Type godkjenning/biltilsynet..

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med type godkjenning av ombygd kjøretøy?

Problemet er at jeg må få endra vekter på bilen.

Det er altså en audi a4 1.8tq 96mod som er bygdom til komplett 2001 rs4 b5+++ alt er flytta over fra en donor bil.

Er det noen som kan endre vekter på bilen her i landet ell utlandet som gjelder i norge/BT?

Slik det ligger ann nå så tror jeg at jeg vil overstige tott vekta på fram akslingen 980kg:-(

 

Hadde vært fint om noen her inne som har vært borti samma problemet og fått ordna det på noe vis, litt surt å lage banebil av en rs4 liksom:-p

Takk på forhånd;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vedrørende endring av akselvekter:

 

Mads Lindstad (forøvrig medlem her inne) hadde en 940 stv en gang som han skulle godkjenne med senkesett. Problemet var at denne bilen tidligere var registrert som varebil, men omregistrert til personbil, og akselvektene på varebil er høyere enn på personbilregistrert stv, så de overskred det senkesettet var godkjent for ettersom disse ikke var endra ved omreg.

 

Mads fremskaffa såvidt jeg vet dokumentasjon fra Volvo Norge på at dette er akkurat samme bil både som vare og stv, og ville _redusere_ akselvektene til vanlig personbil slik at han fikk godkjent fjørene. Burde det vært et problem? Det ble det iallfall, og etter flere runder med BT (Elverum og Gjøvik?) så ga han vel opp til slutt og kjørte ulovlig til han solgte bilen istedetfor (såvidt jeg husker).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet blir vell at a4 og rs4 er to heeeelt forskjellige biler som kommer fra forskjellige fabrikker osv osv. Så kan bli vanskelig å få godkjent i og med at du ikke vil få noe dokumentasjon noe sted på at det faktisk er samme bil. Måtte isåfall gått for å godkjenne det som s4 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel en A4 i Ålesund som er godkjent ombygget til S4 (klubb bil), han fikk ikke justert noen vekter så han lettet bilen de 100kg han måtte ved hjelp av batteri, stoler, felger osv. Blir vel mer en må slanke bilen med RS4 oppsett pga tyngre drivverk, bremser osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når vi var i tyskland så dro vi innom mtm også snakka med sjefen der ang bilen min og han mente at a4 og rs4 hadde samme karosseriet bare at den var bredda og understell osv..

Tott aksel vekt på a4'n er 980kg og rs4'n 1140 det er der det vil bli problemet, nå har jeg ikke veid bilen min enda men.. :-(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn som jeg har forstått det så begynner forskjellen i første plata på fabrikken..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde vel ha begynt med å snakke med Vegvesenet om hva som skulle til for å få det godkjent, du har gått litt feil vei.

Men du burde oppdrive alt av papirer fra Møller (importør av Audi til Norge), slik at de kan gi deg nødvendige papirer på at det er samme ramme på bilen. For er ramma til a4 svakere enn rs4 så tror jeg du har gjort mye jobb for gjeves...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også hørt om biler som blir registrert om til tosetere for å greie totalvekt kravene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk til svar fra møller at de ikke ga ut papirer og godkjente noe som helst som var nyere en 1990 :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde A4 og RS4 samme delenr på råkarroseriet hadde det vært litt enklere :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.8qt er helt forsjellig sammenlignet med 2.7tt, har sett begge bilene vedsiden av hverandre strippet bed til kun Karroseriet.

 

Dette var grunnen han eg leier lokalet med kappet opp sin RS4 B5 Sedan fordi å godkjenne en 1.8qt til 2.7tt ikke er lett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grei er at den bilrn ble bygdom i 2008 og det er ikke jeg som har gjort det.

Tenkte at jeg skulle finne ut om det gikk ann å godkjenne den på noe vis før jeg registrerer bilen på bt..

Jeg kan godt regge den som varebil ogsp i værstefall, vil prøve å godkjenne den med 4 seter først.

