Oljeskift.... Noe å tenke på for enhver her :

Anbefalte innlegg

Hva jeg snakker om er oilflush. På samme bil skiftet jeg olje uten å bruke oilflush, brukte samme type olje og olja var ganske svart allerede etter ca. 200 km. Sist brukte jeg oilflush som i videoen , brukte akkurat samme olje igjen på oljeskift , og da jeg peila olja etter ca. 6-700 km var olja like fin.

Vet mange sier at olja "skal bli svart", ja det er jeg enig i , men ut fra det "forsøket" jeg gjorde her, der jeg gjorde akkurat det samme med samme olje bare med og uten oilflush beviser at det faktisk stemmer bra det som kommer frem i videoen her.

Den nye olja blir egentlig bare delvis ny uten bruk av oilflush.

Jeg tror nok ikke at det er nødvendig å gjøre dette HVER gang hvis du bytter på feks.hver 10tkm, men er nok greit å gjøre det en gang i blant.

Og kanskje et MUST for alle med 1,8t-motor. Som kjent liker den motoren å lage koks i olja ;)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette tenker jeg å prøve :)

Har også merket raskt sort olje etter skifte på min 1.8T

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt og gjort dette 1-2 ganger i året.. kan ikke skade på en sliten gammel motor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jo genialt ut. Blir vel å ta en slik runde på A4 i sommer, den har blitt småkjørt mye på lave turtall før så jeg tror det kan være greit å få dratt med seg litt av den driten ut.

 

En ting som slår meg, hvis dette middelet løsner opp "propper" og forleiringer i oljesystemet vil ikke disse kunne sirkuleres og tette andre mindre slik som den oljelinjen som dusjer kammene? (om 1.8t har det vel og merke)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt og gjort dette 1-2 ganger i året.. kan ikke skade på en sliten gammel motor :)

 

Jeg er av en annen oppfatning

 

En ting som slår meg, hvis dette middelet løsner opp "propper" og forleiringer i oljesystemet vil ikke disse kunne sirkuleres og tette andre mindre slik som den oljelinjen som dusjer kammene? (om 1.8t har det vel og merke)

 

Som beskrevet her, ikke det at "proppene" tetter andre steder, men avleiringer hjelper til med å holde en gammel motor tett i pakninger, tetninger, stempelringer etc. Jeg hadde en 2.8 V6 hvor jeg gjorde en rens, og den slukte olje etterpå. De tettende avleiringene må ha blitt vasket vekk. Derfor vil jeg heller ha svart olje enn en motor som bruker altfor mye. En innvendig rens gjør ikke jeg om igjen, annet enn om jeg overhaler motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er av en annen oppfatning

 

Som beskrevet her, ikke det at "proppene" tetter andre steder, men avleiringer hjelper til med å holde en gammel motor tett i pakninger, tetninger, stempelringer etc. Jeg hadde en 2.8 V6 hvor jeg gjorde en rens, og den slukte olje etterpå. De tettende avleiringene må ha blitt vasket vekk. Derfor vil jeg heller ha svart olje enn en motor som bruker altfor mye. En innvendig rens gjør ikke jeg om igjen, annet enn om jeg overhaler motoren.

 

hvis du har en bil du vil ta vare på, noe som er inneforstått her siden du skal gidde å helle på denne greia, hvordan er det da bra å ha all denne driten/møkka i olja?

Om en pakning kun holdes sammen av drit så bør du bytte pakningen... den kommer mest sannsynligvis til å lekke før eller siden uansett.

