dette.

 

Så begynner moroa: Da jeg er på jobb sier samboeren at varsellampen for ESP er begynt å lyse etter en liten stund hver gang

bilen kjøres...

 

Da jeg kommer tilbake fra jobb, leser jeg ut feilminnet der feilen; "Haldex clutch pump defective" kommer opp, for å være

sikker sletter jeg feilen og kjører en tur, den kommer kjapt tilbake.

 

Jeg ringer da Møller og forteller dette, og spør samtidig om dette kan ha en sammenheng med oljeskift uten filterbytte,

dette blir avvist tvert, men vi blir enig om at jeg melder skaden inn til tredjeparts garantiselskap: AutoConcept, da det

står i avtalen at de dekker alle INNVENDIGE mekaniske og elektriske komponenter i sluttgir/differensial.

 

Møller tar inn bilen for feilsøking og konstaterer at pumpen er gåen, og kontakter AutoConcept.

 

Da kommer overraskelsen; de vil ikke dekke dette siden det etter deres mening er en utvendig komponent...

Vi tar kontakt igjen og sier at selv om pumpen er skrudd utvendig, er det en innvendig komponent, siden den driver oljen

innvendig i Haldexen.

 

Får da nytt avslag, men ber oss om å komme med bilder som viser at den sitter innvendig for å få dekning...

 

Da blir spørsmålet: burde noen dekke dette, enten AC (fordel da jeg slipper å krangle med Møller som jeg har ett godt

forhold til) eller Møller fordi det kan være sannsynlig at havariet kommer som følge av ny olje mot gammelt filter, eller

må jeg betale dette selv?

 

Og hva er definisjonen av innvendig del?

 

Møller skal ha 7000,- for å bytte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er en slitedel.... kjøp og bytt. Den ryker før eller siden og serlig etter oljeskift om det ikke er byttet olje ofte nok. Er min erfaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, det ender vel med det om jeg ikke får det dekket... Men uansett så burde vel noen andre ha ett ansvar her, eller er det bare jeg som synes det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex pumpe er ikke en slite del. Kun olje og filter som skal byttes.

Men den ryker dersom man slurver med intervallene da partikler i olja ødelegger pumpa.

Hvis jeg ikke husker feil er det kun filterbytte på annenhvert bytte på haldex. Sjekk service heftet.

Du har haldex gen.2.

 

Ut i fra vilårene til AutoCencept dekkes kun deler dersom service er fulgt etter anvisning fra godkjent verksted, så hvis Møller ikke har bytta filter når det skulle byttes vil de sitte med svarteper og må dekke kostnaden.

 

Når dette er sagt så er det ikke mye arbeid å bytte selv og skaffe pumpe selv til en rimelig penge.

Hvis alle gjør seg vrange så kan du feks foreslå for Møller å skaffe pumpe selv så bytter de den og dekker arbeid og ny olje/filter.

 

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5282607-Something-new-CLEAN-your-Haldex-pump.&p=71336778&viewfull=1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pumpa slites jo, så må da vel være en slitedel da. selv om den ikke trenger å ryke før på 300.000km osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom ingen dekker det så kommer jeg til å bytte selv, ja...

 

Er du sikker på at det er Haldex2 Finn Kristian? Var sikker på at det var 4 på disse jeg...

 

Bilen er bruktimport og Haldex olje/filter står ikke nevnt i servicehefte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja Haldex gen4 kom først i 2008 for VAG. :)

 

haldexservicing_small.jpg

 

30k for olje og 60k for filter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pumpa slites jo, så må da vel være en slitedel da. selv om den ikke trenger å ryke før på 300.000km osv..

 

Det blir det samme som å si at vindusheisen er en slitedel, noe det ikke er.

Det er forventet å vare hele bilens levetid, sammen med haldex pumpa.

Jeg sier ikke at det ikke er lurt å bytte hvis man vil forebygge et havari, men det samme kan man si om vindusheisen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At de dekker innvendige komponenter men ikke regner pumpa som en innvendig del høres rart ut, jeg regner med at det er inni pumpa problemet ligger?

 

Kan det sannsynliggjøres at skaden har oppstått siden møller ikke har byttet filter som de ble bedt om å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjedde forresten med Haldex3?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjedde forresten med Haldex3?

 

I følge Wikipedia ble Haldex 3 introdusert i 2006, men Haldex 4 kom allerede året etter, i 2007. 3 ble tilsynelatende bare brukt i Land Rover Freelander 2, og diverse Volvo-modeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjedde forresten med Haldex3?

 

Brukt i Volvo og LandRover, men allerde i 2007 kom generasjon 4 ut og så VAG gikk rett fra 2 til 4 på sine 2008 modeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.