#1 Skrevet Juni 10, 2013 Har en 2006 Passarati 4motion. Sist bilen var inne for rep så fikk eg vite at tandempumpen og gas-spjeldet må skiftes. Dette blir fikset om 1 ukes tid hos Møller Ålesund. Kan noe av dette være grunnen til at bilen ryker litt hvit røyk de 5-6 første minuttene, og at det hender at den rykker litt på lavt turtall (4 gir 50-60km sone)? Er bekymret for topp-pakningen grunnet den hvite røyken. Men dem tok en trykk test av kjølesystemet sist uten å finne noe unormalt. Bilen drikker litt frostvæske, selv om trykk testen var normal. Håper det er en utvendig lekkasje. Oljen har normal farge og konsistens (brunsvart). Har ganske rent garasjegulv, og der er noen tørka vannflekker. Men siden dem er uten farge så tenker eg det kommer fra aircondition systemet. Og bilen har ørten deksler på undersiden som kan fange opp kjølevesken. Har prøvd å se ned på dekslene men sliter med å se om dem er våte. Grunnet dette så blir det en mer grundig sjekk av kjølesystemet nå når bilen skal inn på rep nå snart. Sliter liksom med å få ro i sjelen da det kan bli dyrt om det er topp-pakningen. Noen som har en ide, slik eg får roa nervene litt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 17, 2013 Fint om du holder oss oppdatert på hva Møller finner ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 17, 2013 I dag var bilen inne hos Møller i over 6 timer. Fikk vite at en av grunnene til hvit røyk ut eksosen, mest sannsynlig kom av defekt tandempumpe da det kan gi bilen feiltenning. Eventuelt i kombinasjon med gass-spjeldet. Da dette kan gi dårlig forbrenning av diesel. Dem søkte etter hvorfor bilen bruker/drikker kjølevæske. Og dem feilsøkte kjøleren på eksos manifolden og pakningen som er der. Ingen feil. På et rør som gikk inn på turboen på undersiden av motoren hadde rosa pulver etter lekkasje. Dette røret var umulig for meg å se fra oversiden, har ikke så gode muligheter å løfte bilen opp for å se heller, her hjemme. For å gjøre en lang historie kort: Dem gikk over alle koplinger/slangeklemmer for kjølevannet og strammet dem fleste av dem. Spesielt den som hadde rosa pulver. Fikk beskjed at eg må følge med vannforbruket i 1 mnd eller så. For å se om dette løste problemet. Om dette ikke løste problemet så måtte dem gå grundigere til verks med tekniker. Topp-pakningen er i alle fall friskmeldt Noen spørsmål til om noen kan svare: Skal tandempumpen kjøres inn? Grunnen til at eg spør er så klart at eg ønsker lengst mulig levetid på den. Og at bilen virket ikke så kvikk som den var før repp. Fikk ny softvare og. Kan det gjøre bilen mindre sprek? Er ikke mye det er snakk om, men nok til at eg la merke til det. Den bruker og litt mer diesel på tomgang. Før brukte den 0.5L i timen nå 0.6-0.7L i timen. Kan det være fordi tandempumpen er treg og må kjøres inn, eller på grunn av softvare oppdateringen? Skal kjøre mer bil for å finne ut om det er innbilning fra min side (tregere aks). Om det ikke er det så kommer eg så klart til å snakke med møller om dette. Men frem til den dagen, noen som har 1 idè eller 2? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...