 

Get me right. Jeg prøve på ingen måte å forsvare dette "vidundermiddelet".. jeg liker ikke disse midlene spesielt godt kjenner jeg. Sikkert mye pga. terskelen er lav for å komme med BS claims hva det gjelder sånne tilsetningsstoff. Og det er så sykt mange av disse stoffene som lover det ene og det andre.. sikkert like effektiv å hive på red-bull.. da får motorn hvert fall "vinger" ..... eller ikke. Diesel er et alternativ... det VET man at renser i det minste. Om det er risikofritt er en annen ting, men det er liten forskjell på diesel og dette vidundermiddelet sådan :P

 

Folk må huske på at vanlig olje faktisk har en rensende effekt og den er lagd for å tåle koks... hvis ikke så måtte man ha tatt oljebytte svært mye hyppigere enn nå, noe som var mye mer gjeldene før i tida. Men for all del, hvor bra olja har det påvirkes av hvordan man kjører.. om man småkjører slik at olja aldri blir varm om vintern feks så har den det ikke veldig godt. Litt avhengig av motor og olje, så kan man på mange motorer da observere grå olje (olje iblanda vann) under påfyllingslokket for olja.. Dette er da et resultat av at olja aldri kommer opp i driftstemp og får gjort den jobben den er lagd for.

 

I denne filmen så har de beleilig nok "glemt" at man har et oljefilter.. og det som er løst av denne driten vil bli plukket opp av filteret. Er partiklene så små at de går forbi filteret så vil de trolig skade motoren lite og det aller meste vil komme seg ut av motorene ved oljebytte pga dragsug... noe som også var "glemt" her.... Har du problemer med at dritt hoper seg opp i motorn, så er det jo lov å ta et oljeskift litt hyppigere enn hver 15k-25k km....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Per; jeg er ikke helt overbevist om at det var at motoren din ble ren innvendig som gjorde at den begynnte å bruke olje, da har jeg heller trua på at det er noe avleiringer som har festet seg et sted de ikke skulle når du kjørte rensen, som for eks. inni olje-skraperingen på stemplene, så du har fått blow-by.

 

Jeg har aldri tørt å bruke sånn middel som dette, men har på hver bil jeg har kjøpt kjørt igjennom et par oljeskift med filterbytte på rappen, og da holder olja seg gyllenbrun etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tro på at slike midler hjelper. At man skriver at ved flere oljeskift på rappen får man samme effekt, og det er forsåvidt delvis sant, men prøv det på en gammel td. Vi skifta olje og filter 3 ganger på rappen på en kompis sin 1.6TD, etter ca 100mil var olja svart som fy igen.

Kjørte så en runde QMI motorrens med påfølgene motorbehandling, etter det var olja blank og fin etter 7500km, når vi bytta olje på ny.

 

Om du tviler på renseeffekten er det vel bare å prøve å bruke stoffet som vaskemiddel på løse deler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er av en annen oppfatning

Som beskrevet her, ikke det at "proppene" tetter andre steder, men avleiringer hjelper til med å holde en gammel motor tett i pakninger, tetninger, stempelringer etc. Jeg hadde en 2.8 V6 hvor jeg gjorde en rens, og den slukte olje etterpå. De tettende avleiringene må ha blitt vasket vekk. Derfor vil jeg heller ha svart olje enn en motor som bruker altfor mye. En innvendig rens gjør ikke jeg om igjen, annet enn om jeg overhaler motoren.

 

Det forsto jeg, tenkte mer på eventuellt slam som ligger oppå toppen av motoren blir dratt med ned og tetter oljekanaler og oljesil/pumpe.

Kan det eventuelt bli dratt inn i turboen og tette der.

Bilen er blitt konekjørt i tettsted og det ligger litt slam under påfyllingslokket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det eventuelt bli dratt inn i turboen og tette der.

 

Som nevnt tidligere her, så vil det bli stoppet i filteret, så lenge du ikke har Fram eller Biltema-filter da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer vel ann på hvor avleiringene er det, om det bygges opp litt og litt rett etter oljefilter vil vel kunne løsne å lage en "propp" hvorsomhelst?

Har brukt QMI motorrens på biler som har gått langt over 300k, og aldri hatt problemer med oljeforbruk i etterkant.

En kjenning hadde en MB 3l td som hadde over en halv mill på telleverket, den kakla og tikka og gikk ujevnt generelt på tomgang.

Da han kjørte motorrens kunne han høre at lydene forandret seg og ble gradvis borte. Motoren gikk renere i ettertid med målbart forbedret drivstoffforbruk.

