"Gammel trimming" av Golf GTI motor med mengdemåler fra audi 5er

Anbefalte innlegg

Hei

Har en del spørsmål angående trimming av 1,6 og 1,8 motor med K-jetronic. (slik som f.eks Golf MK1 GTI)

Det var jo vanlig før at man brukte bensin mengde måler fra en Audi 5er 136hk.

Man måtte da blende det ene uttaket pga 4 i stedet for 5 sylindre.

Hvis man da f.eks satte en trimkam i motor + grenrør + annen eksos + evnt porting av topp, var det

slik at mengde måleren da ga besin opp til 136 hk automatisk?.

Gir mengde bensin i forhold til luft etc?

Er da 136 hk max man kan få med en slik 5er mengdemåler.

Ble det brukt andre mengde målere som ga mere?

 

håper noen kan gi svar på hvordan det var man trimmet slike motorer på 80 tallet, og for den del også kan gjøre den dag i dag

 

Svein

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

To vanlige triks er å bruke kaldstartregulatoren og gasspjeld fra en 5E-motor. Kaldstartregulatoren sitter nede på blokka, bare å følge bensinslangen frem og tilbake fra mengdefordeleren. Vet ikke helt hvorfor denne skal gi mere bensin, men det gjøres slik. Gasspjeldet skal være bolt-on, og har større spjeldåpning både på trinn 1 og 2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig gti fordeler kan også justeres, max 180hk etter den infoen eg har sett tidligere.

Om justering trengs er noe annet, ofte er den orginale ute på tur.

 

Smekk opp en bredbåndslambda så finner du det ut. Mer bensin er ikke nødvendig vis bedre.

Min DX motor var forsøkt oppjustert på bensinmengden, med det resultat at den drakk bensin, gikk mye bedre når eg fjernet alt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5e spjeld krever porting av innsuget, og litt mikk med gasswire festet, ellers bolt-on.

Kaldstart regulatoren gir mer bensin over hele linja, samme gir GTI sin vis du legger en skive mellom blokk og regulator på begge boltene.

Da tror den at motor ikke er helt driftsvarm= rik blanding

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Greien" nede på blokken er styretrykksregulatoren. Denne føler på kjølevannet og blokken og regulerer systemtrykket deretter.

Den har på KR 16v og audi 5E tilkobling for vacum.

Litt mere tenning plus denne og luftfilter gjorde underverker på denne tiden... :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en gti mk1 ( 1,8 ) for en liten mnd siden.

Denne hadde 5e spjeld og regulator .

Jeg skaffet og monterte originalt med en gang , med det resulat at bilen går merkabart dårligere.

Så spjeld og regulator fungerer fint det :)

 

- - - Updated - - -

 

"Greien" nede på blokken er styretrykksregulatoren. Denne føler på kjølevannet og blokken og regulerer systemtrykket deretter.

Den har på KR 16v og audi 5E tilkobling for vacum.

Litt mere tenning plus denne og luftfilter gjorde underverker på denne tiden... :-)

 

Hva legger du i " litt mere tenning " ???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på min bilcross bil så kjører jeg en nyere 2,0L motor med k-jet fra en 1,8gti men med blindet regulator å den går som bare det! holder stortsett helt følge med 150hk opeler,

 

så selve mengde fordeleren er ikke noe strupe pungt, har også en gammel ekspert her i området som kjører med en gammel 90 quattro med 7a (20v) motor på orginal kjet fra 10v også den går bedre enn min 90 quattro 20v,

 

så vår erfaring er vertfall at kjet kan levere mye pulver

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"...men med blindet regulator " , hva mener du ?

har sett bilcrossere montere regulatoren en "kald plass", men det blir vel litt voldsomt på en bil som skal brukes :)

 

lurer på denne vacum tilkoblingen på audiregulatoren ?????

den på min er 8mm tykk utvendig , merkelig tykkelse på vacum :(

til hvilket vacum er den koblet til på en audi 5e k-jet ???? spjeldhus vacumet eller innsuget ??

pr d.d. kjører jeg med ingenting på denne vacumstussen

 

på min bilcross bil så kjører jeg en nyere 2,0L motor med k-jet fra en 1,8gti men med blindet regulator å den går som bare det! holder stortsett helt følge med 150hk opeler,

 

så selve mengde fordeleren er ikke noe strupe pungt, har også en gammel ekspert her i området som kjører med en gammel 90 quattro med 7a (20v) motor på orginal kjet fra 10v også den går bedre enn min 90 quattro 20v,

 

så vår erfaring er vertfall at kjet kan levere mye pulver

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.