Støpe aluminium, "bakgårds" smelteovn - matrialer og forhandlere i norge

Anbefalte innlegg

Som tittlen beskriver er jeg i planleggingsfasen på støping av aluminium. Og i den forbinnelse har jeg søkt og lett etter forhandlere og erfaringer i norge (oslo/akershus) på byggmatrialer til å støpe min egen "ovn".

Det er plenty med god info på utenlandske forum etc, men som ikke nødvendigvis oversettes iform av produktnavn eller fabrikanter som er tilgjenglig lokalt. Jeg har lest mye om dette og blitt "bitt av basillen" med hovedinspirasjon myfordboy på youtube. Nå vil jeg prøve selv :)

Jeg skal i første omgang konsentrere meg om å bygge selve ovnen før jeg bestemmer meg på om jeg bygger gass/oljespillfyrt eller kull med vifte.

Det er snakk om å støpe ovnen i en sylinder med lokk på toppen. Jeg har ikke klart å finne noen forhandlere eller norske bedrifter til hva jeg trenger. Så kaster ut denne tråden her i håp om at noen har noe kjennskap eller egenerfaring.

Jeg vil ha en ovn som tåler 1200 grader +/- og har søkt etter forhandlere som har Chamotte som skal tåle ca 1400 grader. Men jeg har også lekt med tanken på å bruke rockwool osv, men der igjen er jeg usikker på om det er egnet matriale.

Stemningsbilder og for de som måtte klø seg i hodet på hva jeg tenker på:

home-foundry.jpg

pouringmetal.jpg

furnace.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennede! Hadde en kompis i modellbåtklubben som støpte egne deler til dampmaskin i messing, skal høre med ham ved anledning, men utstyret han brukte var veldig likt det på bildet.. Han brukte gassbrenner på 12kW så vidt jeg husker.

PS: Husk at flytende metall brenner rett gjennom stoff, bruk tykke skinnstøvler og helst skinnforkle ved håndtering av slikt! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må det følges med!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde satt pris på om du gidder å høre med han, messing har vel smeltepunkt på ca 900 grader mener jeg at jeg har lest :)

Jeg har ringt rundt til murere og firma som driver med peis og fyring uten noe spesielt hell, og det som jeg fant på maxbo osv ble fort jævlig dyrt og opp til 1000 grader maks.

Jeg vet det skal kunne gå å mikse sin egen med betong, sand og ymse greier men prøver å få tak i noe som er skuddsikkert. Vil heller lage det skikkelig med en gang så ovnen ikke sprekker. Også på sikt vil jeg muligens forsøke å støpe stål noe som er grunnen til at jeg vil ha det "overkill" mtp smeltepunktet på aluminium.

Jeg har iallefall klargjort skallet til ovnen, et gammelt ølfat som tilfeldigvis er av aluminium. Og mer gjør jeg ikke før isolasjonen er i boks. Men jeg handlet noen muffinsformer på biltema som vil bli brukt til å lage "ingots". Også har jeg laget en plan på hengsel for lokket og holder på med fotpedal og tralle. Etter det skal jeg lage digel og tang/helleklo.

Som Bjørn Eirik over her nevner, er sikkerhet et viktig clue : vinke :

IMG_0381.jpg

IMG_0382.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet, hva er det du har tenkt å lage?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I første omgang, noe så spennende som runde emner til dreiebenken. Men på sikt, alt fra braketter til propell, fantasien setter grenser.

Men jeg har noen custom idéer jeg heller deler ved en senere anledning ;)

Også er jo dette noe jeg kan involvere datteren min med lage sandformer osv, ikke flytende metall.. , og ikke minst ha en fin unnskyldning til å leke "sandkasse" igjen hehe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor så høy temp? Alu smelter ved ca 660° mens oksyden ligger vel over 2000 mener jeg å huske...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt prosjekt, her skal det følges med!

Skal lete etter en forumtråd fra en gal ire som støper masse deler til Golf 2'ern sin :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult!

blir spennende å følge med! HAr lurt litt på sånt selv, men har lag det langt fra meg da jeg ikke helt ser jeg kan få tid til dette :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette vil jeg lese mer om.. :) Godspeed!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt prosjekt, her skal det følges med!

Skal lete etter en forumtråd fra en gal ire som støper masse deler til Golf 2'ern sin :)

Nettopp den tråden som vippet meg av pinnen for å ville forsøke selv, i kombinasjon med en youtubebruker som kaller seg myfordboy.

Flott Bjørn Erik, ja har fått med meg backyardmetalcasting :)

@Rune: Jeg vil ha muligheten til å smelte jern også, derfor vil jeg gå for "overkill".

Jeg har etter intenst mye leting, søk og forespørsler funnet fram til noen mulige levrandører på kaowool i norge, som er helt ypperlig for mitt bruk. Skal ringe de på mandag, så krysser fingra for at det kan skaffes og at det ikke koster en formue :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du smelte jern (stål?) så bør du vel enda høyere, 1350 c° eller der omkring syns jeg å huske, Lurer på om ikke vanlig temp på smelten ligger rundt 1600 på stål.

Edit: artig prosjekt :)

Bare husk at aluen ikke må få noe oksygen før den er under i alle fall 300c° for at det skal bli bra.

Gjelder egentlig stål også men det er ikke så ømfintlig som alu.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka litt for ett par år siden og for min del stoppet det opp på hvilken sand som er egnet til dette.

Ovn er jo greit å lage, det meste annet også.

Tror jeg ville begynt med alu og driti i jern da det er begrenset hva som er greit å lage.

De fleste customparts er jo i alu ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo stemmer at stål er rundt 1600°C, og om det er voldsomt mye styr å lage en ovn som klarer det så dropper jeg det, men synes det er verdt å undersøke hva som er mulig å få til. Forbuket blir nok 98% alu, men det finnes kjekke ting i stål også :P

I starten blir det nok å mikse min egen "greensand" med olje til jeg ser hva behovet blir og hvor mye det blir brukt. Også kan jeg heller gå til innkjøp av pro saker siden, men litt av "sjarmen" synes nå jeg er at det skal være så billig som overhodet mulig, helst gratis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.