 

Men det er klart at om det er avleiringer og dritt som holder motoren sammen bør det ikke brukes!

Min kompis som viste meg dette produktet sier at han har opplevd at bunnpannepakninga begynner å svette etter rens, men at den tetter seg igen fort...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enn å bruke dette, rett før en motoroverhaling? Sparer man seg rengjøringsarbeid på det?

http://www.norskindustriolje.no/File...a/907brosj.pdf

Feks, kjøre en slik flaske på motoren, start den og la gå på tomgang i 10 minutter, mens du bruker "Farris-metoden" (Bare med vann) i innsuget.. Må jo være en effektiv combo?

 

EDIT - Finnes det slike midler til kjølesystemet også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring ved bruk av slike midler er heller noe blandet.

Dette på blant annet 1,8T motoren, det som har skjedd der er at dette middelet (eller diesel som jeg har forsøkt også) renset jo veldig bra, og løsnet nok mye koks inni motoren.

Men en del av denne koksen gikk inn i silen på oljepumpen igjen, som gjorde at bunnpanna måtte ned etter en tid, og pumpa måtte skiftes.

Klart den koksen som løsner vil jo havne i bunnpanna igjen, hvor oljepumpen står med den flotte sila si som går tett titt og ofte.

 

Fler som sitter på samme erfaringen/meningen i Saab klubben ang Saab 9-5 og til dels 9-3 med 2,0T, som også har vært berørt av tette oljepumper/sil.

 

På en annen side så har jeg også en god erfaring med oljerens, dette på en Opel 2,0 16v turbo motor.

Denne var plaget med noe lavt oljetrykk på tomgang, derav litt ventiltikk, hadde på 0,4-0,5l diesel på denne motor på driftsvarm motor, tomgang/litt økt turtall i en 7-8 min, tappet ut og oljetrykks problemet og tikkingen forsvant.

Nå har denne motoren en helt annen oljepumpe/oppbygning enn 1,8T motoren.

 

Diesel har jeg funnet som meget godt fungerende, renser godt og smører i tillegg.

De 1,8T jeg har skiftet/rengjort oljepumpe på så har jeg kjørt på med en 0,4-0,5l diesel, for så tappe ut, ned med bunnpanne og rense/bytte oljepumpen.

Meget godt resultat i ettertid da.

 

Det finnes slike ting til kjølesystem også, men her må en også være litt forsiktig er min erfaring, min 1,8T tettet kjølesystemet seg etter bruk av slikt rensemiddel.

Tok av radiator og spylte igjennom denne godt med avfetting, samt resten av kjølesystemet, kom ut mye rart, lignende mel/gjær et eller annet som tetta kjølesystemet.

Så ang kjølesystem så ville jeg fylt på foreks avfetting, eller ligende rengjørende stoff, kjørt litt med bilen, tatt av et par kjøleslanger og brukt hageslangen og spylt godt igjennom systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror en her må skille mellom forebyggende arbeid og brannslokking. Jeg hadde vært veldig skeptisk til å bruke dette middelet på en motor som har hatt dårlig vedlikehold. Det jeg mener er at dette middelet er veldig fint hvis du bruker det jevnlig ved hvert (eller annenhvert) oljeskifte, DA får ikke motoren sammlet opp mye koks og avleiringer , og du holder den konstat ren. Det er jo det beste.

Er nok ikke så sikker på om det er bra å bruke dette middelet jeg heller på en motor som har gått 200 tkm ++ og gått på ymse olje med skiftintervall på 25-30 tkm, da kan det nok gjøre mer skade enn nytte. Det middelet her mener jeg er fint å bruke forebyggende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir litt som å ikke høytrykkspyle under bilen fordi bortrusta deler og biter av foringene osv kan falle av, er en fordel å ha det rent og om pakninger ikke holder tett uten slamm og drit bør de byttes/motor overhales. Men om motoren bare skal vare de neste 10000km så skal den kastes kan du likegodt drite i...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.