2007 1,9 TDi BRB motor turbo lekker olje

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om noen har noen innspill til meg?

 

Bilen det dreier seg om er en 2007 modell Audi A4 med 1.9 TDI (BRB).

Det ryker veldig fra eksosen, type blått.

Bilen fungerer knirkefritt, den trekker som den skal, går pent på tomgang osv osv, men den ryker blått.

Hva kan være galt?

Når jeg tar av DPF og ser i utløpet til turboen er det fullt av olje der, ingen slakk aksielt eller radielt.

 

Tar av turboen og monterer en ny.

I den forbindelse bytter jeg følgende:

-Olje

-Oljefilter

-Luftfilter

-Dieselfilter

-Oljetilførselsrør

 

Samtidig kontrollerer jeg følgende:

-Oljetrykk ved oljetrykksbryter-4,5 bar ved oppstart(tomgang), 5,5 bar ved fullt turtall og 4,5 bar og synkende ved økende temperatur(tomgang)

-Oljeretur slange at den er fri for koks og dritt

-Veivhustrykk, ca 0,1bar overtrykk

-Utlufting i toppdeksel, litt usikker her, virker grei, men ikke 100% kanskje???

-Kopling til oljeretur som står i blokka er skrudd ut og kontrollert om den er tilstoppet-ok

 

 

På denne motoren er det kun en veivhusutlufting og den er på toppdekselet.

 

Etter ny turbo montert er det samme feilen og en stk frustrert Nilsen

 

Hva kan det være?

 

Tror ikke jeg har glemt noe nå....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare nevne at i følge fabrikanthidden så skal du ha et oljetrykk på 2,0bar på 2000rpm på varm motor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres helt riktig ut, etter ca 2,8 bar skrudde jeg av motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket/renset intercooler for olje?

Det kan være at det ligger olje igjen i intercooleren etter den forje turboen, som da vil lage en masse blårøyk en god stund/til den blir renset/tømt for olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, når motoren går med DPF avmontert så er det en sti av olje som renner ut forbi turbinhjulet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger hjelp her.

Oljetrykket er målt der oljetrykksbryteren står. 2 bar på tomgang driftsvarm motor.

Nå skal jeg måle oljetryket til turboen, har nå laget noe greier slik at det skal bli mulig å få målt.

 

Det eneste som forårsaker en sti av olje ut av turbinhuset er såvidt jeg klarer å tenke er

For høyt oljetrykk

For høyt veivhustrykk

Tett oljereturslange

 

Noen andre tanker?

 

Skal nå prøvekjøre mens jeg måler oljetrykk samt blow by trykk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.