#1 Skrevet Juni 3, 2013 Det er en kjent sak at veivhusventilasjonsfilter som sitter nede i V'en mellom dieselpumpe og turbo anbefales skiftet av og til på eldre V6tdi'er. De har et tøyfilter som visstnok kan tette seg. Da jeg vurderte å fjerne hele tøystykket på Allroad 2003 mod AKE så fant jeg ut av filter-enheten er bygget opp på en litt annen måte uten filter men kun noen finurlige ganger som skal sørge for at oljen ikke pustes ut sammen med åndinga. Dette filterhuse og hullet i blokka så ut til å gå om hverandre, så derfor vil jeg anbefale folk som skal skifte filteret på eldre modeller om å kjøpe noe som er til 2003 mod Allroad da det trolig ikke tetter seg like lett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 6, 2013 Har stilt spørsmål om dette filtret før på forumet, uten at det kom fram noen konkrete svar. Jeg tror (men vet ikke) at alle AKE motorer er utstyrt med dette såkalte "syklon-filtret" som ikke tettes så lett. Noen som vet sikkert?. Min 2001 mod har i alle fall et slikt filter. Jeg leste en tråd på et engelsk forum der man byttet filter på en -99 150hk, fra tekstil til syklonfilter. Det eneste problemet med operasjonen var at det nye filtret var noe større slik at flere komponenter måtte demonteres for å få det på plass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 6, 2013 jeg fjernet bare tøystykket på min og satte resten tilbake. funker gull det. Sluttet og svette olje også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 6, 2013 Jeg kjøpte et nytt sånn syklon filter som jeg skal sette inn i min 2000mod ake så får vi se hva som er der fra før;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 8, 2013 Her fant jeg igjen det jeg mente å ha lest ang forskjell på 150 hk og 180 hk motorene. I følge dette er en av forskjellene at AKE har syklon-filter. http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_241.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...