#1 Skrevet Juni 11, 2013 Hei Jeg lurer på om noen har noen innspill til meg? Bilen det dreier seg om er en 2007 modell Audi A4 med 1.9 TDI (BRB). Det ryker veldig fra eksosen, type blått. Bilen fungerer knirkefritt, den trekker som den skal, går pent på tomgang osv osv, men den ryker blått. Hva kan være galt? Når jeg tar av DPF og ser i utløpet til turboen er det fullt av olje der, ingen slakk aksielt eller radielt. Tar av turboen og monterer en ny. I den forbindelse bytter jeg følgende: -Olje -Oljefilter -Luftfilter -Dieselfilter -Oljetilførselsrør Samtidig kontrollerer jeg følgende: -Oljetrykk ved oljetrykksbryter-4,5 bar ved oppstart(tomgang), 5,5 bar ved fullt turtall og 4,5 bar og synkende ved økende temperatur(tomgang) -Oljeretur slange at den er fri for koks og dritt -Veivhustrykk, ca 0,1bar overtrykk -Utlufting i toppdeksel, litt usikker her, virker grei, men ikke 100% kanskje??? -Kopling til oljeretur som står i blokka er skrudd ut og kontrollert om den er tilstoppet-ok På denne motoren er det kun en veivhusutlufting og den er på toppdekselet. Etter ny turbo montert er det samme feilen og en stk frustrert Nilsen Hva kan det være? Tror ikke jeg har glemt noe nå.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 11, 2013 Vil bare nevne at i følge fabrikanthidden så skal du ha et oljetrykk på 2,0bar på 2000rpm på varm motor.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 11, 2013 Det høres helt riktig ut, etter ca 2,8 bar skrudde jeg av motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 11, 2013 Har du sjekket/renset intercooler for olje? Det kan være at det ligger olje igjen i intercooleren etter den forje turboen, som da vil lage en masse blårøyk en god stund/til den blir renset/tømt for olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 11, 2013 Nei, når motoren går med DPF avmontert så er det en sti av olje som renner ut forbi turbinhjulet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 16, 2013 Trenger hjelp her. Oljetrykket er målt der oljetrykksbryteren står. 2 bar på tomgang driftsvarm motor. Nå skal jeg måle oljetryket til turboen, har nå laget noe greier slik at det skal bli mulig å få målt. Det eneste som forårsaker en sti av olje ut av turbinhuset er såvidt jeg klarer å tenke er For høyt oljetrykk For høyt veivhustrykk Tett oljereturslange Noen andre tanker? Skal nå prøvekjøre mens jeg måler oljetrykk samt blow by trykk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...