Fra uventilerte bremser til ventilerte, Golf MK3 - hva trengs?

Anbefalte innlegg

Har en mistanke om at jeg kun trenger kaliper til GTi 8v og skiver, men kan noen bekrefte dette? Trenger ikke kaliperholder (i mangelen på det riktige tekniske ordet), vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

239mm el 256m?

 

Det calipperholder du trenger, sammen med da ventilert skive og tilhørende klosser. Dette var da på 256mm solid til ventilert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 256mm må man vel skifte holderen, ja, så det er 239 jeg skal ha - altså fra GTi 8v. Mener det bare skal være å montere kaliper og skive da, uten noe mer skruing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du virkelig så usle skiver som 239 originalt på TDI'en? Husker det var dette på mutterns 94 Golf med 1,6 75 HK Polo-motor, mens 97 Ventoen hun hadde seinere hadde 256 (dette var en 1,6 100 HK). Kan vel knapt huske å ha sett en Golf 3 med såpass "mye" motor gå på 13" om vinteren, men dette er bare synsing fra min side;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte Golf 3 calipere på min Polo da jeg monterte ventilerte skiver, de er brede nok til å gå over, da klossene for ventilerte skiver har tynnere belegg fra fabrikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da trenger jeg isåfall bare klosser og skiver? Hadde jo vært ypperlig det, så fint om noen kan bekrefte dette. Dette var fra Golf med uventilerte skiver?

Har du virkelig så usle skiver som 239 originalt på TDI'en? Husker det var dette på mutterns 94 Golf med 1,6 75 HK Polo-motor, mens 97 Ventoen hun hadde seinere hadde 256 (dette var en 1,6 100 HK). Kan vel knapt huske å ha sett en Golf 3 med såpass "mye" motor gå på 13" om vinteren, men dette er bare synsing fra min side;).

Javisst, her er det kjipesen bremser uten noen form for ventilering, kombinert med tromler bak. 35i'en min med samme motor hadde ventilerte foran og skiver bak. Er importert, så kan være noe med det å gjøre:)

 

Edit: Mulig det er 256mm, men tviler på at man får disse uten ventilering, eller?

 

Edit 2: Kommer visst med 256mm som massive også, så da antok jeg feil. Da trenger jeg isåfall 256mm ventilerte skiver og klosser, men passer kaliperen allikevel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel 256 i solid. Har forresten 256 ventilerte skiver til golf liggende. Brembo sport max, brukt men ok. Sitter det girling 54 kaliper der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye skal du ha for de, sett at de ikke er helt utslitte?

 

Usikker på hvilken kaliper det er, men regner med det er de originale, så tror jeg at det er de som passer til 13mm skive.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Caliperen er sannsynligvis en VWII. Har du ikke noe bilde a?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle egentlig ta bilde når jeg dreiv på i verkstedet i dag, men glemte det jo selvfølgelig helt bort.

 

VWII, må den da byttes ut for å få på andre skiver?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står i stort midt oppå kaliper om det er girling 54. Skal ikke ha mye for dem. Er ikke nedslitt nei. Kom med skambud :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve å få kikket på kaliperen i morgen, hvis jeg rekker med en tur i verkstedet:)

 

Sender PM med skambud!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står i stort midt oppå kaliper om det er girling 54.

 

Og om det er VWII så står det på "fingrene" som holder ytre klossen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lucas og 54 står det. Er det da bare å sette på skiver, type ventilerte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du Girling 54, aka G54.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du Girling 54, aka G54.

Og ettersom hva jeg kan se på MECA, så passer ikke disse med tykkere skiver enn 13mm - korrekt? Eller går det med GTi-klosser?

 

Bildene, sånn ettersom jeg alt har tatt de:

IMAG0196.jpg

 

IMAG0198.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn jeg ville gjort det (og gjorde det på min Polo) er å plukke av caliperen, presse stempelet tilbake, og måle hva som er maksimal vidde i caliperen. Da kan du fort finne ut hvor tykke klossene kan være i forhold til skivene. Gå inn på Mintex sin kundekatalog så kan du finne ut spesifikasjoner på de forskjellige bremseklossene. Disse spesifikasjonene er de samme uansett hvem som lager klossene, da de er laget for å passe bilfabrikkens mål.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

svaret står i post 2 i denne tråden....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med andre ord må jeg skifte alt? Skiver, klosser, holder og kaliper? Isåfall må det drøye litt, for har visst nok av andre ting å kose på før jeg oppgraderer bremser som praktisk talt er fullt brukbare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne du ha utdypt hva jeg trenger, Stig? Min "forsking" tilsier at jeg trenger "alt", men svaret ditt i post #2 i denne tråden sier noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I holderen til caliperen, er det et spor som skiva går i, det er ikke mange milimeterene større enn tykkelsen på bremseskiva. Dvs. at den vil ikke passe ei større skive. Så du må nok bare skaffe deg komplett caliper med holder (eller sadel som jeg har lært...). Men etter det jeg har forstått, så passer vel dette fra Golf, Passat & Caddy.. ?? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant - ser det nå.

 

Donorbiler er det minste problemet: Golf, Vento, Jetta, Passat, Corrado, Scirocco osv, osv. Men hadde håpet at det bare var skiver som skulle til, men da er det nok full pakke som gjelder:) Skal sammenligne kaliperen med en 16v som står siden av bilen min og se om den kanskje går å bruke på ventilerte skiver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

svaret står i post 2 i denne tråden....

 

_kan_ være forskjeller på calipere og serru

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sadelen på bilen min, den har 17cm mellom hvert monteringshull til kaliperen (målt fra ende til ende, altså lengst unna hverandre) - noen som kan sjekke om det er likt på bilen sin som har de større bremsene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan fint sette på 280x22mm skiver fra G60 :)

 

samme avstand på bolthulla på sadel. du må ha sadel fra G60. samt caliper, skiver og klosser

 

kan vel i teorien også gå opp på 288mm fra vr6, men da må du over på 5bolt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.