Hvis det absolutt ikke lar seg godkjenne den så må jeg bare flytte over alt fra bilen til brodern (2000 mod 1.8tq)

Breddinga kan dem vel ikke si så mye om sku man tru men!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent så er det flere sveisepunkter i rs4 enn s4, men dette vet sikkert andre bedre enn meg.

 

Dette er nok neppe noe som er lett å godkjenne, vi snakker vel fort uavhengig laboratorie som må inn i bildet.

 

hva det gjelder vekter så er det simpleste å lette bilen ja. Tror de skal gå greit å få redusert antall seter ned til 4, men under det er det vanskelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært med og registere Nissan Skyline GT-R, dette endte med at bilen ble registert som 3 seter, pga med 4 seter ble max tillatt totalvekt oversteget, derav 3 seter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk møller til å sende inn en mail til importerer om dem kunne bekrefte at a4 og rs4 er like, men dem sa at dem slutta med å gi noen papirer pga forsikrings saker osv.

Fikk MTM sjefen i Ingolstadt til å sende en mail til fabrikken og dem ville også ikke gi noe:-((

 

Men ang vekt. A4 tottal vekta klarer seg med 5 pers også og bak aksel vekta klarer seg, men det er fram akslingen som er problemet det er bare 980kg vs 1140 på rs4..

På mandag skal jeg stikke innom BT og be dem veie bilen på hver aksel så ser jeg hvor mye den veier idag og hva jeg kan plukke ut..

Tenkte å plukke av, navi, seter, få tak i org rs4 bremser (sitter b7 rs4 bremser nå), ha på mye smalere lettere dekk og felg ikke 10x19, kanskje noe i motor rommet.. kanskje vil hjelpe på noe kg.. :-p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn som jeg har forstått det, så sender fabrikken råkarosserier over til quattro gmbh, og det første de gjør er å helsveise karosseriet før de bygger videre på det.

Bilene som kommer ut fra quattro gmbh er laget som ett eget merke og derfor er bilene som fabrikken spytter ut registrert som "quattro RS#" o.s.v i tyskland.

Det står i mitt tyske vognkort: Merke - "quattro" Modell - "audi rs4"

Chassinr begynner med andre bokstaver og, så jeg vil tro med dette som utgangspunkt - så blir ikke det lett i norge hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier noe her, hørt noen rykter om dette her jeg også før..

Men da må jeg bare lette bilen som bare faen i fronten da sikkert:-(

Blir dyrt å handle carbon skjermer,panser osv:-(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du godkjent effekten da?

Du må vel bare innom aksel kravet med 5 personer i bilen, er vel ikke krav til at de 5 skal kunne ha med bagasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Effekt kunne godkjennes org 380hk og det måtte bare være 2 pers i fram stolene fikk jeg beskjed om fra bt på gjøvik..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje et teit spørsmål; Men hvordan er det med akselvekta på en 2.8q med automat, kontra en 1.8tq? En 2.8 må da veie en god del mer...? Det er jo samme plata på 2.8 og 1.8t.

Må bli litt enklere å forsvare vektproblemet da, hvis 2.8 er tyngre. Da trenger du heller ikke å lette den 160 kg foran, for hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg det er håpløst å lette så mye. : klø :

 

Bare et tips, hvis det jeg tenker stemmer. :)

 

Lykke til, med BT. Det kan trenges. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men SS har litt spesiel kontakt med biltilsynet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda. . Men som du ser så er det nå en s4 å ikke en rs... det som er poenget:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det blir umulig å lette det med 150kg+..

Men hva tenker du på da, søke om å få lov til å endre vekter til a4 2.8q først også godkjenne som RS4 etterpå ell?

Du er inne på noe der altså men veit ikke om dem vil endre vekter fra 1.8tq til 2.8q hvis det ikke sitter en 2.8 motor og understell der..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk dem ikke til å godkjenne den som rs4 da ell?

Var denne bilen en a4 ell s4 i utgangspunktet?

Hadde jeg fått min gidkjent som s4 i første omgang så hadde jeg vært fornøyd da også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.